Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

vraag over aanschaf powerstation

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

vraag over aanschaf powerstation

Mijn baterijen waren met het koude weer van vorige week al na twee uur leeg. Ik wil een powerstation kopen om van dit probleem verlost te zijn.
    eerst schrok ik hevig van de prijzen die soms ver boven de 100 euro lagen.

Maar ik heb de onderstaande aanbieding gevonden die me interessant lijkt.

http://www.outletplanet.nl/mannesmann-m ... -p-30.html

mijn vraag:

dit powerstation is volgens mij prima te gebruiken om aan te sluiten op de 12 v. ingang van mijn telescoop montering, of zie ik iets over het hoofd.
    Laten we een moord plannen, of een religie starten

heb net dezelfde voor mijn etx 105 werkt prima
    Don't argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

Commentaar

Ik heb er een gekregen voor de kerst.
      Wat een pest die mist, zei de pessimist
      Het klaart wel op die mist, zei de optimist

Commentaar

Wat ik in de advertentie mis is wat voor type accu erin zit.
        Accu's zijn er nl in twee types:

Type 1 vindt je in auto's en zijn de zg startaccu's. Dit type accu heeft dunne loodplaten. Ze kunnen erg veel (piek)stroom leveren in een zeer korte tijd, nodig om de startmotor in de rondte te krijgien. Wil je dit type accu gebruiken om bv een lampje te laten branden, dan is ie met een paar uur leeg. (leeg wil zeggen: De spanning is gedaald tot ongeveer 10,5 volt. Als je hem dieper ontlaadt bevorderd dit niet de levensduur).

Type 2 is de zg tractieaccu, ze worden gebruikt voor aandrijving van bv elektrische karretjes, en bv ook in zonnepaneelinstallaties. Deze accu's hebben veel dikkere loodplaten, en kunnen niet zo'n hoge stroom leveren, maar wel een lagere stroom voor een langere tijd. Deze accu zijn ook iets duurder dan startaccu's. Er zijn ok types die wat dieper ontladen kunnen worden.

Tegenwoordig kun je ook kiezen tussen natte en droge accu's. In de natte wordt gewerkt met zwavelzuur, in de droge met een soort gel als elektrolyt. De droge types zijn wat gemakkelijker met transport, het maakt niet zo veel uit als ze een keer omvallen.

Wat in het algemeen van belang is de capaciteit: deze wordt aangegeven in Ah (Ampereuur). Als je er een hebt van bv 50 Ah, en je telescoop vraagt gemiddeld bv een stroom van 2 Ampere, dan kun je dus 25 uur voorruit.
        Echter, accu's zijn zeer temperatuurgevoelig. Hier geldt heel hard: hoe lager de temperatuur, hoe lager de capaciteit.
        STF mirage 7 deluxe: 180/1800 op LXD75 - Scopos triplet 90/600 op New Polaris - Stellarvue F60 - bresser 8,6x40

Commentaar

De meeste goedkope "powerstations" zullen wel van type 1 zijn, maar daar kan ik best mee uit de voeten. Ze zijn ook reglematig in de aanbieding bij de Lidl, Aldi of Blokker. Mijne koste 15,= (maar is ook maar 7 Ah) Genoeg voor een avondje volgen, maar niet als je ook nog dauwkapverwarming of GOTO gebruikt.

Commentaar

meestal is het in deze apparaten zo dat er een droge loodaccu inzit, dit zijn geen startaccu,s maar accu's voorde langere gebruiksduur.
            je kunt ze beschouwen als een semi/tractieaccu.
            127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Commentaar

ik heb er bij de Lidl een van 17Ah gehaald voor ik meen 40 euro. Kan de C8 op de vixen-SP een uurtje of 5 dauwvrij mee gehouden worden bij continu gebruik van de volgmotor en 8W dewstrip (buitentemp rond vriespunt).

Over het algemeen dus voldoende voor een goed avondje waarnemen.
              *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Ik heb er mij onlangs eentje aangeschaft bij Van Grootven in Aartselaar (bij Antwerpen), http://www.grootven.be Levert enorm lang voldoende stroom. Pas nog volledig ontladen batterij met mijn oude VW Passat diesel. Was met deze power station in een handomdraai gestart. Ik geloof dat de prijs net onder de 100euro ligt, kijkt maar ff op de website.

Commentaar

Die van mij is gekocht bij Halfords. Er zitten nog wat andere functies op zoals een compressor en een lamp. Ik zie trouwens niks staan over Ah, wel staat er 17 ampere op. Ik moet hem nog voor de eerste ker gaan gebruiken, moet dus nog uittesten hoe lang ik er mee doe.
                  Wat een pest die mist, zei de pessimist
                  Het klaart wel op die mist, zei de optimist

Commentaar

Ik heb ook nog een vraagje over de powerstation:
                    Levert het station genoeg mA om de goto motoren aan te sturen?(ongeveer 1500 mA.)
                    Ik heb gelezen wanneer deze te weinig mA krijgen, dat ze niet functioneren.
                    En wanneer de powerstation teveel mA levert, kan dat geen kwaad voor de motoren?? (doorbranden etc.)
                    Wie kan mij hier een duidelijk antwoord op geven?
                    Meade LXD55 refractor
                    Vixen 80sf ED porta

Commentaar

Even voor de duidelijkheid:

Een voeding of powerstation levert pas stroom als je er iets op aansluit. (veel mensen halen de termen stroom en spanning door elkaar: stroom wordt gemeten in ampere, spanning in volt).

Je voeding levert de stroom die gaat stromen door de grootte van de belasting die je er op aan sluit. Als de mototren 1500 mA vragen, kan je voeding ook nooit meer dan dit leveren.
                      Alleen als je de spanning te hoog maakt kan er meer stroom gaan stromen en de motoren permanent beschadigen.
                      STF mirage 7 deluxe: 180/1800 op LXD75 - Scopos triplet 90/600 op New Polaris - Stellarvue F60 - bresser 8,6x40

Commentaar

Ok Marco, dat is duidelijk.
                        Ik kan mijn motoren dus nooit "opblazen" door te hoog Amperage.
                        Meade LXD55 refractor
                        Vixen 80sf ED porta

Commentaar

Klopt. Vergelijk het maar eens met de 230 volt die je thuis hebt:

Aan de ene kant staat een gigantische dynamo (bv 100 megawatt) en aan de andere kant zitten de gebruikers. Doe je als gebruiker een lamp aan van bv 60 watt, dan gaat ook alleen de stroom lopen die bij dat vermogen hoort (ongeveer 230 : 60 = 0,25 ampere), en niet de 100 megawatt. Wat wel belangrijk is, is dat de spanning overeenkomt>

Ik heb zelf geen goto, maar wat ik mij eigenlijk afvraag is: Er worden ook voedingskabels geleverd met een sigarettenaanstekerplug die je in de auto kunt steken. Als de auto uit is dan staat er ongeveer een dikke 12 volt, als de auto draait dan staat hier ongeveer 13,8 volt (oplaadspanning). Is er met het ontwerp van goto systemen rekening gehouden met iets te hoge spanning? Wordt de spanning eerst nog naar beneden gebracht en/of gestabiliseerd?
                          In de specificaties van je goto zou moeten staan voor welk spanningsbereik het geheel geschikt is.

Commentaar

Werken...
                          X