Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Groentje vraagt om advies bij de aanschaf van een telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Groentje vraagt om advies bij de aanschaf van een telescoop

Hallo! Ik ben Frank en nieuw op dit forum, ik heb me zojuist aangemeld omdat aan het overwegen ben om een telescoop te kopen en omdat ik denk dat op dit forum mensen komen die me misschien tips kunnen geven/adviseren. Ik hoop me hierdoor wat beter te kunnen oriŽnteren.

Wat zou ik er graag mee willen zien: Objecten in dit zonnestelsel zoals de Zon, maan, planneten en later deepsky objecten. Het liefst rustig aan beginnen te kijken..en steeds meer leren vinden. In het begin vooral om de schoonheid van het heelal beter te kunnen zien. Het liefst zie ik daarom alles zo gedetailleerd en groot mogelijk.

Gewicht maakt me niet zoveel uit.. Voornamelijk wil ik gaan observeren in de tuin, en een veld tegenover mijn (ouders) huis.

Fotograferen wil ik (heel) misschien in de toekomst gaan doen, maar daar ligt zeker niet mijn prioriteit. Eerst maar eens lekker kijken.

Een computer met een database zou misschien leuk zijn, maar het lijkt me ook wel een uitdaging om zelf objecten te vinden. Weet misschien iemand of het mogelijk is om later een dergelijke computer aan de telescoop te bevestigen? Misschien kan dit bij enkele modellen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een 2ehands telescoop. En met mijn budget denk ik tot de 500 euro te willen gaan. Mocht ik voor wat meer een telescoop tegenkomen die veel beter is dan schroef ik dat budget wellicht wat op (tot een paar honderd meer).

Bedankt voor het lezen! Ik hoop wat reacties van jullie te zien.

Hoi Frank! Als ik jouw bericht zo lees heb ik maar 1 advies voor je. Een Dobson! Maximale opening voor minimale prijs. En eventueel later semi-automatisch te maken.
    In principe is dat de ideale telescoop waar je alles mee kan. Zoek eens met google op dobson en 8 inch (of 20cm) . Kom je voor jouw budget een hoop leuks tegen.
    Goedkoop is Teleskop-service.de (een Duitse winkel). Maar er zijn nog meer winkels die dergelijke apparaten leveren.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

helemaal mee eens! allereerst welkom frank. ik heb zelf ook een dobson ( zie mijn avater) ik heb hem voornamelijk genomen omdat ik heel veel wilde gaan zien. dus heel veel kanten mee op kon en ook goed deepsky mee kon vinden enzo, en het liefst wilde ik ook een zo groot mogelijk opening wat met mijn geld te doen was.
      ik kwam toen idd op een dobson. waarom? omdat je dan gewoon veel spiegel hebt voor realitief weinig geld.
      ik heb hem toen na lang informeren en praten met mensen die er verstand van hebben besteld bij teleskop service, ik moest daar in het begin errug aan wennen, omdat je dus van te voren eigenlijk niet weet wat je koopt.. ja je weet het wel maar met je eigen ogen heb je hem nog niet gezien, maar hier op het forum (coin) had ook zo'n telescoop en bij hem beviel het ook goed.
      teleskop service vind ik persoonlijk een hele goeie service, en ik werd heel goed geholpen, mijn vragen werden vrijwel altijd binnen 1 dag beantwoord.
      ik heb hem toen laten komen, en ik heb er nog steeds veel plezier van, en heel de service is me goed bevallen.
      ik heb hem ook daar besteld en niet ergens anders in nl, omdat ik het liefst een nieuwe wilde ( dat zit gewoon tussen mijn oren, is verder niet zonder rede ofzo), en ze in duitsland goedkoper zijn.

maar ik ben super blij met me dobson,en ik herken jou verhaaltje echt. want je kan naar ons zonnestelsel kijken, maar hijs ook absoluut geschikt voor leuke deepsky plaatjes.. hij is wel minder geschikt voor fotografie maar dat is ook jou voornaamste rede niet. dat was het bij mij ook niet. en mocht je later nog foto's willen maken met je scoop dan kun je er altijd iets vor maken waardoor het ook met de dobson gaat.

veel succes en laat weten wat het geworden is

Commentaar

Hey Nob en Miranda, Bedankt voor jullie reacties!!
        Ik heb me helemaal gefocused op de 8Ē GSO Dobson telescoop van telescope service (deze dus http://www.telescope-service.com/dob...art.html#cld8e.

Volgens mij de zelfde als van Miranda.
        Nu ben ik aan het kijken naar mogelijke accossoires. Bij de winkel kun je bij de aankoop van telescopen een (lijkt me) handige koffer kopen met daarin o.a. lenzen en filters. http://www.telescope-service.com/eye...piececase.html. Zouden jullie me adviseren om deze koffer er direct bij te kopen? Of toch beter een losse lens en een los filter?

Verder ben ik aan het denken om misschien een laser erbij te kopen waarmee ik de lens kan scherpstellen.

Miranda, heb je die roller er bij gekocht of laat de kijker zich ook zo mooi vloeiend bewegen?

Thatís it for now
        Alweer bedankt voor het lezen!

Commentaar

Alles wat Miranda vastpakt beweegt mooi vloeiend Frank.

(youre welcome! ben benieuwd wat het wordt)
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door nop
            Alles wat Miranda vastpakt beweegt mooi vloeiend Frank.

(youre welcome! ben benieuwd wat het wordt)
            Norbert let op je woorden! anders ga ik je nog zorgen dat je een IP-Ban krijgt :laughing3: :laughing3: owja en Miranda met de starparty moet je hem gewoon maar even slaan, oew neej, doe maar niet vind hij volgensmij alleen maar leuk en lekker :bounce:
            [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

ik heb idd dezelfde soort telescoop alleen heb ik hem 1 maat groter de:
              Economy Line - GSD 250E - Aperture 250mm - Focal Length 1250mm

een goeie keus trouwens die van jou denk ik..

de assocoires.. moeilijk ik heb zelf heeeeeeeeel lang getwijfeld of ik het koffertje moest nemen of lensen zelf erbij kopen.
              uiteindelijk heb ik er zelf lenzen bijgekocht. waarom? omdat ik hiervoor al een telescoop had gehad, en daar zaten oculairen bij met zo'n klein kijkgaatje helemaal bij 9mm oculair, dat ik het allemal vervelend vond en ze daarom nooit gebruikte. ik had het idee te zien dat die oculairen ook in het koffertje zaten, verder was ik toe aan oculairen met meer kwaliteit omdat ik dus de goedkopere al had. wel zijn die filters mooi, maar losse filters zijn niet zo heel duur dus heb er daar 2 van bij genomen.

uit mijn hoofd gezegt krijg je er een groot oculair bij, tenminste dat was bij mij wel zo.. 2" ik heb daar toen van deze serie:

http://www.telescope-service.com/eyepie ... html#tsrk2

1,25" TS-SWM Wide Angle Eyepieces - Fully Multi-Coated - Blackened Lens Edges

nog 2 oculairen bijgenomen. namelijk de 9mm en de 15mm.. deze heb ik gekozen omdat hier dus wel grote kijkgaten opzitten endaarom je dus veel meer kan zien ( vind ik fijner werken maar das persoonlijk)..
              ik had bij me scoop al een 32mm erbij gekregen.. dus dan heb je beetje van alles wat..

ik heb er geen roller bij genomen. ik had zoiets dat kan altijd nog, en ik heb er tot nu toe nog geen spijt van want hij doet het goed!

veel succes verder! en ben blij dat je al voor zover een keuze hebt kunnen maken.

Commentaar

Goed idee van die wide angle eyepieces, dat lijkt me een heel stuk prettiger kijken.

Misschien word het wel precies het zelfde pakket als Miranda, inclusief de Chesire collimation eyepiece om de scoop eens in de zoveel tijd af te stellen.

Commentaar

goed plan frank, want die heb ik er dus nog niet bij, maar die mis ik wel en dat wordt ook de eerste aanschaf. weet nog niet precies wat, maar iniedergeval wel iets om te collimeren..

Commentaar

2" Kun je goedkoop en goed kopen bij ganymedes. Die serie van William Optics is zeer fraai.

Commentaar

argh bij TS zijn ze 20 tot 30 eurie goedkoper dacht ik nop

Commentaar

Ja, maar dan wel verzendkosten erbij. TS is een fijne zaak.

Commentaar

ja maar bij 2 oculairen scheelt het wel en heb je dik je verzendkosten terug verdient

Commentaar

Ja, klopt!

Commentaar

Nop ga jij trouwens nog ooit ^__^
                              naar die plek in deutsland?

Commentaar

Werken...
                              X