Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat mag ik verwachten van mijn telescoop?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat mag ik verwachten van mijn telescoop?

Ik heb ca. 2 jaar terug een Skywatcher 70/700 gekregen met een 10mm, een 25mm Wide Angle en een Barlow (2x). Sinds ik 'm heb, heb ik er een paar keer mee naar de maan getuurd en naar (volgens mij) Jupiter.

Nu ben ik er de laatste dagen weer eens wat mee in de weer en heb oa naar Mars en Saturnus gekeken. Ik heb me eigenlijk nooit gerealiseerd dat je deze zelfs met het blote oog kan zien (als je weet in welke richting je moet kijken).

Nu valt alleen het detail van wat ik zie me een beetje tegen. Heeft het zin om andere c.q. betere oculairs aan te schaffen of kan ik beter uitzien naar een andere telescoop als ik hier verder mee wil?

En kan ik met deze telescoop ook zaken als de Orionnevel zien of is dat teveel gevraagd?

Marc

Als je er mee door wil zal het waarschijnlijk wel uitdraaien op een groter instrument. Betere oculairen zal wel iets helpen, maar ik denk dat dit geld beter aangewend kan worden voor de telscoop.

De orionnevel kun je overigens ook zien met het blote oog!
    STF mirage 7 deluxe: 180/1800 op LXD75 - Scopos triplet 90/600 op New Polaris - Stellarvue F60 - bresser 8,6x40

Commentaar

Uitdraaien op een groter instrument? Welnee. Met een dergelijke kijker kun je al ongelofelijk veel zien! Zo te lezen ben je al aardig bedreven in het zoeken van objecten. Veel forumleden hebben de zogenaamde 'skylux' of lidl-telescoop. Dat is ongeveer hetzelfde als de jouwe.
      Probeer eens met behulp van anderen (via dit forum bijvoorbeeld) eens met het instrument het maximale er uit te halen. Je zult verbaasd zijn. De orionnevel (M42) is een voorbeeld van een nevel die heel mooi door jouw kijker is te zien.
      Het is namelijk heel erg nuttig om met een relatief kleine kijker (hoewel... in mijn tijd was 6cm de norm) een beetje te leren kijken. En vraag maar aan kijkergenoten wat je allemaal kunt zien.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
        Zo te lezen ben je al aardig bedreven in het zoeken van objecten.
        Dat valt wel mee hoor. Ik heb CyberSky4 gebruikt om te bepalen wat ik in het oosten kon zien. Heb de eerste avond wel tig keer heen en weer gelopen tussen mijn computer en het raam voordat ik eindelijk doorhad wat Orion was en wat Tweelingen (toevallig ook mijn sterrenbeeld). En dankzij dit programma wist ik ook wanneer en waar ik Saturnus kon verwachten. Maar ik kan Orion en Tweelingen (en Grote Beer, maar die was altijd al makkelijk) nu ook zonder hulp aanwijzen.

Origineel geplaatst door Nop
        Probeer eens met behulp van anderen (via dit forum bijvoorbeeld) eens met het instrument het maximale er uit te halen. Je zult verbaasd zijn. De orionnevel (M42) is een voorbeeld van een nevel die heel mooi door jouw kijker is te zien.
        Ga ik eens proberen als het weer eens wat helderder is. Maan en Mars zijn nu wel te zien maar verder zie ik niets.

Marc

Commentaar

Joh, ik heb hartstikke veel gezien met mijn 70/700! Er zijn al veel deepskyobjecten mee te zien. Je zou eens kunnen beginnen met de Messierobjecten. Ze zijn niet allemaal te zien met je telescoop, maar wel al veel! Zeker de Orionnevel is goed zichtbaar. Ook M44 is prachtig door jouw kijker.
          Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
          http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

OK, tuurlijk is er aardig wat te zien met een 70 mm, maar op een bepaald moment wil je toch meer, kijk maar eens wat voor telescopen de forumleden allemaal hebben! Maar laat je niet ontmoedigen daardoor. Met een kleine telescoop komje er wel achter of het wat voor je is of niet. Vergeet ook niet dat de lensdiameter 10x zo groot is dan je maximale pupil, dit betekent dat je telescoop 100x meer licht opvangt dan jezelf.
            Veel succes.
            STF mirage 7 deluxe: 180/1800 op LXD75 - Scopos triplet 90/600 op New Polaris - Stellarvue F60 - bresser 8,6x40

Commentaar

BasB heeft exact dezelfde kijker, en hij ziet er behoorlijk veel mee.
              Ik moet zeggen dat je voor dat bedrag heel wat kijker hebt hoor!

je moet ook 'leren kijken' denk ik.
              Een groter instrument zal meer laten zien, maar die telescoop is niet onaardig om de hemel af te tasten.
              - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Voor beginners is een kijker met zo'n opening prima! (Heb geen ervaring met het merk, wel met de opening.) Je zult verbaasd zijn over wat er allemaal met zo'n kijker te zien is! Ik ben zelf ook begonnen met een 70/700, in eerste instantie om te kijken of waarnemen me lag. Had ook niet verwacht dat ik er nog zoveel mee kon zien. Door deze kijker heb ik de sterrenhemel goed leren kennen. Als ik meteen met de 20cm begonnen was die ik nu heb, dan zou ik hopeloos verloren zijn vrees ik.

Natuurlijk wil je op een gegeven moment misschien wel een telescoop met een grotere opening, maar voor nu zou ik eerst de telescoop gebruiken die je hebt. Niks mis mee! De maan kun je het beste bekijken rond eerste of laatste kwartier. Dan is de maan niet te fel en wordt je niet verblind, zodat je meer details kunt waarnemen. Op Mars heb ik zelfs met de 20cm nog geen detail kunnen zien. Denk dat je daar toch al filters oid voor nodig zult hebben. Zoek eens op "gaasfilter" hier op het forum. Dat is een goedkope en makkelijke manier om er een te maken (ik maak er binnenkort ook een).

Zoals dutchdevil ook al aangeeft moet je het waarnemen ook "leren". Als je eenmaal een sterrenbeeld zelf gevonden hebt, vergeet je hem niet snel meer. Hoe vaker je waarneemt, hoe meer en sneller je zult leren. Een goede atlas kan je daarbij helpen.

Als je wilt weten wat je ongeveer kunt verwachten van je kijker, dan kun je eens op mijn website (zie onderschrift) kijken. Onder "waarneemverslagen" staan de objecten die ik gezien heb. De objecten in de verslagen van voor 7 juli zijn allemaal met een kleine kijker gevonden.
                Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Voor beginners is een kijker met zo'n opening prima! (Heb geen ervaring met het merk, wel met de opening.) Je zult verbaasd zijn over wat er allemaal met zo'n kijker te zien is!
                  Je kunt er zelfs 'een sport van maken' om te kijken wat je ermee kunt zien, maar de optiek moet dan wel goed genoeg zijn van kwaliteit om ook echt iets te kunnen zien op een planeet of op de maan, bij een redelijke vergroting; voor een 70 mm toch minimaal 50-70x zonder teveel verlies aan scherpte. Bij deepsky, zul je in de meeste gevallen genoegen moeten nemen met 'ik heb het gezien', omdat details in de deepskyobjecten, uitgezonderd de meest heldere Messiers niet zichtbaar zijn met zo'n klein instrument. Voor een groot deel blijven het vage nevels. Maar het leren zoeken van objecten die op de grens liggen van wat de telescoop aan kan en het herkennen van de vorm daarvan, kan later met een grote telescoop heel goed van pas komen. Wat ook interessant kan zijn, is zo'n instrument eens mee te nemen naar een echt donkere plek in Zuid-Frankrijk of zo. Dan zie je met zo'n 70 mm deepskyobjecten die je hier met een 250 mm niet eens kunt zien.
                  Jan
                  'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Commentaar

Werken...
                  X