Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mercurius en Venus met een DSLR...

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mercurius en Venus met een DSLR...

Hallo allemaal!

Gisteren heb ik met mijn telescoop en mijn 450D een hele reeks foto's van Mercurius en Venus genomen. Ik heb geen volgmotortje en mijn achromaat geeft behoorlijk wat kleurfouten, maar dat stopte me niet om nog eens wat fotootjes te nemen. Nu hebben de meesten onder jullie al de olifant in de kamer gespot: ik heb die foto's met mijn DSLR gemaakt. Toen ik ze in DSS of Sequator wou stacken, ging dat natuurlijk niet, omdat er geen sterren gevonden werden. Helaas kan mijn camera niet filmen en heb ik ook geen webcam ter beschikking, waardoor ik nu met een album vol RAW afbeeldingen zit. Mijn vraag aan jullie is dus: hoe kan ik voor deze ene keer mijn afbeeldingen van planeten stacken? Of zie ik in bovengenoemde programma's een functie over het hoofd?

Alvast bedankt!

Je kan de RAW foto's met PIPP omzetten naar een andere formaat en met Autostakkert of Registax stacken. Helaas zal dit wel iets verlies opleveren, maar je kan in ieder geval je foto's stapelen om er iets moois uit te halen.
    Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Dankjewel Arno! Het is helemaal gelukt op die manier. Weer iets bijgeleerd vandaag.

Commentaar

Dit is het uiteindelijke resultaat. Een Sky-Watcher 102/500 achromaat met een Canon EOS 450D. Ongeveer 75 subs met belichting 1/1500 en ISO 400. De eerste keer dat ik foto's stack en bewerk. Mercurius was maar enkele pixels groot, dus heb het met Venus geprobeerd. Uiteindelijk is het maar een witte sikkel geworden, maar had het eindresultaat slechter verwacht.
        Voeg bestanden toe
        Last bewerkt door Sagitta96; 23-05-20, 11:04.

Commentaar

Dat ziet er gewoon goed ui!
          dutch-backyard-astro.nl --- SW Esprit 120 - EQ6-R - Lodestar - Atik one 6.0

Commentaar

Ziet er goed uit inderdaad. Meer kun je van Mercurius en Venus (in dit geval dus Venus) niet verwachten. Goed bezig dus.
            Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Dank jullie wel allemaal! Geeft goede moed om het blijven te proberen en om mijn uitrusting stilletjes aan te upgraden voor meer mogelijkheden.

Commentaar

Werken...
              X