Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Voorzichtig begin met astrofotografie

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Voorzichtig begin met astrofotografie

Kort geleden ben ik begonnen met astronomie.
    Daar begin ik langzaam mijn draai in te vinden.
    Ik zou het leuk vinden om vrienden en familie te laten zien wat ik zoal zie.
    In het verleden heb ik me met fotografie en filmen bezig gehouden en dat is allemaal nog aanwezig.
    Na veel te hebben gelezen over astrofotografie begrijp ik dat ik niet te veel moet verwachten met de spullen die ik nu heb.
    Ik wil het toch gaan proberen met zeer beperkte middelen.
    Zelf denk ik dit op twee manieren te gaan doen en kijken wat het beste resultaat op gaat leveren.
    - 1 Camera met eigen lens op de telescoop plaatsen.
    - 2 Camera achter de telescoop hangen.
    Ik heb geen volgmotor op mijn EQ5 dus zal gaan experimenteren met de regel van 500.
    Gewoon proefondervindelijk kijken wat voor mij werkt om beweging te minimaliseren.

Bij optie 1 is er geen probleem tussen body en lens die staan wel in lijn.
    Wel vraag ik mij af hoe te richten op het onderwerp.

Bij optie 2 zal het allemaal wel niet helemaal meer in lijn staan, door de verschillende verbindingen tussen refractor en camera body.
    Ik moet gaan zien of dit een groot probleem wordt.

Waar ik verder mee moet experimenteren is het scherpstellen. De camera heeft geen live view.
    Het wordt dus steeds een foto maken en vervolgens beoordelen op het display.

Wat heb ik gekocht om te kunnen gaan "rommelen".
    Een remote control voor een Nikon D80.
    Hiermee kan ik instellen wanneer de eerste opname wordt gemaakt, hoelang de sluiter open blijft, wanneer de volgende opname wordt gemaakt en hoeveel opnamen er gemaakt worden.
    Hier nu het voordeel van een oude camera, de remote control koste €12,95.
    Ik blij en de winkel zal ook gedacht hebben, daar zijn we mooi vanaf.

Op de telescoop zit al op n van de klemringen een bevestiging om de camera op te zetten.
    Dus optie 1 is voor zover ik het overzie compleet.

Voor optie 2 een bahtinov masker, een adapter 2" - T2 en een adapter T2 - Nikon vatting gekocht.
    Samen met de remote control en mijn 2"barlow 2x moet ik hier ook alles of bijna alles hebben.
    Ik moet nu alleen nog kijken of ik de boel scherp krijg of dat ik nog iets van een verlenging nodig heb.

Wanneer er iets van beeld is gevangen komt natuurlijk nog een volgende stap.
    Het bewerken van de foto's.
    Weer een hobby op zich.
    Er is gelukkig veel van te vinden op internet en met gratis software naar harte lust te oefenen.
    En een oude versie van Photoshop is aanwezig.

Ik verwacht nog veel problemen/uitdagingen tegen te komen, en hoop dan hier weer op weg geholpen te worden.

Het gaat op dit moment dus niet om foto's te maken zoals door leden wordt getoond bij de Astrofotografie.
    Ik geniet hier erg van maar dat is een andere tak van sport.
    Mijn intentie is om te laten zien wat ik door mijn telescoop heb gezien.
    Het beeld moet scherp en herkenbaar zijn.
    Kijken hoever ik kom.

Mijn eerste onderwerpen zullen de maan en ster bolhopen zijn.
    Suggesties voor onderwerpen zijn zeer welkom.

Wanneer jullie op of aanmerkingen hebben hoor ik ze graag.
    Last bewerkt door Bram R; 28-06-20, 08:49.
    Telescoop: Skywatcher Refractor 120/1000
    Montering: Skywatcher EQ5

Gisteravond de eerste poging gedaan met de camera achter de telescoop.
    (Foto's staan onderaan deze mail)

Vier opties geprobeerd.
    1. Camera aan de telescoop
    2. Camera met het lensdeel van de 2"-2x barlow aan de telescoop
    3. Camera in de 2"-2x barlow aan de telescoop
    4. Camera in de zenitspiegel welke weer in de 2"-2x barlow aan de telescoop
    Bij optie 1 kan ik zonder extra M48 verlenging scherpstellen.
    Bij optie 2, 3 en 4 kwam ik ongeveer 20mm lengte te kort.
    Dit heb ik voor nu even opgevangen door het niet helemaal tegen de focuser aan te schuiven.
    Ik zou makkelijk een verlenging van 80mm kunnen toepassen in alle vier de situaties.
    Dan hoeft de focuser ook niet zo een heel eind naar buiten gedraaid te worden.

Het in focus krijgen is dus op te lossen.
    Het scherpstellen zelf en het beoordelen door de zoeker of het display is lastig.
    Op de focuser zit niet een micro verstelling van 1:10 .
    Met de focuser zal ik het moeten doen, ik denk er nu aan om een opname gelijk op een laptop te beoordelen.
    Voor planeten waarschijnlijk wel te doen, maar voor andere onderwerpen weet ik het nog niet zo zeker.

De resultaten.
    Ik kan er nog niet helemaal enthousiast over zijn.
    De opnamen zijn niet echt scherp en ook arm aan contrast.
    De foto's zijn niet bewerkt behalve een heel lichte verscherping.

Graag jullie mening en ideen hoe het te verbeteren.

Camera aan de telescoop
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC_0075_camera_telescoop.jpg views: 0 grootte: 942,4 KB id: 1456268

Camera met het lensdeel van de 2"-2x barlow aan de telescoop
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC_0115_camera_barlow1,5x_telescoop.jpg views: 0 grootte: 1,32 MB id: 1456269

Camera in de 2"-2x barlow aan de telescoop
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC_0053 camera barlow 2x telescoop.jpg views: 0 grootte: 1,21 MB id: 1456270

Camera in de zenitspiegel welke weer in de 2"-2x barlow aan de telescoop
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC_0111_camera_zenitspiegel_barlow2x_telescoop_a.jpg views: 34 grootte: 1,30 MB id: 1456410

Camera in de zenitspiegel welke weer in de 2"-2x barlow aan de telescoop
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC_0095_camera_zenitspiegel_barlow2x_telescoop_a.jpg views: 32 grootte: 1,28 MB id: 1456411
    Last bewerkt door Bram R; 01-07-20, 15:49.

Commentaar

Op mijn vorige post had ik graag wat op of aanmerkingen op het getoonde resultaat gehad om hier van te leren.
      Ondanks dat het bericht meer dan 100 maal is bekeken heeft er helaas nog niemand gereageerd.
      Post ik het misschien in een verkeerd topic wanneer je kritiek (opbouwend) wilt ontvangen ?

Zojuist wat foto's geschoten met de camera met een 100mm f2.8 lens en een 100-300mm f4-5,6 zoomlens.
      De condities zijn niet erg goed, er hangt een dunne sluierbewolking in de lucht.
      Maar kijkend naar de foto's lijkt mij dit niet de weg (in ieder geval) voor planeet fotografie.
      Voorlopig ga ik me maar concentreren op zo nu en dan de camera body achter de telescoop te hangen.

Ik zat mij ineens te bedenken dat de regel van 500 in deze situatie eigenlijk maar heel korte belichtingstijden toelaten.
      F van de telescoop is 1000mm, dan kan ik dus nog maar max. 0,5 sec belichten.
      Met de barlow 2x nog maar 0,25 sec.
      En met de barlow 3x nog maar 0,15 sec.
      Of maak ik nu ergens een gedachten fout ?

Wanneer dit klopt is een motor voor de RA as toch nodig wanneer ik me aan M13 ga branden.

Commentaar

De scherpte van de maan mist waarschijnlijk doordat dit enkele foto's zijn. Je ziet dus de seeng terug in de foto's. Denk niet dat je veel scherpere foto's kan maken op deze manier (maar ben nog geen expert hierin, dus misschien zijn er anderen hier niet mee eens).
        Dat is 1 van de redenen waarom de meeste maan en planeet fotografen filmen ipv fotograferen. Met filmen maak je heel veel foto's in korte tijd en die kan dan door stackprogramma's gehaald worden. Dat zorgt ervoor dat de seeng eruit wordt gemiddeld. En met nabewerken worden de foto's nog even wat scherper gemaakt. Je kan dit nabootsen door veel losse foto's van de maan te maken vlak achter elkaar en die te stapelen.

Met je brandpunt van 1000mm zou ik M13 zonder barlow doen. Enkel de camera aangesloten op je telescoop. Dat zal genoeg uitdagingen op gaan leveren. Een volgmotor wordt wel steeds interessanter voor je. Maar misschien is M13 helder genoeg dat je met een stapel enkele shots al kan stacken en iets tevoorschijn kunt halen. M13 is best wel groot en helder. En een stukje omgeving is vaak ook wel mooi. Probeer het gewoon eens.

Een RA-motor is voor beide (maan/planeten en deepsky) zeer zeker aan te raden om meer ervaring op te doen. Met enkel losse foto's loop je al snel tegen het einde van je mogelijkheden aan. Jupiter en saturnus gaan nog lukken, maar daar zul je tegen dezelfde problemen aanlopen als de maan. En dan kom je ook nog bij Jupiter het feit tegen dat je zult moeten gaan kiezen: of de 4 maantjes op de foto, of het oppervlak van Jupiter. Je kan ook beide apart doen en dan beide foto's combineren.

Veel plezier met je ontdekkingstocht.
        Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

ArnoM,
          Bedankt voor je reactie.

Misschien een domme vraag van mij, maar "filmen" bedoel je dan echt filmen, 24 of 30 beeldjes per sec.
          Of veel losse foto's achter elkaar.

Commentaar

Echt filmen. Je zou het met jou camera kunnen proberen als dat er op zit.
            Met astrocamera's worden programma's gebruikt waarbij je van alles in kan stellen, van belichtingstijd tot hoe groot het stuk is wat je wil filmen en daardoor wordt vaak veel meer beeldjes per seconde binnen gehaald.
            Bijv bij volledig beeld misschien maar 30beeldjes per seconde. Maar omdat jupiter en saturnus erg klein zijn, kan vaak een klein deel van het beeld gebruikt worden en wordt de snelheid al snel meer dan 100 beelden per seconde.
            Veel planeet/maan fotografen gebruiken dan bijv 5000 frames voor hun stack. Misschien nog wel meer ook. Vandaar goed kunnen volgen en hoge snelheid zodat het maken van de opnamen zelf niet al te lang duurt.
            Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

De oude Nikon die ik gebruik heeft geen film stand.
              Ik heb nog wel een digitale HD filmcamera.
              Welk bestand type wordt voor het filmen gebruikt?
              De filmcamera van mij levert een H.264/MPEG-4 bestand.
              Is dit bruikbaar, of wordt er gewerkt in RAW of jpeg ?

Commentaar

Origineel geplaatst door Bram R Bekijk bericht
                Het gaat op dit moment dus niet om foto's te maken zoals door leden wordt getoond bij de Astrofotografie.
                Ik geniet hier erg van maar dat is een andere tak van sport.
                Mijn intentie is om te laten zien wat ik door mijn telescoop heb gezien.
                Het beeld moet scherp en herkenbaar zijn.
                Kijken hoever ik kom.
                Let op: dit zijn best goede foto's voor single shot hoor, zeker omdat je geen RA motor gebruikt.
                Misschien verwacht je te veel van een foto, onze ogen werken nu eenmaal anders dan een camera.

De scherpe en contrast die je in het astrofotografie forum ziet komt vooral door de nabewerking en het gebruik van de zogenaamde 'lucky imaging' techniek die ArnoM hierboven beschrijft.

Een voorbeeld:
                Dit is een stack van 50 foto's met een 200mm f/4 telescoop (800 mm brandpunt), belichtingsduur 0.004 sec, groenfilter.
                De camera (ASI1600MM-C) was direct verbonden met de focuser.

Enkel het zwartpunt en witpunt bijgesteld met histogram:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Moon_223841_G_lapl4_ap144c.jpg views: 0 grootte: 70,0 KB id: 1456524

Eindresultaat met verscherping en contrast aanpassing:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Moon_20200502_RRGB_1_Lc.jpg views: 0 grootte: 181,8 KB id: 1456530
                TS 203 mm f/4 ONTC | TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
                Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Het maken van maanfoto’s gaat (afhankelijk van hoe traag je kijker is) met korte sluitertijden, zodat de onrust in de lucht je geen parten speelt. Denk aan iso 100, 1/320e seconde. En dan 50 full size foto’s (in raw of tiff) stacken. En dan verscherpen in bijv. Registax en/of Photoshop/Gimp.

Zie ook hier: https://youtu.be/lCPgiQ871rI
                  en hier: https://youtu.be/KJldQmF0r0o

edit: hier trouwens een maanfoto met exact je setup (SW 120/1000 op eq5). 35 doto’s gestapeld en bewerkt;

https://www.astrobin.com/full/h83za9/B/?nc=user

overigens wint deze kijker het niet van een degelijke apo, maar hij kan heel fatsoenlijke foto’s maken!
                  Last bewerkt door Sterren kijken in de stad; Gisteren, 22:20.
                  Sterren kijken in de stad | Bresser PN203 | SW 120/1000 refractor | Orion ED80 Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | Hanimex 10x50

Commentaar

Bedankt voor je reactie,
                    Beide filmpjes bekeken, ze zijn erg leerzaam.
                    Wanneer het weer helder is ga ik een serie foto's maken in RAW en er mee aan het werk.
                    Wat is het f getal van de telescoop waar je 1/320e bij iso 100 hebt gebruikt?
                    Mijn telescoop is f8,3 en bij de eerste foto (de hele maan) had ik een sluitertijd van 1/200 bij iso 200.

Commentaar

Cyber ook bedankt voor je reactie.
                      Samenvattend zit ik kwalitatief tegen de grenzen van mijn refractor.
                      Winst valt nog te halen uit foto’s stapelen en bewerken. En zelf denk ik ook nog uit beter scherpstellen en nog iets nauwkeuriger belichten.
                      Ik heb weer wat inzichten om mee aan de gang te gaan.

Commentaar

Inderdaad. Het loont de moeite om een Bathinovmasker te maken en te focuseren op een ster in de buurt (en uiteraard daarna het Bahtinov-masker te verwijderen). Rechtstreeks focuseren op de maan is eigenlijk veel te moeilijk, zelfs focuseren op een ster zal al helpen als je geen Bahtinov-masker hebt.

Verder ook niet _direct_ foto's nemen. Een refractor koelt inderdaad heel snel af, maar onmiddelijk beginnen zou ik niet doen. Laat de telescoop eerst een 15-20 minuten (met een dauwkap!) aan de omgeving wennen.

Het "gebrek aan contrast" bij hogere vergroting is eigenlijk omdat je niet nabewerkt. Dat zit echt wel niet verkeerd, maar je moet het zwart- en witpunt wel aanpassen (en niet te veel! De hemel moet (bijna) zwart zijn maar let op dat je details in de donkere delen niet weggomt). Ik vind het trouwens al heel goed dat de heldere delen niet overbelicht zijn en dat het zwartpunt nu al niet te aggressief staat, want als het histogram geclipt is dan kun je het niet met nabewerking oplossen.
                        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                        X