Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wegwijs in de astronomie

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Wegwijs in de astronomie

hallo,

ik ben sinds twee weken gestart met de hobby en heb een tweedehands Meade lxd75 gekocht. Ben mij eerst gaan bevragen in een winkel (grootven). Die hebben mij super ingelicht. Ondertussen ben ik al op elke mogelijke avond buiten gaan staan en zoeken maar naar bepaalde planeten, sterrenstelsels, nevels,...

nu kan ik bepaalde objecten niet terugvinden zoals de planeet Jupiter, Saturnus. Dus hou ik het bij de maan, de orionnevel.
    nu was mijn vraag of hier iemand in de buurt woont (de haan-belgie) die mij daar wat meer wegwijs zou kunnen geven door eens af te spreken.

ook heb ik gemerkt dat mijn statief wat speling heeft. Heb hier al verschillende onderwerpen gevonden erover, maar is voorlopig nog chinees voor mij.

alvast bedankt
    davy

Welkom Davy, en leuk dat je met sterrenkunde aan de slag bent gegaan! Een LXD75 is een mooie kijker om mee te beginnen!

Heb je al eens naar Stellarium gekeken? Dit is een gratis computer programma waarmee je de hemel op elk moment van de dag en nacht kan simuleren. Daarin kan je ook zien wanneer bijvoorbeeld planeten zichtbaar zijn.

Jupiter wordt rond 22u 's avonds zichtbaar in het zuidoosten, het is één van de helderste 'sterren' aan de hemel. Saturnus is nu niet zichtbaar. Maar dat kun je dus allemaal terugvinden in Stellarium

Ik woon verder te ver weg om je direct te kunnen helpen, wellicht dat iemand anders dat wel kan.

Comment

Welkom Davy. Inderdaad: stellarium is een handig middel. Ook even opzoeken wanneer de planeten opkomen.
      Ikzelf woon in Oostende, maar tijd vrijmaken om te helpen met waarnemen heb ik niet.
      Maar mocht je na afspraak op een woensdagavond naar de volkssterrenwacht in Gent kunnen komen, dan kan je daar (toch als het helder is) wel op weg worden geholpen. Je hoeft daarom niet direct lid te worden, we helpen graag mensen !
      Ik heb hier op de pagina voor de scholen een 'waarneemgids' geplaatst met makkelijk te vinden objecten. Daar kan je al een klein beetje mee aan de slag:http://www.armandpien.be/page/kijkerbouw-info
      Ga de weg die jou het beste lijkt.

Comment

Hallo,

allereerst bedankt voor de reacties.
        ik ben al van plan geweest om in Brugge langs te gaan, maar Gent is ook geen probleem voor mij.
        Mijn vraag om te helpen waarnemen is misschien verkeerd begrepen. Maar gewoon als iemand ging gaan waarnemen op een plaats ik gewoon eens langsging om te kijken hoe een ervaren persoon dit allemaal doet.
        ikzelf ben al altijd geïntrigeerd geweest door het universum en mijn kinderen vinden het geweldig. Zelfs naar de maan kan ik al uren kijken.
        maar als het mogelijk is kom ik asap eens naar Gent, en maak ik mij graag lid.

Comment

Davysonja organiseer ik in Gen de opticadag. Ik bekijk de kalender even van de kijkavonden. En ik zorg ook even voor een paar adressen waar je terecht kan.
          stuur mij even je mailadres naar kijkerbouw@ugent .be aub? Dan mail ik je de komende dagen alles door.
          ik kan je ook adressen van mensen in de streek doorsturen. Ik steek mijn voelsprieten effe uit -

Comment

@ jeanpierre. Mail is gestuurd en nog eens bedankt

Comment

Graag gedaan ! We spreken mekaar de komende tijd wel.

Comment

jeanpierre het kan zijn dat ik woensdagavond eens langskom in Gent na mijn werk. Ik weet niet of jij daar bent dan?

Comment

Davysonja ; dat kan ! Ik ben niet op de volkssterrenwacht maar op een andere locatie. Ik mail je morgen even !!

Comment

dan kom ik wel even langs als je daar bent.

Comment

Working...
                    X