Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

ja weer iemand die advies nodig heeft bij aanschaf

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

ja weer iemand die advies nodig heeft bij aanschaf

Al maanden spookt het door mijn hoofd: ik wil graag een telescoop.
    Wat wil je er dan mee is dan de vraag. Eerst maar eens 'ons' zonnestelsel.
    Ik wil echter niet in de val lopen dat ik maar wat aanschaf en daar later spijt van krijg, dus de volgende vraag is dan wat voor een? Refractor, reflector of dobson.
    Mijn voorkeur gaat uit naar een reflector, lenzentelescoop, eentje van topkwaliteit (let op ik ben 'ein total anfanger' en vind die er wel geinig uitzien (slecht argument, weet ik). Bij De Koepel heb ik er een zien staan een Bresser Messier R127. Iemand hier een mening over of een tip om een eerste set aan te schaffen. Mij gaat hem om kwaliteit en ik kan niet of nauwelijks beoordelen wat een 'goed merk is of niet'.
    Budget speelt niet direct een grote rol, moet wel leuk blijven zeg maar 2000 euro minder is ook leuk.

(Kleine correctie, een refractor is een lenzenkijker.)

Met 'topkwaliteit' sla je gelijk een interessante weg in. Ga je voor de goedkopere achromaten, of de duurdere ED doublets of triplets? De keus staat en valt eigenlijk met kleurfout en lengte. Goedkopere achromatische refractors hebben last van kleurfout (violette rand/halo om felle objecten), en dit neemt toe naarmate de verhouding tussen de diameter van het objectief (opening) en het brandpuntsafstand afneemt. Voor weinig kleurfout in een achromaat dien je dus een tamelijk lange kijker aan te schaffen met alle nadelen van dien. De oplossing ligt hem in ED of Apo refractors. Het glas in deze kijkers is zodanig gecorrigeerd dat het veel van de kleurfout weg neemt, en men dus een korter brandpuntsafstand kan handhaven bij dezelfde opening. Alleen komt dit natuurlijk niet zonder prijs, want deze type kijkers zijn snel veel duurder. Voordeel is dat je door de kortere buis een veel transportabelere kijker hebt, ze is is korter en lichter. Dit laatste heeft weer een positief effect op de montering die je er bij koopt. Deze wordt minder belast, en is zodoende minder onderhevig aan trillingen. Kleurfout kan vervelend zijn, maar de een vind het minder erg dan de ander.

Hou er wel rekening mee dat des te groter de opening is, des te meer je ziet. En rekening houdend met al deze factoren moet je dus een keuze maken.

Mijn tips voor refractor met een budget van 2000 euro? Zoek een leuke ED refractor van rond de 100/120mm en neem daar een stevig statief bij zoals de HEQ-5 (pro).
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Vind er eentje hieronder maar.. F/8 ipv 6.5 is laatste beter dan F/8

SKYWATCHER 150 MM

F/8 op parallactische (EQ6) montering, D=150mm (meer dan 4,5 maal zoveel lichtopbrengst als de 70 mm), F=1200 mm, 2 inch 43 mm oculair, 9x50 zoeker, 2 inch 90° zenitprisma, incl.motorsturing op 2 assen. Ideale telescoop voor maan en planeten; ook voor veel deepsky objecten geschikt.

Commentaar

Om het 'gemakkelijk' te maken, een andere visie. Persoonlijk zou ik niet voor een refractor kiezen, maar voor een reflector: een spiegeltelescoop dus. Een spiegeltelescoop is van zichzelf al een apochromaat om het zo maar te zeggen, zonder kleurfouten. En voor hetzelfde geld heb je meer aperture, dus (zoals Steem ook al opmerkt) je ziet meer en wel door meer oplossend vermogen en meer lichtopbrengst. Voor het geld dat je wilt uitgeven kun je een goede 20-25 cm spiegeltelescoop kopen, waarmee je een stuk meer ziet dan met een 10 cm APO-refractor. En als je zelf bouwt, heb je er gemakkelijk een 30 cm telescoop mee. Meer opening is niet alleen beter voor deepsky, maar ook voor het zonnenstelsel.
        Jan
        'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Commentaar

Dus was mijn veronderstelling dat planeten=refractor onjuist. Zelf bouwen is geen optie voor mij. Ik wil gewoon een mooie set en kijken. Meade Mak Celestron en weet ik niet al meer komen voorbij maar het zegt mij allemaal niets of de ene van betere kwaliteit is dan de andere . Een tip voor een leuk volledig setje?

Commentaar

Dan zou dit het wellicht kunnen zijn, iemand opmerkingen, ervaringen ???

Ooit advies gekregen van een oud huisgenoot om een schmidt-cassagain aan te schaffen, de volgende heb ik op het oog

CELESTRON G-8/F10

Opening 203 mm. Brandpunt 2032 mm(f=10). EQ-5 montering met zeer stabiele driepoot van 50 mm roestvrij stalen buis. 6x30 zoeker. 90º zenitprisma. 25 mm E-lux oculair. 90º prisma. Visual back 1.25". Motoraandrijving optioneel.

Commentaar

Klopt, die veronderstelling is onjuist. Je moet ook nog even nadenken, of je een go-to en volgsysteem wil. Dat kost nl. ook geld. Wil je dat niet, dan kun je een telescoop kopen met een veel grotere spiegel (als je niet voor een refractor kiest uiteraard), waardoor je meer ziet. Go-to en volgsysteem is weer handiger, want dan hoef je niet te starhoppen en ook niet met de hand te volgen. Persoonlijk zou ik kiezen voor zoveel mogelijk zien, maar ieder z'n keus uiteraard.
              Jan

Commentaar

Jan heeft zeker een punt. Reflectors zijn nu eenmaal een stuk goedkoper dan refractors. Zelfs een normale achromaat is al snel twee keer zo duur als een vergelijkbare spiegelkijker. Bovendien heeft een spiegelkijker inderdaad geen last van kleurfout. Maar ook van de spiegelkijker moeten de nadelen genoemd worden. Allereerst moeten de spiegels (de ene keer sneller/vaker dan de ander) uitgelijnd worden en ten tweede vereisen spiegelkijkers over het algemeen een langere afkoeltijd. Met andere woorden, een refractor vraagt iets minder geduld. Een derde punt is dat spiegelkijkers een centrale obstructie hebben. Het ontwerp van de spiegelkijker bevat onderin de buis de hoofdspiegel (de diameter van dit objectief is de opening) die het licht terugkaatst naar de vangspiegel bovenin de kijker. Deze vanspiegel stuurt het licht weer naar het oculair. Nadeel hiervan is dat de vangspiegel precies in het midden van de lichtweg ligt. Hierdoor ontstaat een geringe afname in contrast van het beeld.

Het lastige is dat deze voor- en nadelen moeilijk puur op theoretische basis in overweging genomen kunnen worden. Er komt ook een stukje persoonlijke voorkeur bij kijken. Daarom huiver ik altijd een beetje om een spiegelkijker te noemen wanneer er om een lenzenkijker gevraagd wordt. Aan de andere kant voel ik me haast verplicht dit wel te doen.
                "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Klopt op zich wat Steem zegt. Alleen: de achteruitgang in contrast door de obstructie is niet groot, als je binnen een bepaalde waarde blijft. Dat is de reden dat ik niet gauw een Maksutow- of Schmidt-Cassegrain zou kopen. De obstructie is gewoonlijk meer dan 30% van de diameter van de hoofdspiegel. De spiegel moet dan al ideaal zijn om nog een 'diffraction limited' (beter dan 0.8 Strehl ratio) te geven. Dat halen de meeste dan ook niet. Veel gunstiger is een Newton, met een veel kleinere obstructie, bij voorkeur niet (veel) groter dan 20% van de diameter van de hoofdspiegel. Wat je aan contrast verliest krijg je dan, omdat je voor meer aperture voor dezelfde prijs kunt kiezen, weer terug door de grotere resolutie en de grotere lichtopbrengst. Meer lichtopbrengst betekent nl. dat je het object , of detail in een object, bij eenzelfde vergroting tegen een helderder achtergrond ziet, waardoor contrast beter zichtbaar is.
                  Jan

Commentaar

Oke de lenzentelescoop wordt het niet. Een goto en bovengenoemde 203mm van celestron is dat wat? Uiteraard is het mijn keuze maar wellicht dat jullie daar een opvatting over hebben.
                    En.... dank voor de tijd die jullie hebben genomen om mijn vragen te beantwoorden

Commentaar

Laat ik de vraag dan anders stellen, stel je staat in mijn schoenen, wat zou je dan aanschaffen?
                      Bij de Koepel hebben ze deze Newton, (schmidt cassagrain exit)

MEADE LXD75 10 INCH

254 mm Schmidt-Newton + UHT-Coating, brandpunt 1016 mm, f/4, voor visueel gebruik en astrofotografie. 26mm Super Plössl oculair, 6x30 zoeker, verlichte poolzoeker, Autostar-Goto systeem met duizenden voorgeprogrammeerde objecten, zware parallactische montering, stabiel veldstatief en battery pack (12 V). Met optionele software + kabelset #505 is de LXD eenvoudig op de PC aan te sluiten.

Commentaar

Jaja, zo kun je natuurlijk de hele catalogus roepen. Volgens mij heb je een beetje haast? Niks persoonlijker dan een kijker aanschaffen. Ga niet op je bek voor 2000 euro. Laat je even bijpraten door iemand van het forum tijdens een waarneemavondje of een kenner op een sterrenwacht!
                        De beste tip die ik je kan geven!
                        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ik begrijp de opmerking van Nop. maar is er niet iets van een leuk starterssetje die een behoorlijke kwaliteit oplevert. Kijk mijn budget staat vast maar door het OERWOUD zit ik geen boom meer staan. En nu kom jij met een Dobson. Best of both world heb ik gelezen op een site Skyandtelescope.com. Uiteraard is alles persoonlijk maar ik vind het zuur als ik iets gekocht zou hebben waar iedere amateur astronoom zou zeggen, das niet slim geweest.

Commentaar

Daarom blijft mijn advies: kijken op een starparty.
                            Je koopt toch ook geen gitaar of audiosetje zonder geprobeerd te hebben? Tenminste, ik niet
                            Dat zijn ook vaak dure goederen die heel persoonlijk zijn. Zo is het net met kijkers. En dat is ook de reden waarom dit beginnersforum zo uitstekend loopt.
                            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Zal eens in Hoeven gaan kijken is hier om de hoek.

Commentaar

Werken...
                              X