Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nog wat vragen voor een nieuwe telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Origineel geplaatst door Hyperion Bekijk bericht
    Puur uit nieuwsgierigheid, wat maakt dat jij contrails wilt bekijken? Of bedoel je de vliegtuigen die ze veroorzaken?
    Inderdaad de vliegtuigen die ze maken.

Commentaar

De Sky-Watcher Skyliner-250PX is een dobson? Let op met newton telescopen en spiegelreflexcamera's. Het kan zijn dat je niet in focus kan komen met enkel de camera en je dus echt die barlow nodig hebt om in focus te kunnen komen. De afstand van je sensor tot het focuspunt is waarschijnlijk zo lang, dat je focusser niet ver genoeg naar binnen kunt draaien om in focus te komen.

Contrail-fotografie (als ik de site bekijk gaat het dus om vliegtuigen fotograferen die de contrails maken) ziet er wel gaaf uit. Voordeel van die hoogte is dat de hoekverplaatsing relatief klein is, dus op zich wel in beeld te brengen. Evt een heel goede zoeker, zeer goed afstellen en via de zoeker het vliegtuig in beeld zetten en houden en dan met afstandbediening foto's maken. Zal flink wat oefening vergen om dat goed voor elkaar te krijgen.

Maar eerst goed uitzoeken of je wel in focus komt.
      Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Zou ik die vraag kunnen stellen aan robtics als ik wel in focus kan komen? Zou anders niet goed weten hoe ik aan die informatie moet komen. Want de meeste fotograferen met canon. Daarmee ik ook die info vraag aan jullie over die Barlow. De meeste contrail fotografen hebben deze telescoop. Wordt zowel met als zonder Barlow gebruikt. Dus ik denk niet dat er problemen zouden zijn met in focus krijgen van het beeld. En ja is inderdaad gaaf om dit te doen. Als je lenzen met kopen voor op je fototoestel dan ben je rap paar duizend euro lichter.

Commentaar

Kan zijn dat de fotografen zonder barlow de hoofdspiegel meer naar voren hebben geplaatst, of de focusser vervangen.
          Vermoedelijk zal Robtics je wel kunnen zeggen of je in focus kan komen. Ze zijn open vanavond, dus even bellen of langsgaan en je weet voldoende.
          Dat anderen deze telescoop gebruiken voor contrail fotografie wil niet zeggen dat ze hebben lopen hobbyen aan de telescoop voordat hij geschikt was voor dit werk.

Denk dat je dit wel zal weten, maar wees alsjeblieft wel voorzichtig met de zon. Als een vliegtuig de neiging heeft om in de buurt van de zon te komen: niet opzoeken of volgen. Met dit soort spiegels vang je zoveel licht dat je direct problemen hebt, ook je ogen in de zoeker zullen al problemen hebben.
          Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Origineel geplaatst door ArnoM Bekijk bericht
            Kan zijn dat de fotografen zonder barlow de hoofdspiegel meer naar voren hebben geplaatst, of de focusser vervangen.
            Vermoedelijk zal Robtics je wel kunnen zeggen of je in focus kan komen. Ze zijn open vanavond, dus even bellen of langsgaan en je weet voldoende.
            Dat anderen deze telescoop gebruiken voor contrail fotografie wil niet zeggen dat ze hebben lopen hobbyen aan de telescoop voordat hij geschikt was voor dit werk.

Denk dat je dit wel zal weten, maar wees alsjeblieft wel voorzichtig met de zon. Als een vliegtuig de neiging heeft om in de buurt van de zon te komen: niet opzoeken of volgen. Met dit soort spiegels vang je zoveel licht dat je direct problemen hebt, ook je ogen in de zoeker zullen al problemen hebben.
            Ja is altijd oppassen met de zon. Even langs gaan bij robtics zal niet lukken. Ik woon in België.

Commentaar

Origineel geplaatst door dannyk Bekijk bericht
              Bijna alle foto's die genomen zijn van vliegtuigen in de lucht zijn gemaakt met een Dobson.
              Ach ja, brain fart — ik las Explorer in plaats van Skyliner (al vind ik vliegtuigen volgen met een Mak op Alt/Az nog steeds makkelijker, maar ik heb al het ISS gevolgd met mijn 400mm Dob, dus...)

Op je barlowvraag heb ik al geantwoord.
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Een makje heeft veel minder opening en vergroot minder door de kortere buis. Denk dat de foto's heel donker gaan zijn door te weinig licht.
                De brandpuntsafstand is vrij groot ondanks de korte buis door het optisch ontwerp. Zonder Barlow heb je een grotere beeldschaal dan een Newt met dezelfde opening maar een veel langere f/verhouding (en dus donkerder beeld). Eens je gaat werken met barlows compenseer je uiteraard de verschillen in f/verhouding en telt alleen de opening (om bij korte belichting toch genoeg te belichten bij de beeldschaal die je wilt).

En hoe donker je foto is (bij een gegeven belichtingstijd) voor een bepaalde beeldschaal, dat bepaalt uiteindelijk inderdaad enkel de opening. En ja, daar geven Newtonkijkers meer "bang for the buck".
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

De kogel is door de kerk,
                  1 x Baader AstroSolar Safety Film 5.0, 100x50cm - 2459282
                  1 x Robtics Cheshire collimatie oculair
                  1 x Baader Wide T-Ring Sony Alpha/Minolta Maxxum - 2408334
                  1 x Baader 2" / T-2 Nose Piece (same as used by SBIG) - 2408150
                  1 x TeleVue 2x Powermate barlow 2 inch
                  1 x Sky-Watcher Skyliner-250PX 25cm (10 inch) Parabolic Dobson
                  Hoop hier wel enkele jaren mee zoet te zijn.

Commentaar

De kogel is door de kerk,
                    1 x Baader AstroSolar Safety Film 5.0, 100x50cm - 2459282
                    1 x Robtics Cheshire collimatie oculair
                    1 x Baader Wide T-Ring Sony Alpha/Minolta Maxxum - 2408334
                    1 x Baader 2" / T-2 Nose Piece (same as used by SBIG) - 2408150
                    1 x TeleVue 2x Powermate barlow 2 inch
                    1 x Sky-Watcher Skyliner-250PX 25cm (10 inch) Parabolic Dobson
                    Hoop hier wel enkele jaren mee zoet te zijn.

Heel die bestelling gaat niet door.
                    Er zijn bij sky-watcher veel problemen om te leveren.
                    Door corona zou de fabriek heel lang hebben stil gelegen,levertijden zijn niet in te schatten.
                    Zelf had ik nog een vraagje de EQ5SynScan GoTo is deze ook manueel te bedienen?
                    Of is deze alleen maar te bedienen via de go to?
                    Er zou eventueel een maksutov opkomen.
                    Ook heb ik begrepen uit ander post dat je een korte barlow nodig hebt voor een mak?
                    Anders kan je die niet ver genoeg inschuiven in de mak.

Commentaar

Ja de levertijden schijnen lastig te zijn momenteel. Al kreeg Robtics (gelukkig voor mij ) laatst nog wel e.e.a. binnen van SkyWatcher.

De EQ5 synscan is met de hand te bedienen maar alleen grof, dwz je kunt de assen met de hand vrij laten draaien. Fijnafstelling moet met de controller. Ik kan me indenken dat dat vrij lastig is als je vliegtuigen wilt volgen.
                      Skywatcher 150/750 DPS / EQ5 pro synscan / Albinar 7x50

Commentaar

Origineel geplaatst door Gerritsen Bekijk bericht
                        Ja de levertijden schijnen lastig te zijn momenteel. Al kreeg Robtics (gelukkig voor mij ) laatst nog wel e.e.a. binnen van SkyWatcher.

De EQ5 synscan is met de hand te bedienen maar alleen grof, dwz je kunt de assen met de hand vrij laten draaien. Fijnafstelling moet met de controller. Ik kan me indenken dat dat vrij lastig is als je vliegtuigen wilt volgen.
                        Maar draait de mount dan heel soepel met de hand?

Commentaar

Met de grendels los wel, ja. En ik kan me voorstellen dat je inderdaad niet met de grendels toe en de fijnafstelling vliegtuigen gaat volgen; die vliegtuigen hebben te veel hoeksnelheid. Ook al had je knoppen die bij een manuele montering hoorden, die fijnafstelling is gemaakt om héééél traag te kunnen bewegen.

Het is wel belangrijk de montering perfect te balanceren.

Maar waarom GoTo? De EQ5 bestaat ook zonder Synscan en motoren...

Qua barlows niet zo'n probleem op een Mak. Inderdaad, sommige barlows gaan je diagonaal raken als het stuk dat in de oculairhouder verdwijnt te groot is. Maar:

-barlows kunnen ook voor de diagonaal, maar dan geven ze een hogere factor (tenzij het telecentrische zijn).
                          -Je kunt vaak een ring op de barlow zetten zodat die niet te diep kan en gewoon de oculairhouder extra indraaien.

Je hebt ook een hele reeks barlows die je op van alles en nog wat kunt schroeven. Het element van een Orion Tri-Mag, bijvoorbeeld, kun je op 1,25" oculairs en diagonalen schroeven. Het element van een Baader VIP kan op alles wat T2 draad en 2" draad heeft.

Oplossingen genoeg.

Commentaar

Tussen haakjes:

https://www.marktplaats.nl/a/audio-t...f4f8b9c5b7a618

200mm en geen 250mm, maar toch...

Commentaar

Voor go to eindelijk meer uit nieuwsgierigheid of die manueel kon bedienen .
                              zal een gewone eq5 zijn met 150 of 180 maksutov.
                              dan kan de eq5 ook dienen voor andere telescopen.
                              voor vliegtuigen is geen barlow nodig. Voor maan wel als je details wil.

Commentaar

Waarom neem je niet een goto icm een alt-az montering. Los is ie geschikt om vliegtuigen te volgen. In de nacht volgt ie sterren. Alleen het veld draait heel langzaam, maar daar zijn zelfs oplossingen voor, alleen nodig voor fotografie.
                                Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Werken...
                                X