Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat kan ik allemaal zien met een elfje?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat kan ik allemaal zien met een elfje?

Ik heb m'n elfje nu een paar maanden (25mm & 10mm Kelner, 2x Barlow (niet de goedkope standaard) en een neutraal grijsfilter en zo'n goedkope groene maan filter). Planeten doet die prima, M42 en M45 geen probleem. M31 is wat wazig.

Nu zijn er veel objecten te zien, maar welke zijn eigenlijk intressant en haalbaar met een elfje? Dit zou ik heel graag willen weten. Alvast bedankt. O ja, sommige objecten zijn geloof ik wel te zien, maar niet zonder speciale filters. In die objecten heb ik zeker ook intresse, maar laat me dan even weten welk filter ik nodig heb.

Hoi

Met een elfje kan je echt een hoop lol hebben en veel zien maar zoals zelfs voor de grootste telescopen telt verwacht geen hubble beelden. Je geeft aan dat M31 een beetje wazig is en dat klopt zelfs door een 30 cm telescoop blijft dit het geval omdat wat wij door ons oculair zien slechts de heldere kern is. De stofbanden daaromheen zijn eigenlijk alleen door middel van fotografie zichtbaar te maken zoals op de foto hieronder te zien is:

Filters helpen enorm om nevels en andere deepsky objecten zichtbaar te maken al moet je altijd in je achterhoofd houden dat je spiegel diameter ook zijn restricties heeft. Als ik 1 of 2 filters mag aanraden dan zou 1 een lpr ofwel een light polution filter zijn en 2 een small band nebula filter. Zou je echt nog meer uit willen geven dan is een O III filter voor de planetaire nevels ook nog een optie.

Commentaar

De stofbanden zijn met een goede donkere stek en seeing met een 20cm telescoop al te zien, afgelopen oktober (op een uiterst duistere plek) zeer goed zelfs!
      Maar met een elfje en goede kijktechniek kun je al een berg objecten bewonderen!
      Charles Messier deed het met minder. Dus..
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Norbert
        De stofbanden zijn met een goede donkere stek en seeing met een 20cm telescoop al te zien, afgelopen oktober (op een uiterst duistere plek) zeer goed zelfs!
        Maar met een elfje en goede kijktechniek kun je al een berg objecten bewonderen!
        Charles Messier deed het met minder. Dus..
        Klopt maar ome charles had het geluk dat in zijn tijd de kassen en staatverlichting nog niet waren uitgevonden en hij de objecten zowat met het blote oog kon zien

Commentaar

Ja, maar vroeger, toen norbert nog een breezer koter was en breezer nog niet bestond, was de norm 6cm en hooguit 11cm. En daar werd een hoop mee gezien!
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

wat is een 11je?? diameter van 11 centimeter ofzo?

Commentaar

Yep, 11cm!
              Dit is trouwens een geweldige site waarmee je een indruk krijgt wat je
              kunt zien met verschillende scoopjes.
              http://www.binoviewer.at/beobachtungspr ... eepsky.htm

Commentaar

Yep, 11cm!
                Of ik ben in de war, maar op die site die jij gaf staat een afbeelding hoe je het zou zien door een 200/1000mm newton van M13. Maar ik weet haast zeker dat ik never nooit zoiets heb gezien! Mijn beeld was meer vergelijkbaar met een 114mm....

Commentaar

zeker goeie site zeg!! ik denk dat ik ongeveer op 150/750 newton zit. bij M13. dat beeld ongeveer.. en anders die daarboven..

Commentaar

Mooi gedaan he? Moet wel zeggen dat het gebaseerd is op mooi weer en donkere omgeving..

Commentaar

ja is waar ik snap hem

Commentaar

Wat heel erg veel uitmaakt is de kijk plek. Als jij midden in een hele grote stad woont met veel lichtvervuiling dan zie je veel minder. De orionnevel is hier bij mij in de stad heel vaag te zien. Als ik speciaal ga reizen voor een mooie donkere plek kan ik de hele omtrek zien. m51 kan ik heel duidelijk mooi zien 2 kernen en een heel klein begin van de spiraal armen op die plek. Maar hier in Meppel is die heel moeilijk te vinden. Of je veel objecten kan zien met je telescoop hangt dus erg af van de plek

Commentaar

ja precies maar dat maakt natuurijk voor de kijker niet uit! de kijker kan dat zien klaar, als jij vervolgens in een stad woont dan kan die kijker daar natuurlijk niks aan doen

Commentaar

Origineel geplaatst door viper28
                            Hoi

Met een elfje kan je echt een hoop lol hebben en veel zien maar zoals zelfs voor de grootste telescopen telt verwacht geen hubble beelden. Je geeft aan dat M31 een beetje wazig is en dat klopt zelfs door een 30 cm telescoop blijft dit het geval omdat wat wij door ons oculair zien slechts de heldere kern is. De stofbanden daaromheen zijn eigenlijk alleen door middel van fotografie zichtbaar te maken
                            Filters helpen enorm om nevels en andere deepsky objecten zichtbaar te maken al moet je altijd in je achterhoofd houden dat je spiegel diameter ook zijn restricties heeft. Als ik 1 of 2 filters mag aanraden dan zou 1 een lpr ofwel een light polution filter zijn en 2 een small band nebula filter. Zou je echt nog meer uit willen geven dan is een O III filter voor de planetaire nevels ook nog een optie.

Met mijn dobson zie ik m31 bijna zoals op de foto. de dikke stofbanden zijn wat minder en natuurlijk wat minder sterren. Maar m110 en m32 zie je net zo en ook met de heldere sterren erin. uiteraard op een donkere plek.

Filters zou ik een beetje oppassen in een elfje. je heb grote kans dat je teveel weg filterd zeker bij een smallband of OIII

Commentaar

Yep, 11cm!
                              De site wil niet bij mij???? firefox en IE niet

Commentaar

Werken...
                              X