Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Merk en soort telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Merk en soort telescoop

In de telescoop wereld zijn er een aantal verschillende soorten telescopen (newtons, dobsons enz) maar er zijn nog meer merken telesopen, al deze merken hebben weer type nummers enz enz enz.

Wat is nu een goede telescoop vraagt iedereen zich vaak af. De een roept je moet een dob kopen, de ander een newton, weer een ander roept geen dobs kopen van mead die zijn verschirkkelijk.

Van welk merk moet je welke telescoop wel en welke ook zeker niet aanschaffen, want goedkoop kan ook duurkoop zijn, of duurkoop kan nog veel duurder uitvallen of heel erg tegenvallen.
    [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Das niet eenduidig te beantwoorden. Bij slechte merken kunnen goede zitten en andersom. Zo maakt Meade superklasse telescopen en ook goedkope rommel, Celestron doet hetzelfde.
    Alleen de duurdere merken als vixen, takahashi, televue en orion UK (ik vergeet er vast een paar) zijn bijna zonder uitzondering goed.
    Laatst zag ik een chinees plastic theaterkijkertje van 2 bij 2 milimeter waar celestron op stond. Tja....
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Van welk merk moet je welke telescoop wel en welke ook zeker niet aanschaffen, want goedkoop kan ook duurkoop zijn, of duurkoop kan nog veel duurder uitvallen of heel erg tegenvallen.
      Dat is eigenlijk een vraag die niet te beantwoorden is.
      Het is allemaal sterk afhankelijk van WAT je ermee wilt doen, en hoe "ver" je zelf ben. Kijk, een beginner die alleen af en toe eens wat wil zien, heeft meer aan een 15 cm Newton, dan aan een 30 cm Ritchie Chretien telescoop. En evenzo heeft een gevorderde astrofotograaf (...) meer aan een stabiele montering dan aan een Chinese kloon-montering met een PE van 1'.
      Een oranje C8 op vorkmontering

Commentaar

be het volledig eens met wat hierboven gezegd wordt
        het is allemaal zeer individueel en het hangt af van enkele to veel factoren
        ik denk wel dat er twee grote regels zijn
        1:het moet optisch goed zijn
        2:het moet mechanisch goed zijn

Commentaar

En dan misschien nog belangrijker:
          -Hoe is de prijs/kwaliteit-verhouding.

Een redelijk goed instrument voor een belachelijk hoge prijs is ook een slecht idee...
          (een EXT-125 voor E1400,- bijvoorbeeld. Best een aardige telescoop, maar zijn prijs gewoon niet waard, maar dat is mijn mening..)
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

De ene C8 kan ook veel slechter zijn dan de andere, dit geld voor iedere telescoopsoort. Je moet dus ook wat geluk hebben of je kan een goed exemplaar aanvragen maar dan moet je wel meer betalen.
            Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel

Een redelijk goed instrument voor een belachelijk hoge prijs is ook een slecht idee...
              (een EXT-125 voor E1400,- bijvoorbeeld. Best een aardige telescoop, maar zijn prijs gewoon niet waard, maar dat is mijn mening..)
              kijk roel dat is waar ik ook deels naar toe wil.

Goedkoop kan ook duurkoop zijn. Maar waar kan je je op baseren of iets goedkoop en crap is of goedkoop en goed of normaal of duur enz.
              [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel

Die mening deel ik de optiek van de etx serie is echt uit de kunst maar de rest zoals aandrijving en electronica van de etx is echt bagger. 1400 euro voor zoiets is echt veel te veel geld.

Commentaar

Werken...
                X