Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Beginner vraagt om advies

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Beginner vraagt om advies

Hallo, ik ben Gerjan.

Ik wil graag met astronomie beginnen, ik ben al maanden bezig het internet af te zoeken naar info over wat een goede telescoop is. Nu heb ik een bod gedaan op een telescoop met deze specificaties:

Spiegeldiameter:150mm
    Brandpunt 1400mm
    Inclusief 2 Plossl 31,7mm oculairen 10mm en 20mm Barlowlens 2x Omkeerprisma 1.5x Zoekerkijker 6x30 Zware Equatoriale montering + handles Aflegtableau Stevig aluminium statief

Het betreft een Optisan.

Mijn bod was 175 euro en de verkoper heeft dit geaccepteerd.
    Wat denken jullie hiervan?
    Very funny Scotty! Now beam down my clothes!

10 & 20 mm oculairen met een 2x Barlow is een beetje vreemd, maar lijkt me geen slechte deal.

,xtG
    .tsooJ
    Ich bin ein Kollaser.
    http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

brandpunt 1400mm 1,40 meter lang of is het er 1 met een ingebouwt barlow ?..

Dit is wel een planeet kijker met F9,3

Commentaar

brandpunt 1400mm 1,40 meter lang of is het er 1 met een ingebouwt barlow ?..

Dit is wel een planeet kijker met F9,3
        Huh? :scratch:

Commentaar

Je brandpunt 1400mm is lang, de kijker is dus echt 1 meter 40 lang, of hij is maar 700mm en heeft binnen in een lensje wat het brandpunt verdubbeld.

In allebij de gevallen is deze kijker minder geschikt voor deepsky

Commentaar

Okay prima, maar die F-waarde? Wat is dat? Ik las ergens dat hoe lager hoe beter. En dat je een zo hoog mogelijke diameter en brandpunt afstand moet hebben.

Maar dan druisen die waarden tegen elkaar in.

Wat kan ik hiermee wel ongeveer allemaal zien?
            Wat versta je onder deepsky?

Hoe zit dat?

Commentaar

Deepsky zijn dus de nevels clusters en sterrenstelsels.

Wat verwacht je te zien, lijkt me een betere vraag?.

Commentaar

Ik zie nu net op de foto dat het een Optisan Star 750150 III is. Dit is volgens mij dan ook geen 1400 maar 750 mm.

Iemand een idee?

Commentaar

Ik las op een andere website dat je vanaf 114 mm bepaalde nevels wel kunt zien. Dus ik dacht dat dat hoe groter de diameter hoe meer je kon zien.

Wat ik wil zien is in ieder geval de planeten en de maan en misschien de sterren.

Commentaar

kan je misschien een linkje geven van waar je die gevonden hebt?

Commentaar

Sorry voor de off-topic vraag, maar Gerjan...is je achternaam toevallig Zwaan?

En F/ waarde hoe lager hoe beter, hangt van je doeleind af. Voor fotografie is een lage F/ handig, maar voor planeten is een hoge F/ wel lekker. Wat een F/ doet? Als je bijv. een telescoop hebt van een diameter van 200mm die een F/ van 10 heeft (ik haal mijn eigen situatie erbij) zal je brandpunt afstand 2000mm zijn. Maar als je een 200mm op F/5 hebt is je brandpunt 1000mm. Als je hierop een oculair zet van 20mm is de vergroting op F/10

200mmx10=2000:20=100x (vergroting)

Bij F/5 is dat

200mmx5=1000:20=50x (vergroting)

Diameter van de telescoop en F/ waarde heeft te maken met je vergroting.

Commentaar

Nee mijn achternaam is niet Zwaan. En bedankt voor je antwoord, ik heb hem nog niet helemaal door maar ik zal hem nog eens goed doorlezen.

Commentaar

Dat wil ik wel maar het is me al eens eerder overkomen dat ik dat deed en dat iemand anders er mee vandoor ging.

Ik heb tot nu toe nog maar van één persoon gehoort dar het wel een goede deal leek..........

Commentaar

Nou laat maar.....

Op mijn vraag aan de verkoper of ik hem mocht uittesten, bij hem uiteraard, antwoordde hij dat hij hem niet eerst ging opzetten, maar dat ik hem wel eerst mocht zien. :violent1:

Yeah right :drunken: Ik ga zekers 175 euro uitgeven aan iets waarvan ik niet weet of dat ding goed is. :laughing3:

Commentaar

Origineel geplaatst door gemini
                              Dat wil ik wel maar het is me al eens eerder overkomen dat ik dat deed en dat iemand anders er mee vandoor ging.

Ik heb tot nu toe nog maar van één persoon gehoort dar het wel een goede deal leek..........
                              Daar hoef je niet bang voor te zijn hier, de meeste van ons hebben al een telescoop of zelfs 2 of 3.

Commentaar

Werken...
                              X