Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Meade of Skywatcher aanschaffen?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Meade of Skywatcher aanschaffen?

Goeie morgen,

Ook ik ben opzoek naar een bij mij passende kijker. Toen ik 16 jaar was had ik een CELESTRON 155mm NEWTON, dat was een flinke knaap toen der tijd en ik heb er ook veel plezier mee gehad. Echter door mijn jonge leeftijd en andere dingen die ik veel interessanter vond is de hobby astronomie stil komen te liggen. Inmiddels ben ik 34 en wil ik het weer oppakken. Alleen dan met een iets wat grotere opening

Nu mijn vraag, ik heb een tweetal kijkers op de 'korrel'

Meade LXD-75 Schmidt-Newton 10 Inch + Autostar + UHTC

SKYWATCHER SKP 25012EQ6

Wat zijn de voor en nadelen van de twee kijkers of merken?
    En welke zou de 'kenner' kiezen?

Ik wil in de toekomst zeker iets met fotografie gaan doen, alleen zal daar zeker niet de nadruk op liggen.

Alex.

Zeker als je aan fotografie gaat doen is Schmidt newton beter, maar die staat op een te lichte montering. daar zou een EQ6pro onder moeten( voor de zelfde functies als de autostar+ autoguiding), dan heb je een hele leuke combo.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky
      Zeker als je aan fotografie gaat doen is Schmidt newton beter, maar die staat op een te lichte montering. daar zou een EQ6pro onder moeten( voor de zelfde functies als de autostar+ autoguiding), dan heb je een hele leuke combo.
      Heb je ook gelijk in, alleen zal de nadruk niet komen te liggen op fotografie. en onder die SKYWATCHER zit een EQ-6 Syntrek montering meen ik.

Commentaar

Nadeel van bijde kijkers is wel dat ze gigantisch groot zijn. Een 10" newton op een equatoriale montering is niet niks! Zeker niet als met een eq6, dat is een flink beest.

Ik weet natuurlijk niet hoe je qua transportmogenlijkheid zit. Een 10" newton en eq6 iedere keer moeten versjouwen is nogal wat, wellicht dat je dan na een tijdje minder gaat waarnemen omdat het nogal wat tijd en moeite kost om hem op te zetten.

Commentaar

Origineel geplaatst door SkyGuy
          Nadeel van bijde kijkers is wel dat ze gigantisch groot zijn. Een 10" newton op een equatoriale montering is niet niks! Zeker niet als met een eq6, dat is een flink beest.

Ik weet natuurlijk niet hoe je qua transportmogenlijkheid zit. Een 10" newton en eq6 iedere keer moeten versjouwen is nogal wat, wellicht dat je dan na een tijdje minder gaat waarnemen omdat het nogal wat tijd en moeite kost om hem op te zetten.
          Idd gebruiksvriendelijkheid is ook wel belangrijk op lange termijn
          Skywatcher Newton 150/1200mm on EQ-5

Het leuke aan de mens is dat ie zich juist zoveel afvraagt.
          Het schrijnende aan de mens is dat ie zich juist zoveel afvraagt.

Commentaar

Je zou er zelf ook een Dobson montering bij kunnen maken voor de Skywatcher Newton en die voor waarnemingen in het veld en de montering thuis gebruiken voor astrofotografie ?

Commentaar

Voor de ruimte in mijn Auto ( Volvo v40 ) heb ik plek genoeg om die knaap te vervoeren, denk ik.

Het gaat me eigenlijk meer om de kwaliteit van de twee merken kwa optiek en montering enz. Dat ze 'lomp' zijn dat is helemaal duidelijk maar goed ik ben zelf 1,92m

ik heb ook overwogen om de SkyQuest XT12 IntelliScope dobson aan te schaffen. De enige reden dat ik daar vanaf gestapt ben is om de montering. ( ivm fotografie )

Commentaar

Werken...
              X