Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

TAL-1 of SkyWatcher 130/900 Newton ?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

TAL-1 of SkyWatcher 130/900 Newton ?

Na vele uren te hebben doorgebracht op deze site, en na degelijk antwoord op mijn vorige vraag, is de keuze van 1ste telescoop voor mijn zoon van 12 toegespitst op volgende 2 types.

Ik wil in 1ste instantie nog niet (te) veel uitgeven, maar wil toch relatief degelijk materiaal.

Welke zou jij kopen voor een beginnend tiener ?

a) de TAL 1 (niet gemotoriseerd), kan ik tweedehands kopen voor 140 €. Heeft echter "maar" 110 mm opening, maar ik lees wel op vele plaatsen dat de optiek erg goed en robuust is.

b) de Skywatcher 130/900 newton. Momenteel nieuw te koop aan 169 € op EQ2 montering.

Of nog anders gesteld ? Kan het zijn dat bv. door de kwaliteit van TAL dat je minstens even goed en even veel ziet dat bij zo'n Chinese SkyWatcher ?

Alvast bedankt om mijn laatste twijfels te beantwoorden.

Jo

Aperture rules. Met meer opening zie je meer. Die Tal-1 staat trouwens op een loodzware zuil, doet je zoon aan fitness ?

Commentaar

Persoonlijk zou ik voor de Tal gaan. De Skywatcher heb ik zelf gehad dus ik ken zijn minpunten. Geen slechte kijker, maar vergeleken met de Tal toch wat minder. De Tal is supersolide en optisch van erg goede kwaliteit. De opening van de Skywatcher is weliswaar iets groter, maar de centrale obstructie door de te grote vangspiegelhouder en de te dikke ophanging is groter dan bij de TAL, waardoor het verschil in opening bijna verwaasloosbaar wordt. De skywatcher heeft naar mijn mening te veel plastic op cruciale punten. De focuser is bijvoorbeeld helemaal van plastic, bij de tal van metaal. De spiegelhouder is ook van plastic, Hoe dat bij de Tal zit weet ik niet, maar ik verwacht ook van metaal.

Kijk maar:

TAL:

Skywatcher:

Het gewicht is een nadeel, maar dan ook het enige nadeel. De hele telescoop is zo solide (montering, focuser) dat het waanemen zelf een stuk aangenamer zal zijn dan bij de Skywatcher! En 140 euro is echt een koopje.
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Op de TAL zijn alleen de draaiknoppen van de focusser en de 'dauwkap' van de zoeker van plastic. Op de montering zijn de draaiknoppen ook van plastic. Onder de poten van de zuil zit kunststof wat trillingen zou moeten dempen. De rest is metaal en glas.

Commentaar

Moet de TAL vaak gecollimeerd worden of niet, gezien z'n solide opbouw?
          ‘We have loved the stars too fondly to be fearful of the night.’
          - Tombstone epitaph of two amateur astronomers

Lid van de Astro Vriendenclub Zuid Holland - AVZH

Commentaar

Zien er mooie scoopjes uit om mee te beginnen

Succces nog
            Skywatcher Newton 150/1200mm on EQ-5

Het leuke aan de mens is dat ie zich juist zoveel afvraagt.
            Het schrijnende aan de mens is dat ie zich juist zoveel afvraagt.

Commentaar

Origineel geplaatst door Clansman
              Ik zoek ook eerste scoop,

Wat denk je van deze?

http://teleskop-service.de/einsteiger.htm#NT150
              Beste Clansman,

het ware beter dat je een nieuw topic start omtrent je SkyWatcher 150/750, gezien de vraag die ik als uitgangspunt stelde een compleet andere was, nl. wat kiezen als "jij" de keuze had tussen een TAL-1 en een SkyWatcher 130/900

Door jouw vraagstelling bestaat immers de kans dat dit topic off-topic gaat... en dat is jammer...

Dus beste Astroforummers, nu weer graag on-topic a.u.b.

Jo

Commentaar

Of nog anders gesteld ? Kan het zijn dat bv. door de kwaliteit van TAL dat je minstens even goed en even veel ziet dat bij zo'n Chinese SkyWatcher ?
                Ik ken van beide de kwaliteit niet. Daarbij zijn er (vaak grote) kwaliteitsverschillen tussen telescopen van hetzelfde merk. Wat de lichtopbrengts betreft, de Skywatcher ziet bij gelijke kwaliteit 5*log(130/110)=0.36 magnituden dieper. Dat is niet veel en daarvan zou ik het dus niet laten afhangen. En wat het collimeren betreft: het is belangrijk om goed te leren hoe dat moet. Moeilijk is het niet, maar je moet even door hebben wat je aan het doen bent. Of het vaak nodig is, is niet van een afstand te zeggen. Hangt ook een beetje af van of er veel mee heen en weer gesjouwd moet worden. Erg belangrijk is te leren kijken met een telescoop. Daarvoor is het nodig je serieus te verdiepen in datgene wat je wilt zien en kunt zien met een bepaalde telescoop en ook enig idee te hebben van hoe lichtverontreiniging en luchtonrust het beeld kunnen beinvloeden. Dit om geen overspannen verwachtingen te hebben.
                Jan
                'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Commentaar

Ik heb sinds een week de skywatcher 150/750 en ik moet zeggen hij is van goede kwaliteit. Echt een aanrader! Ik heb hem gekocht bij telekop service en zoals de naam al zegt je krijgt daar echt service!

Succes met de keuze!

Geert van der Heide
                  Optus 76/700 newton
                  Skywatcher 150/750 newton

Commentaar

Nu ja een stabiele montering en statief dragen natuurlijk ook bij aan een aangename waarneem-ervaring. Ik wist niet dat er zo veel plastiek aan die Skywatchter zat, zelfs de spiegel houder ?

Commentaar

Nee,dat klopt niet hoor, bij mijn skywatcher is het meeste van metaal, ook de spiegel houder, de focusser,behalve dan de draaiknoppen maar dat lijkt me geen probleem.
                      Optus 76/700 newton

Commentaar

Origineel geplaatst door julianislief
                        Nee,dat klopt niet hoor, bij mijn skywatcher is het meeste van metaal, ook de spiegel houder, de focusser,behalve dan de draaiknoppen maar dat lijkt me geen probleem.
                        Blijkbaar geld dat niet voor alle Skywatchers.

Origineel geplaatst door Roel
                        De Skywatcher heb ik zelf gehad dus ik ken zijn minpunten....

De skywatcher heeft naar mijn mening te veel plastic op cruciale punten. De focuser is bijvoorbeeld helemaal van plastic, bij de tal van metaal. De spiegelhouder is ook van plastic, ...

Commentaar

Mijn keuze zou de Tal zijn. vooral omdat het voor een jonge jongen is, Tal is heel stevig gebouwd,kan echt tegen een stootje en wat minder vatbaar voor kleine ongelukjes. de montering zal ook wel wat steviger zijn, als wat bij de skywatchers zit.
                          En als de optiek net zo goed is als me eigen Tal, zal het echt geen tegenvaller zijn.

En het probleem te zwaar .. los ik op door alleen de tube en contra gewichten er af te halen, een grote waterdichte zak er over, en lekker laten staan die montering. scheelt opbouw tijd en je kan m goed op de pool zetten.

Commentaar

Vandaag de knoop doorgehakt, en de TAL 1 gaan kopen voor ... 100 € (OTA, montering, 25 mm en 15 mm oculairs, een barlow, en dan nog wat kleurenfilters)

Lijkt me een goede prijs !

Het is effectief zeer degelijk materiaal, als mijn niet-kenners-blik me niet in de steek laat

Ik denk wel dat het al een ietwat oudere versie is, want hij is niet wit gelakt, maar eerder zo'n groen-beige (en hij is zeker niet overschilderd of wat dan ook door vorige eigenaar, die het toestel van een kennis had gekregen en er al jaren niets mee gedaan had...)

Serienummer = 3132

De datum in het Russisch boekje kan ik niet echt lezen (ik denk echter bouwjaar 1997 of 1998)

Op de OTA zelf staat Tal 1 3132 92 1
                            In het boekje staat iets van 3-3.358-83

Misschien dat iemand weet wat dat zeggen wil ???

Jo

Commentaar

Hey gefeliciteerd met de aankoop, lijkt me geen gek bedrag toe.
                              Op jouw laatste vragen weet ik geen antwoord, het maak in principe ook niet uit hoe oud een telescoop is als alles maar goed werkt en er geen krassen op de spiegels zitten.

Veel plezier toegewenst met de nieuwe aanwinst, al vraag ik met af wie er meer door heen zal kijken, vader of zoon

Groetjes,
                              Geert
                              Optus 76/700 newton

Commentaar

Werken...
                              X