Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Maede Lightbridge Truss Dobson Deluxe

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Maede Lightbridge Truss Dobson Deluxe

Zijn er hier al leden die kijkervaringen hebben met deze nieuwe telescoop lijn van maede?

Ik heb er wel gezien, maar er niet door gekeken. Wel ervaringen gehoord en gelezen van mensen die er wel door gekeken hebben. Varieert van positief tot negatief. Net als bij andere Meade's zul je een beetje geluk moeten hebben met de kwaliteit van de optiek. Mechanisch (ik heb er enkele gecollimeerd) vond ik het geen toppers, maar ook niet echt slecht. Wel redelijk dus eigenlijk, zeker voor de prijs.
    Jan
    'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Commentaar

Deluxe is wat toeters en bellen. Bij Meade moet je altijd door de marketing heen prikken.
      Het zijn, zoals Jan zegt aardige kijkers voor een schappelijke prijs. Wel vind ik het gewicht aan de hoge kant voor een truss (dus open) dobson. De 10 inch moeten we met 2 personen versjouwen. Ik heb een 14" die ik alleen kan dragen. Dus wat dat betreft. Maar verder prima. Na aanschaf even forumvrind Roel lief aankijken voor het nodige pimpwerk
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ik heb een LB 12" en die bevalt mij erg goed.
        Het gewicht valt best mee. Ik kan het in mijn eentje dragen, zij het in 2 gedeeltes: het "statief" en de kijker zelf. Dat is best te doen. En als de kijker uit elkaar is gehaald is het helemaal een makkie. En nee, ik doe niet aan krachttraining. Ben in feite maar een iel mannetje.
        Over de optiek ben ik zeer tevreden. Gebruik wel een comacorrector en een Hyperion oculair, beide van Baader. Scherp tot aan de randen.
        Ik heb hem inderdaad gepimpt. Zonder Roel overigens. En als ik het kan, kan iedereen het. Ik heb echt 2 linkerhanden als het op dit soort dingen aankomt.
        Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
        Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
        Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Werken...
        X