Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

wie helpt mij op weg

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

wie helpt mij op weg

hallo allemaal

ik ben bert uit wijchen en ben pas begonnen met sterrenkijken
    ik heb een bresser galactia gekocht, tweedehands met 1 xkeller 25mm en 1x keller 6mm
    met daar bij een barlow lens 2x en daar bij erecting eyepiece 1,5x
    nu mijn vraag als ik de 25x in de kijker zet kan ik de sterren wel zien,zet ik echter de barlow of de erecting tussen zie ik zo goed als niks
    wat doen ik verkeerd ,wat min ook tegen valt is als ik met de 25x kijk zie ik bijna net zoveel als met mijn verekijker die 10x50 is
    wie helpt mij op weg en wat moet ik doen om meer te kunnen zie van de sterren

gr bert

Welkom bert!
    Om je meteen een illussie armer te maken: een ster uitvergroten is een vrij zinloze oefening. Probeer eens een planeet. Saturnus is een mooie oefening met een
    Overigens zijn kellner oculairs erg matig.
    Dus je hebt kans dat je met een verrekijker meer lol hebt.
    ps
    Ik ken jouw kijkertype niet. Wat is het precies? (diameter, spiegel of lens)
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

als je een barlow gebruikt moet je terug scherpstellen

Commentaar

Origineel geplaatst door skywatcher
        als je een barlow gebruikt moet je terug scherpstellen
        Exact wat ik wilde zeggen! Je moet maar eens naar een heldere ster kijken door je telescoop, en dan je barlow er op doen. Dan zie je dat de ster ernstig onscherp is.

Commentaar

hallo nop
          bedankt voor je vlugge reactie
          wat ik er van weet het is een spiegelreflektor
          verder staat er 114 mm en 900mm op
          ook heb je het over planeten en dat ik de sterren maar links moet laten liggen,maar hoe weet ik het verschil
          zo gauw ik tijd heb ga ik een keer bij een sterrenwacht in de buurt van nijmegen kijken maar ik heb geen zin om op vaste tijden naar club avonden te moeten
          heb je nog tips(aanschaf) wat ik kan doen om meer met de kijker te doen

gr bert

Commentaar

Origineel geplaatst door bertjevis
            hallo nop
            bedankt voor je vlugge reactie
            wat ik er van weet het is een spiegelreflektor
            verder staat er 114 mm en 900mm op
            ook heb je het over planeten en dat ik de sterren maar links moet laten liggen,maar hoe weet ik het verschil
            zo gauw ik tijd heb ga ik een keer bij een sterrenwacht in de buurt van nijmegen kijken
            gr bert
            Graag gedaan. Ik zou je met klem adviseren om je eens te melden bij ene leuke sterrenwacht. Ik neem aan dat ze je niet verplichten om mee te doen met allerlei verplichtingen. In jouw geval is 1x kijken met een gevorderde amateur meer waard dan 100000000000 E+20 woorden op dit forum!
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

hallo bert!
              planeten en sterren kun je uit elkaar houden door eigenlijk te weten waar je de planeten kan vinden. heb je een sterrenbeelden boekje? want als je zoiets hebt, dan kun je al een stuk wijzer worden in de lucht, als je niks kunt herkennen dan lijkt mij dat je ook met een telescoop niet weet waar je zoeken moet en kijken moet. ik weet als ik ga kijken van te voren waar ik naartoe ga kijken en wat daar zit.
              een sterrenbeelden boekje kan daarbij erg helpen. want dan wordt je al een beetje thuis in de lucht, als je in beelden kijkt en sterrenbeelden kunt vinden dan weet je ook een beetje waar je aan het kijken bent.
              als je eenmaal een beetje in sterrenbeelden weet, dan kun je op internet of in boekjes vinden waar de planeten staan. zo staat de saturnus bijvoorbeeld heeeeel mooi in beeld in het sterrenbeeld de kreeft (cancer) onder het sterrenbeeld tweelingen (gemini). als je dat weeet en dus ook ergens kan zoeken welke sterrenbeelden dat dan zijn, dan kun je saturnus goed zien met het blote oog, is namelijk een erg heldere 'ster' aan de hemel.
              als je dan vervolgens door je telescoop daarnaar gaat kijken dan weet je dus waar je naartoe kijkt en dat het saturnus is, en dan zie je hoogstwaarschijnlijk ook de ringen van saturnus, en dat kijkt al een stuk leuker lijkt mij dan een ster pakken terwijl je nieteens weet welke ster.
              veel succes! en ben benieuwd of het gaat lukken!!

Commentaar

Werken...
              X