Announcement

Collapse
No announcement yet.

Celestron omniXLT150 of Meade LXD75

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Celestron omniXLT150 of Meade LXD75

Beste leden,

Ik heb sinds kort een Celestron XLT150 welke ik wil upgraden met een goto, dit kost 400 euro, nu zag ik een Meade LXD voor bijna het zelfde geld inclusief een goto systeem.
    Het statief lijkt bijna hetzelfde en de specs van de buis ook, wat is wijsheid en wie kan mij adviseren. De Celestron upgraden of de Meade kopen en de Celestron verkopen.

Welke LXD?

Een LXD75 is een zwaardere montering dan die van de Omni (de omni is van de EQ3-klasse, de LXD75 van de klasse van een EQ5 maar minder goed afgewerkt). Maar die had wel motoren die makkelijk doorbrandden als de worm met te weinig speling was geregeld. Die werd een paar jaar door Aldi voor 399 euro verkocht met een 150mm Meade Newt erop.

Een LXD55 is een erg oude versie van die montering.

Een CG4-montering (EQ3) is eigenlijk te licht voor een 150mm.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Het gaat idd om een LXD75 met een 150 newton van meade erop. Waar het mij om gaat of de meade vergelijkbaar is met de omni XLT150. Moet ik investeren in een goto systeem op mijn CG-4 (EQ3-2) of een ander statief zoeken die al een goto erop heeft. Ik wil astro fotogafie gaan doen. Hier een eerste indruk.
      Click image for larger version  Name:	medium.jpg Views:	1 Size:	5.6 KB ID:	1339188

Comment

Astrofotografie met een 150mm Newton moet je alvast niet gaan doen met een CG4. Zelfs een LXD75 is nog wat licht, maar je kunt tenminste al beginnen. De buis die met die Meades komt (de N6) is daarentegen ook niet fotovriendelijk: de oculairhouder is ronduit verschrikkelijk.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

De LXD75 wordt bij mijn weten nieuw niet meer geleverd, alhoewel het erop lijkt dat de Bresser EXOS2 dezelfde montering is. Reserve-onderdelen kunnen dus een probleem zijn, met name de RA-motor, die erg de neiging had om opgeblazen te worden. Je ken er wel de Sky-Watcher SynScan goto opzetten, maar die is ook meer dan 400 euro.

Bij een courante montering loop je dat risico niet.
          What where the skies like when you were young?

Comment

Wat wil je gaan fotograferen, ook deepsky? Want als dat je wens is, is een 150mm newton eigenlijk al te zwaar voor een EQ5/LXD75/EXOS2, laat staan dat je voor deepskyfotografie zo'n kijker op een EQ3-2 variant zet. Eerder moet je dan aan een EQ6 oid denken.

Ik heb zelf (enkel voor visueel waarnemen) een tijdje geleden een Skywatcher 15cm f/5 buis op een tweedehands LXD75 montering gezet. Die SW buis lijkt (afgaand op de plaatjes die ik van die Omni XLT150 kan vinden) als twee druppels water op jou kijker, en is een stuk mooier als de LXD75 buis, met name qua focuser. Dus dat is wellicht ook een optie voor je: tweedehands voor rond de 300euro een LXD75 op de kop tikken, de buis weer verkopen en de montering en statief houden. Voor visueel gebruik was ik erg te spreken over deze combi, lekker stabiel.

Comment

Bedankt voor de reacties.

Ik heb de LXD75 gekocht en ik ga de de tip opvolgen door de Celestron-buis op de LXD75 mount te zetten. Ik zal zodra het weer helder is buiten wat fotos maken en hier plaatsen.
              Last edited by sixela; Gisteren, 18:34. Reason: Off-topic gedeelte verwijderd

Comment

1. Ik weet niet wat de draagkracht is van de LXD75. Vuistregel is dat je voor astrofotografie op ongeveer 50% van de draagkracht kan zitten, al gaan somminge er fors overheen - en maken ook nog eens heel goede foto's. Je hebt m nu toch al gekocht, dus de montering en buis zijn een gegeven.

2. Wat ik wel wil aanstippen is budget. Wat (terecht) veel opgang vindt de laatste tijd zijn lichte monteringen/trackers in combinatie met telelenzen die mensen al hebben, of lichte monteringen, guiding camera en teleskoop vanwege de brandpuntsafstand van de teleskoop (zo'n 350..500mm). Prachtige wide-field opnames!

3. Ik wijs jou er op dat je met een Newton moet overwegen te guiden gezien haar 750mm brandpuntsafstand, tenzij je met een webcam aan de gang gaat. Ook is een coma corrector nodig omdat het beeld aan de randen dan streperige sterren vertoont. met een korte brandpuntsafstand. Dus tel even de kosten bij elkaar op voordat je aan de gang gaat....

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
                "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
                Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Comment

Working...
                X