Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hulp gezocht

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hulp gezocht

hoi allemaal, i
    k heb net een simpele telescoop gekocht, ik weet dat het niet veel voorstelt maar ik hoop dat jullie me een beetje kunnen leren hoe ik de lenzen moet gebruiken... ik heb net al een mooi uitzicht op de maan gehad, en ik verwacht geen sterrenstelsels te gaan zien maar misschien kunnen jullie me een beetje vertellen wat ik allemaal wel kan.... ik heb qua lenzen :

SR4mm
    HM25mm
    H12,5mm

en 3 barlow's van 1,5X, 2X en 3X

Alvast bedankt

Marena

___
    edit: norbert: even de hoofdletters gecultiveerd
    ___
    Deepsky 4ever

welke telescoop heb je gekocht? type merk enz?

owja en welkom op Astrostart.nl, er zijn hier zeker mensen die je kunnen helpen

owja en dat betekend trouwens ook dat het bij jou niet bewolkt is hier is er meer wolk dan maan of ster
    [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

jup. met die lensen kun je alle kanten op we hebben even nodig wat voor telescop je hebt, lens, of spiegel, en hoe groot ie is enzo.. wat staat erop de telescoop zelf?

Commentaar

Lijkt me onvermijdelijk.
        Dit is een 60mm refractor van de blokker.
        Maar misschien is het ook wel een 76mm reflector van jackson oid.
        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

jep het is die van de blokker ja... dus ik ga al niet van erg veel uit... maar kan alle hulp gebruiken... verder weet ik er echt niet zo veel van :P

Groetjes Marena
          Deepsky 4ever

Commentaar

tip probeer de maan is :P
            en verder hoef je niet al teveel te proberen :| :scratch: :scratch: :scratch:

Commentaar

Sluit ik me geheel bij aan!
              Kijk gewoon eens naar de maan, en als het je wat lijkt, ga eens langs bij een sterrenwacht. Van een telescoop van 35 euro kun je echt niets verwachten.. Gebruik de 25mm lens maar, daar kun je denk ik nog het meest mee, die barlows en dergelijke hebben bij zo'n scoop dus geen zin. Hoe professioneel ook (in de reclame)
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

en dat is dus de 3de al hier die het over die blokker telescoop heeft.. marena ligt niet aan jou hoor, we hebben al meer mensen gehad, die ons eerst gevraagd hebbe of het wat is, en toen hadden we het al afgekraakt en die hebben nu dat geld nog bewaard jij hebt hem al dus das te laat.. maar tja.. de maan is leuk. maar verder is het helemaal niks.. ga idd als je echt interesse heb is naar een sterrenwacht, daar kun je ook veel meer info krijgen enzo! succes!!

Commentaar

ik weet dat er niet veel met deze telescoop gedaan kan worden, maar ik moet zeggen dat de maan er erg gedetaileerd uitzag...

Ik wil gewoon weten hoe ik het beste beeld samen kan stellen want ik weet niets van lenzen...
                  Deepsky 4ever

Commentaar

De 25 mm kun je nog enigszins gebruiken. Daarmee heb je het beste beeld.
                    De rest mag linea recta de kliko in.
                    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Niet zo verschrikkelijk somber, jongens. Feit blijft dat het een slechte kijker is, maar er zijn toch wel wat leuke dingetjes mee te zien denk ik.
                      Ik zou iedereen zo'n kijker afraden, maar aangezien je hem nu eenmaal al in huis hebt, kun je er evengoed een beetje mee spelen.

Mijn allereerste kijker was ook een gammel 60mm kijkertje. Met een beetje geduld en doorzettingsvermogen zou je misschien het volgende kunnen zien:

-de ring van Saturnus (natuurlijk niet mooi, maar net zichtbaar in je 25mm, je ziet dan waarschijnlijk eerder een langgerekt planeetbolletje dan daadwerkelijk duidelijke ringen)
                      -De vier grootste manen van Jupiter (als kleine lichtpuntjes vlak naar de planeet)
                      -De schijngestalten van Venus (net als de maan ziet Venus er ook telkens anders uit)

Natuurlijk ziet het door een blokkerkijker allemaal erg belabbert uit, maar dankzij zo'n ding ben ik destijds wat enthousiaster geworden en heb ik al heel snel een grotere kijker aangeschaft.
                      Een advies: ga eens bij een sterrenwacht in de buurt langs en kijk eens door een van hun kijkers. Toen ik dat gedaan had was ik volledig verkocht!
                      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

jup ik kraak het ook wel af maar ik ben ook met een 70mm skylux van de lidl begonnen, niet dat ik er veel mee gedaan heb, want vond het 3 keer niks. maar zag idd ringen van saturnus, niet als duidelijkheid maar als ovaal bolletje hihi ik zag idd de 4 grootste mane, maar ook jupiter zelf was nog steeds een ster das best jammer.. en venus zag ik niks bijzonders aan..
                        maar goed idd. het heeft er wel voro gezorgd ddat ik echt meer wilde, toen ben ik gaan sparen en nu staat er een hele kicke dobson in de kamer waar ik echt heel trots op ben

Commentaar

Kijk eens met waarnemens Philip......daar vind je alles wat je min of meer moet weten over deze goedkope, tamelijke goede MAAR ohhhh zo onstabiele telescoop.

De maan krijg je idd in heel haar pracht en glorie te zien, Jupiter is zelfs mogelijk, samen met enkele maantjes....en ja hoor, zelfs Saturnus is mogelijk en met een duidelijke ring.

Dus heren en dames met hun monster kanonnen...niet te snel van de daken schreeuwen het is dit of dat.

Het grootste nadeel aan deze telescoop is dat die heel erg onstabiel is, met grote opbjecten zoals de maan valt het niet zo op, toch eens je met de planeten gaat beginnen word het wel even wat anders.
                          Evenzeer is de lens van die telescoop van Plastiek, dus ga er niet even mee naar de zon kijken.
                          De Oculairs vallen wel tamelijk goed mee, net als de Barlows, wetende dat deze evenzeer uit gehard plastiek bestaan.....Made in China.

Als beginner kan ik zoiets echt niet gaan afraden.....het is beter een eerste telescoop van 30 Euro te kopen dan eentje die al vlug enkele 100 Euros gaat en zal kosten.
                          Als het je eerste telescoop is, en je wilt er mee blijven doorgaan, dan schaf je na een tijdje wel een degelijke maar ook wel duurdere telescoop aan.

Maar wat de maan betreft...je overtroeft zelfs duurdere telescopen...dus voor de maan is die wel Toppie.

Veel susces, en als je echt meer wilt zien, zou je wel een andere maar ook wel duurdere telescoop moeten aanschaffen.

Commentaar

Zo is het maar net, Miranda. Ik denk dat veel mensen op deze manier beginnen, iemand die nog niet zeker weet of sterrenkijken wel wat voor hem (of haar!) is, begint meestal niet met een kicke dobson.

(Ik moet wel even zeggen dat die 70mm Skylux 10x beter is dan de blokkerskoop.)
                            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

hihi tja dat weet ik dus niet. als het nog erger is:P want ik heb echt niet meer gezien met die skylux..

ja maar achteraf had ik best gelijk al wat groter kunneng aan, nou niet perse groter maar wel een betere kwaliteit want dit is gewoon echt zonde.

Commentaar

Werken...
                              X