Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

montering aansluiten op pc wat is het nut ?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

montering aansluiten op pc wat is het nut ?

in mijn LXD75 goto montering heb ik nog een poort over om mbv een optioneel kabeltje mijn montering aan te sluiten en te besturen vanaf mijn laptop.

wat is hier nu feitelijk het voordeel van. Mijn montering is nu prima te besturen met mijn goto afstandbediening. Ik zie de meerwaarde er niet zo van in. Of zie ik de voordelen over het hoofd ?

Wie heeft hier ervaring mee ?

Marcel
    Laten we een moord plannen, of een religie starten

Door een webcam op een volgkijker aan te sluiten kan de PC de volgfout exact registreren en corrigeren door de correcties aan de montering door te geven. Op deze manier kan je extreme volgtijden behalen zonder noemenswaardige volgfout.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Je kunt ook een planetariumprogramma aansluiten en zo op basis van een sterrenkaart je telescoop sturen. Is soms best aardig.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

oke dus interessant, ik gebruik zelf het liefst stellarium, volgens mij kan dit niet met dit programma, welk programma (het liefst freeware) leent zich daar wel voor ?

tevens wordt het kabeltje in twee varianten aan geboden.

alleen het kabeltje 23 euro
        of het kabeltje + cd rom (software) 49 euro

Heb je de software nodig of volstaat alleen het kabeltje

Marcel
        Laten we een moord plannen, of een religie starten

Commentaar

welk programma (het liefst freeware) leent zich daar wel voor ?
          Praktisch elk commercieel programma. Ik heb het zelf vooral met Eye&Telescoop getest, en dat werkte vanaf seconde 1 vlekkeloos.
          Je moest wel eerst een ASCOM driver installeren, en die werd met E&T meegeleverd. Je kunt deze echter ook downloaden vanaf http://www.ascom-standards.org dus enkel het kabeltje kopen zou voldoende zijn als je geschikte software hebt.
          Volgens mij kan Cartes du Ciel wel een montering via het ASCOM-protocol aansturen. En Stellarium zou het ook moeten kunnen, volgens http://www.stellarium.org/nl/ zit er bij de interfaces de mogelijkheid van telescoopbediening.

Groeten,
          Guus

Commentaar

Je kunt ook een planetariumprogramma aansluiten en zo op basis van een sterrenkaart je telescoop sturen. Is soms best aardig.
            Nadeel, als je visueel waarneemt, is wel dat je voor elk nieuw object naar je beeldscherm moet kijken waardoor je je nachtzicht fors om zeep helpt. Je kunt dit ook wel voorkomen, door je 'kijkoog' goed af te dekken zo gauw je achter het oculair weggaat en dan alleen met je andere ook naar het beelscherm kijken. Ideaal is overigens om altijd je kijkoog af te dekken als je achter je oculair weggaat, want zeker in onze contreien past je oog zich nooit goed aan het donker aan, omdat het niet echt donker is. Je oog past zich pas echt aan, als je vrij lang met hoge vergroting in je oculair kijkt.
            Jan
            'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Commentaar

Werken...
            X