Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ik ga er toch mee beginnen......maar heb toch hulp nodig....!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Een Cassegrain als eerste telescoop? Er zullen vast mensen zijn die dat als eerste zelfbouwproject afkrijgen, en goed ook, maar de mensen die gaan gokken dat jij die persoon bent zijn gek.

kijk, op fora krijg je van serieuze mensen die jou niet kennen een conservatief antwoord, want daarmee is de kans het grootst dat het gaat werken, en er zit hier niemand serieus die erop uit is om anderen diverse soorten oren aan te naaien. Het conservatie antwoord is: koop een 20 cm dob.

Wil je koste wat het kost zelf slijpen, dan is het conservatieve antwoord: maak een 15 cm f/6, 7 of 8. Opnieuw omdat dat de grotste kans op succes geeft, ook al is die kans veel kleiner dan de kans dat je goed kan kijken met een 20 cm Dobson.

Wil je wat spectaculairs als eerste project, dan moet je dat vooral zelf weten. De rest zal uitermate geinteresseerd zijn, hopen dat het lukt. Maar van z'n lang zal ze leven gaan we niet zeggen dit een goed idee is, om de simpele reden dat de meeste mensen zoiets niet voor elkaar gaan krijgen.
    What where the skies like when you were young?

Comment

@jp

Van de duizenden mensen die sterren kijken slijpen er 39 zelf een spiegel. Dat is niche. Het zal best dat het er 5 jaar geleden nog minder waren, maar dat maakt het niet minder niche.

Het is pas mainstream als de percentages in de dubbele cijfers zitten. Deep Sky kijken is main stream, en naar lezingen gaan is main stream. Foto's maken is main stream. Schetsen is niche, veranderlijke sterren schatten is niche, spectroscopie is niche, radio-astronomie is niche, meteoren is niche. Dubbelsterren meten is niche. Allemaal respectabele delen van de hobby, maar de meeste mensen doen er niet aan.
      What where the skies like when you were young?

Comment

Dan gaan we akkoord: sterrenkunde is niche : de meeste mensen doen er niet aan. Van de pakweg 28 miljoen Belgen en Nederlanders doen er hooguit een paar duizend aan sterrenkunde. Dat is niche :-)
        Maar dat maakt ook helemaal niet uit, zolang een mens zich goed voelt in wat hij doet. Die 39; dat zijn trouwens de paketten die ik persoonlijk verstuurde. Dus ik ga ervan uit dat het er in totaal wel een pak meer zijn. Maar duizenden ook weer niet.
        Ga de weg die jou het beste lijkt.

Comment

Van de duizenden mensen die sterren kijken slijpen er 39 zelf een spiegel
          Correctie. 43.
          12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Comment

Dag Sander,

Ik heb ook niet gezegd dat Cassegrain telescoop mijn eerste telescoop moet zijn waarbij ik de spiegels zelf slijp, wel dat ik wil oefenen met slijpen, en dat als het zover is en genoeg ervaring heb en het gaat mij goed af met het slijpen,... ja dan een Cassegrain telescoop bouwen, dit lijkt mij voor zover mijn kennis reikt een goed idee tot nu toe.
            En zolang ik er nog niet aan begonnen ben kan ik nog altijd van gedachten veranderen, daarnaast is de enige moeilijkheid die ik zie is die tweede spiegel welke een negatieve hyperboloidische spiegel is.
            Maar zoals vele van ons, alles is te leren, maar even tussendoor,.... kun jij zo'n spiegel slijpen?
            Enige kennis op voorhand is natuurlijk altijd welkom ook al gebruik ik die pas veel later, dan kan ik er altijd nog op terug grijpen en jou om raad vragen

Mvg John
            Last edited by Flayed; 20-04-17, 18:45.

Comment

Beste John,
              Ik lees het hier voorlopig even mee. Meer niet... Even deze kleine bemerkingen:
              1/ ik zou niet direct iemand als Sander onderschatten...zeker niet !
              2/ als jij 'als enige moeilijkheid die negatieve hyperbool' ziet voor het maken van een cassegrain....wel : als je ooit eens een 11cm F8 spiegeltje kan maken zonder krassen, mooi sferisch en een goede rand: dan zal ik respect hebben voor wat je kan. En geloof me : zo'n spiegeltje zou niet moeilijk moeten zijn. Maar ik zag er nog niet zoveel echt goede.
              Goede (en voorlopig) laatste raad; lees je eens goed in. Verdiep je eens hoe je spiegels gaat nameten op hun correctheid. Zo mogelijk nog belangrijker dan het slijpen zelf.

Ter info : mijn voorstel in één van bovenstaande posts: dat is enkel en alleen voor wie het ernstig meent. dit hier neem ik nu eenmaal niet zo ernstig. Dat zal dan wel bij gebrek aan kennis zijn, en daar is niks mis mee . Maar...je kan enkel leren als je dat écht wil. En dat begint bij een basis. Iemand die leert stappen doet dat ook niet tussen twee bergtoppen op een slap koord.
              Mijn voorstel vervalt voorlopig.
              Ga de weg die jou het beste lijkt.

Comment

Dag Jeanpierre,
                Ik onderschat niemand van jullie! punt is dat ik een spiegel wil leren slijpen en stap bij stap dit wil verder ontwikkelen, en dit berijk ik niet als ik er een koop en een telescoop erom heen bouw.
                Meer kan ik er niet over zeggen.
                Aan gaande jou voorstel, ik neem die graag aan en het is ook geen probleem om een of twee keer naar Gent te komen, je moet toch ergens beginnen.
                Maar als je zegt dit niet meer wilt,...oke dat is dan jammer voor mij en zal ik verder zoeken, met alle respect voor alle raadgevingen van de forumleden.

Mvg John

Comment

de enige moeilijkheid die ik zie is die tweede spiegel
                  Wat dacht je van de f/2 of f/3 hoofdspiegel? Er is een reden waarom een Cassegrain zo kort van bouwlengte is. Het is ook de reden waarom vele optiekbouwers een cassegrain zien als de bekroning van hun werk, en waarom ze eerst vele jaren oefenen met meer conventionele Newtonspiegels met tragere f-waardes.

kun jij zo'n spiegel slijpen?
                  Los van de wat onbeschaamde vraag : slijpen en polijsten is niks. Dat is grof werk, manueel of machinaal. En eigenlijk is een parabool of hyperbool erin steken op zich ook niks aan. Het gaat erom of je de juiste parabool of hyperbool weet te maken, hoe je deze gaat testen, hoe je gaat meten. We spreken over nauwkeurigheden in de orde van 1 tiende van een golflengte van zichtbaar licht. Dat is op nanometerschaal. En ja, er zijn op dit forum mensen die heel precies weten wat ze doen en die een stuk glas met zachte dwang naar 1/50 golflengte sturen. Na vele jaren oefenen en vele, vele spiegels te maken.

Klein beginnen is de boodschap. 'Klein' kun je zien in functie van je lichaamsbouw. Als je eerder tenger bent, dan is 15cm al heel wat. Als je een kloeke beer bent met grote sterke handen, dan past een 20 cm schijf daar beter in. En hou het traag om mee te beginnen. Traag in de zin van trage optiek. F/6, f/7, f/8. Hoe kleiner, hoe trager. Niets is moeilijker dan zo'n klein stukje glas te paraboliseren.
                  Last edited by svdr; 21-04-17, 12:37.
                  12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Comment

Dag svdr,

Klein beginnen is de boodschap. Helemaal mee eens en informatief. Was ook niet van plan om met een Cassegrain te beginnen maar met een 200 of 250mm spiegel, maar men geeft mij het advies om met een 150mm te starten, geen probleem, en over tien jaar, wat dan is geen idee.
                    Affijn, bedankt voor alle info en adviezen.

Mvg John

Comment

Snel inschrijven en morgen naar de ATM-dag in Almere (als er nog plaats is). Dat is het eerste contact met de ATM-wereld, en daar zijn vast ook spiegelslijpers te vinden (ik weet zo al van twee dier er zullen zijn - en waarsch meer).

Het is altijd goed een hoger doel te hebben.
                      C14 'SCOttow' / WO80FD - 13" F4.45 'alu' - C6 - R150S - Elfje - 16x70 FMT-SX - 4.5mm F2.8 CF / K3 / SP

Comment

Skyheerlen, is allemaal al gebeurt.

Mvg John

Comment

Dag Samen,
                          Gisteren naar de ATM-dag geweest, zeer interessant allemaal, ennen met en veel geleerd.
                          Ik ga beginnen met een 200mm f6 spiegel te slijpen, maar zal hier een nieuw topic openen.
                          Met dank aan ieder.

Mvg John

Comment

Working...
                          X