Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Ik zoek hulp met zoeken naar telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ik zoek hulp met zoeken naar telescoop

Wie kan mij helpen ?

ik ben op zoek naar een goede telescoop , maar ik heb er de ballen verstand van wie kan mij wat informatie geven wat betreft merken, soorten, en verschillen.

Als ik een telescoop mag hij niet overdreven te duur zijn maar ik wil wel graag zo veel mogelijk kunnen waarnemen ( voor een dubbeltje op de eerste rang zitten haha )

en dat het beeld ook nog behoorlijk goed is moscht er iemand suggesties hebben en het kan natuurlijk zijn dat je toch naar een duurdere moet gaan dan moet ik maar wat langer sparen.

alvast bedankt voor de moeite,

groetjes Sander

Hallo Sander

even een paar vragen,
    wil je alleen gaan waarnemen, of ook gaan fotograveren?

Wat voor budget had je zelf in gedachten ?

Woon je in een licht vervuilde omgeving, of is je achtertuin redelijk donker en kan je daar leuk kijken ?

hier heb je een link die wel kan helpen met je keuze
    http://www.dekoepel.nl/sterrenkijker/

http://www.mira.be/articles/waarnemen/telescoop/

Gr

Commentaar

Sander je schrijft dat je er de ballen verstand van hebt. De manier waarop je dat schrijft verteld me dat je waarschijnlijk nieuw bent met het hele astronomie verhaal. Als dit het geval is denk ik dat je nog eens goed moet nadenken of je wel een telescoop moet kopen.

Een telescoop kost al snel 300 tot 400 euro, goedkoper moet je ze niet kopen want dan zal je merken dat de lol van het waarnemen er snel af is doordat je niets goed kunt zien.

Begin eerst eens met het met blote oog herkennen en vinden van de sterrenbeelden, met een verrekijker kan je trouwens ook al heel veel zien. Kijk eens of je dat leuk vindt en leuk blijft vinden, indien dat het geval is moet je een telescoop gaan kopen.

Indien je gewoon een telescoop wil kopen volg dan de links van Nightsky, daar is behoorlijk wat informatie te vinden.

Gr. Maarten

Commentaar

Wat je als starters ding kan doen er is een telescoop bij de Karwij te koop voor €35 !!! erg goedkoop maar verwacht er niet te veel van. Je kan het zien als een starter om je te kunnen orienteren enz enz. Er zaten verder geen filters bij of wat dan ook, gewoon telescoop + standaart.

Commentaar

Koop eerst een goedkope telescoop of een verrekijker om te beginnen.
          Ik zelf heb geopteert voor een heel goedkope telescoop die me toch een degelijk beeld geeft, alvast wat de maan betreft en op deze manier raak je idd wat meer vertrouwd en ga je sneller en sneller de sterren-sterren tekens herkenen en vinden.

Het sterren kijken allen is niets........kun je met het blote oog ook wel doen, maar probeer dan wat bij tehouden van het gene wat je ziet zo doende word het wat spannender en wie weet vind je wat nieuws zoals een komeet of een astroide......toch reken hier niet te hard op en zekers niet met een goedkoop telescoop maar wie weet met wat geluk.

Als je echt wilt gaan opserveren zul je dan wel vlug gaan ondervinden of je meer wilt van dat moois of niet, probeer eveneens eens met profesionele Astronomen en kijker te praten zodoende leer je nog wat bij en zekers als je van af nul begint.

Ik zelf ben maar een beginnende kijker maar heb wel het voordeel dat ik niet van nul moet beginnen wat betreft het herkennen van de sterrenbeelden en sterren.....al vind ik nog steeds niet alles terug.

Commentaar

Nogmaals wil ik waarschuwen Niet een telescoop te kopen bij een warenhuis of postorderbedrijf... je koopt SPEELGOED. dat geld kan je echt beter gebruiken..

http://www.dekoepel.nl/sterrenkijker/kopen.html

op deze link wordt dat ook duidelijk verteld !!

twijvel je nog.. bel aub de stichting op en vraag het daar!!!
            ook bij hun zijn telescopen te koop ..

Je kan je geld maar 1x uitgeven!!!

Stichting 'De Koepel'
            Sterrenwacht 'Sonnenborgh'
            Zonnenburg 2
            3512 NL Utrecht

Tel. 030-2311360
            Fax 030-2342852

dit is meer een beginners telescoop voor niet te duur .. ik geloof zelfs dat deze via de koepel te bestellen is. de tals zijn erg robust en gaan je leven mee( mits je m goed onderhoud natuurlijk) alles is van metaal ipv plastiek
            http://www.grootven.be/Telescopes/Tal/tal-1txt.asp

Commentaar

Ik sluit me helemaal bij Nightsky aan. Voor minder dan 100 euro koop je speelgoed, leuk voor kinderen maar absoluut niet voor een startende astronomie enthousiasteling.

En Philip zonder af te willen doen aan jou ervaring geeft zo'n beetje elk schrijven het volgende commentaar op dergelijke telescopen:
              NIET DOEN!!!

Gr. Maarten

Commentaar

Hartelijk dank voor jullie anwoorden, ik zal even op de sites gaan lezen en kijken wat ik dan wil.
                Je hebt tegenwoordig zoveel soorten, merken de ene spiegel of lens is beter dan de ander

fotograferen lijkt me leuk maar ik vindt het niet noodzakelijk kan altijd nog in de toekomst moet me eigen toch nog heel wat orienteren wat betreft de sterren , achter in mijn tuin is het behoorlijk donker heb er spijt van dat ik er geen had de afgelopen dagen hemel was strak en helder en een heleboel sterren.

ik vind het erg leuk om zo s'avonds lekker rustig alles te bekijken

groetjes Sander

Commentaar

Ik kan je ook een dobson aanraden... Zeker als beginner is het een mooi ding... Je hebt voor minder geld een grote diameter... http://www.teleskop-service.de/gsseiten ... dobson.htm

Commentaar

de volgende telescoop is dit iets ..

Skylux refractor telescoop (art.nr. 96-18800)
                    Is alleen in elkaar gezet, daarna nooit gebruikt.

Vergroting:
                    Oculair 20 mm: 35x
                    Oculair 4 mm: 175x

Brandpuntlengte: 700 mm
                    Objectief: 70 mm
                    Maximale vergroting: 350x

Oculair: 20 mm + 4 mm
                    Zoekverrekijker 6x30
                    Prisma
                    Aluminium statief
                    Equatoriale montage

Of zeggen jullie laten liggen dat skylux merk

groetjes Sander

Commentaar

Ik weet het niet... als ik jou was zou ik toch voor een reflector gaan... Die heeft meer lichtopbrengst

Commentaar

Maar is er niemand die mij kan vertellen welke merken en types in de richting komen goede prijs/kwaliteit verhouding.

ik weet dat je niet lager moet gaan dan een opening van 70 mm, bij een spiegel telescoop ligt dit iets hoger, brandpunt bij een lenzen telescoop vanaf 700 mm bij een spiegel kan deze iets korter zijn want lichtopbrengt is belangrijker dan brandpunt afstand.

wat zijn goede merken en/of types waar kwalitatief goede lenzen/spiegels in zitten kwaliteit/prijs verhouding.

of schrijf waarmee je kijkt waarmee en je ervaring

Bedankt alvast

groetjes Sander

Commentaar

Hoeveel wil je er voor uitgeven?.

persoonlijk zou ik voor een 11cm newton gaan hiermee is toch al veel te zien, bij planeet maan zon en deepsky.en deze zijn nog redelijk te doen qwa de prijs.

http://www.telescope-service.com/newton ... tml#n114mm

ik denk dat je m ook het beste bij hun kan bestellen ze zijn goedkoop.
                          denk niet dat je m in nederland vind voor die prijs inc de verzendkosten uit duitseland.

En ja wat zijn de goedemerken. ik zelf vind Tal een goed merk omdat deze heel zwaar gebouwd zijn ( merk uit rusland ). maar een ander vind de meade of celestron heel goed, dit is zo verschillend.eigelijk gaat het niet om de buiten kant maar om de spiegels of lensen, en helaas gaat daar meestal op hoe duurder hoe beter

ik heb nog weinig door kleine kijkers gekeken om echt te zeggen die is beter als die. de meeste amateurs die ik ken hebben toch allemaal grote kijkers mijn 15 cm Tal is de kleinste van de club waar ik ben, ik sta tussen de meade 10" en Celestrons C 9,25" . een van de club heeft zelfs een 30&50 cm dobson.

alles heeft te maken met hoeveel geld je er voor uit wil geven.
                          en ben je echt niet zeker over astronomie, koop dan een 7x50 verrekijker daar is al veel mee te doen, met een veel groter beeldveld als een telescoop.

Commentaar

Ha Sander,

Je vraagt je dus af wat voor een telescoop je moet kopen. Als je de volgende vragen kan beantwoorden kunnen we je waarschijnlijk verder helpen.
                            1. Hoeveel euros kan je uitgeven?
                            2. Hoe vaak denk je de telescoop te gebruiken?
                            3. Waar wil je de telescoop gebruiken? (vanaf balkon, vanuit tuin, weilantje verderop, etc.)
                            4. Wat wil je vooral gaan bekijken? (maan, planeten, deepsky, zon)
                            5. Wil je aan astrofotografie gaan doen?
                            6. Hoe goed ken je de weg tussen de sterren? (ken je sterrenstelsels, planeten, sterren)
                            7. Wil je wat betreft accessoires uitbreiden? (oculairs, filters, automatisering, etc.)

Denk hier eens over na, dan kunnen we je waarschijnlijk een stuk verder helpen.

Gr. Maarten

Commentaar

1. Hoeveel euros kan je uitgeven? rond 200 - 300 max liefst goekoper

2. Hoe vaak denk je de telescoop te gebruiken? regelmatig als weer goed is

3. Waar wil je de telescoop gebruiken? (vanaf balkon, vanuit tuin, weilantje verderop, etc.) vanuitmijn tuin

4. Wat wil je vooral gaan bekijken? maan, planeten, deepsky, zon

5. Wil je aan astrofotografie gaan doen? niet persé

6. Hoe goed ken je de weg tussen de sterren? (ken je sterrenstelsels, planeten, sterren) nog niet goed maar begint te komen

7. Wil je wat betreft accessoires uitbreiden? (oculairs, filters, automatisering, etc.) ik weet nog niet wat ik precies allemaal nodig heb

Dat was het

alvast bedankt

Groetjes Sander

Commentaar

Werken...
                              X