Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Skywatcher Refractor - Aperture 120mm / Focal Length 1000mm

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Skywatcher Refractor - Aperture 120mm / Focal Length 1000mm

http://www.telescope-service.com/Skywat ... ml#1201000

Is dit een goede beginnerstelescoop? Prijs lijkt me ook wel gunstig.. Wel zonder montering

Groetjes
    Skywatcher Newton 150/1200mm on EQ-5

Het leuke aan de mens is dat ie zich juist zoveel afvraagt.
    Het schrijnende aan de mens is dat ie zich juist zoveel afvraagt.

Is dit een goede beginnerstelescoop?
    Elke telescoop (en dan reken ik zelfs een verrekijker ook voor het gemak even tot de telescopen), mits die aan redelijke kwaliteitseisen voldoet, is een goede beginnerstelescoop. Wel is het belangrijk je verwachtingen en waarneemactiviteiten af te stemmen op hetgeen de telescoop qua resolutie, lichtopbrengst en vergroting aan kan.
    Jan
    'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Commentaar

Origineel geplaatst door janvangastel
      Is dit een goede beginnerstelescoop?
      Elke telescoop (en dan reken ik zelfs een verrekijker ook voor het gemak even tot de telescopen), mits die aan redelijke kwaliteitseisen voldoet, is een goede beginnerstelescoop. Wel is het belangrijk je verwachtingen en waarneemactiviteiten af te stemmen op hetgeen de telescoop qua resolutie, lichtopbrengst en vergroting aan kan.
      Het is vooral mijn bedoeling om planeten te bekijken.. Ben je dan beter met een telescoop met lange brandpuntsafstand zoals deze refractor??

Greetz

Commentaar

Het is vooral mijn bedoeling om planeten te bekijken.. Ben je dan beter met een telescoop met lange brandpuntsafstand zoals deze refractor??
        Voordeel van een langere brandpuntsafstand is dat je, om tot een hoge vergroting te komen, geen oculair met een heel kleine brandpuntsafstand nodig hebt of een barlow. Beetje realistische vergroting met zo'n 120 mm refractor is 120x, als hij goed van kwaliteit is zo'n 150x, is hij van superkwaliteit, 200x of meer. Daarvoor heb je een oculair nodig met een brandpuntsafstand van 1000/(120 of 150 of 200)= pakweg 8.5, 6.5 en 5 mm (of natuurlijk de dubbele brandpuntsafstand en een goede barlow). Ander voordeel is, dat veel typen oculairen, bijvoorbeeld orthoscopische, het een stuk beter doen in een telescoop met een relatief hoge f/waarde, zoals deze f/8.5. Je hoeft dus minder 'fancy' en minder dure oculairen te kopen voor een goed beeld. Verder zie ik voor visueel waarnemen geen voordelen in een lange brandpuntsafstand.
        Jan

Commentaar

Origineel geplaatst door janvangastel
          Voordeel van een langere brandpuntsafstand is dat je, om tot een hoge vergroting te komen, geen oculair met een heel kleine brandpuntsafstand nodig hebt of een barlow. Beetje realistische vergroting met zo'n 120 mm refractor is 120x, als hij goed van kwaliteit is zo'n 150x, is hij van superkwaliteit, 200x of meer. Daarvoor heb je een oculair nodig met een brandpuntsafstand van 1000/(120 of 150 of 200)= pakweg 8.5, 6.5 en 5 mm (of natuurlijk de dubbele brandpuntsafstand en een goede barlow). Ander voordeel is, dat veel typen oculairen, bijvoorbeeld orthoscopische, het een stuk beter doen in een telescoop met een relatief hoge f/waarde, zoals deze f/8.5. Je hoeft dus minder 'fancy' en minder dure oculairen te kopen voor een goed beeld. Verder zie ik voor visueel waarnemen geen voordelen in een lange brandpuntsafstand.
          Bedankt, wel moeilijke woorden voor wie er nog maar net mee bezig is :P Je ziet me er ervaren uit, kan je me niet enkele lanks naar scoopjes geven die goed zijn om mee te beginnen, Ik ga tot 350 eurotjes

Groetjes

Commentaar

kan je me niet enkele lanks naar scoopjes geven die goed zijn om mee te beginnen, Ik ga tot 350 eurotjes
            Dat kan ik helaas niet. Ik heb wel door flink wat telescopen gekeken, maar onthoud gewoonlijk niet welk merk van welke kwaliteit was. Ik denk dat er mensen op dit forum zitten die beter aan kunnen geven dan ik wat de gangbare kwaliteit van kooptelescopen is. Houdt er ook rekening mee, dat er ook veel verschil kan zijn tussen telescopen van hetzelfde merk. Nog niet zo lang geleden, had iemand die ik ken een dure 110 mm APO refractor gekocht van William Optics. Op de testbank van Sterrenwacht Almere bleek die optisch niet een beetje slecht, maar erg slecht te zijn. Gelukkig kreeg deze mijnheer van de verkoper direct een nieuwe, die heel erg goed uit diezelfde test kwam.
            Jan

Commentaar

Puur en alleen de telescoop (120/1000 SkyWatcher), is die telescoop een goede allround telescoop? Gezien de opening (toch wat groter voor een refractor) denk ik dat er heel wat te zien valt, zowel deepsky als zonnestelsel.
              ‘We have loved the stars too fondly to be fearful of the night.’
              - Tombstone epitaph of two amateur astronomers

Lid van de Astro Vriendenclub Zuid Holland - AVZH

Commentaar

de 120/1000 is een tof instrument. Ik heb er een gehad. Er is inderdaad veel mee te zien al moet je niet denken dat je M92 volledig op kunt lossen want doorvoor kom je resolutie tekort. Je kunt hem ook 2e hands kopen. In Belgie weet ik er een te koop voor 150€. Deze teleskoop komt van een zeer fanatieke waarnemer die zeer tevreden is over dit instrument maar er toch afstand van doet omdat hij ook nog 3 andere teleskopen heeft. De montering zou je ook 2e hands kunnen kopen, Dutchdevel schreef laatst dat hij een EQ-5 in de verkoop heeft. Zo hou je misschien ook nog geld over voor een diagonaal en oculairen.
                mvc Berlicum

Commentaar

Welke oculairen zijn aan te raden voor dit instrument? Dan bedoel ik vooral de brandpuntsafstand.
                  ‘We have loved the stars too fondly to be fearful of the night.’
                  - Tombstone epitaph of two amateur astronomers

Lid van de Astro Vriendenclub Zuid Holland - AVZH

Commentaar

ik zou denken dat je alles tussen 4 en 40 mm kunt gebruiken.
                    mvc Berlicum

Commentaar

Nevel, je kunt zelf uitrekenen hoe groot de brandpuntsafstanden moeten zijn, als je weet hoeveel je wilt vergroten. Brandpuntsafstand oculair= brandpunstafstand objectief/vergroting. De brandpuntsafstand van het objectief is 1000 mm , dus wil je bijvoorbeeld 100x vergroten, heb je een oculair nodig met een brandpuntsafstand van 1000/100= 10 mm. Of, als je een 2x barlow wilt gebruiken, een van 20 mm. De minimale vergroting is, als je een uittreepupil wilt van 7 mm als maximum, 120/7 = 17x en de maximale is theoretisch 2*120= 240x. Maar gewoonlijk is de optiek daar niet goed genoeg voor.
                      Jan

Commentaar

Mag gesloten worden

bedankt voor info iedereen

Commentaar

Werken...
                        X