Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Goed, stevig statief met tracker voor mijn telelens

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Goed, stevig statief met tracker voor mijn telelens

Hallo,

Ik ben mij aan het verdiepen in astro fotografie, ben op dit gebied nog een beginner, maar heb wel zo'n 8 jaar ervaring met fotografie. Mijn apparatuur bestaat uit het volgende:

- sony a7rIII camera. Dit is een full frame camera.
    - sony FE 100-400 mm GM F4.5-F5.6 telelens, gewicht ca. 1.5 kg zie https://www.kamera-express.nl/produc...l100400gm-syx-
    - sony FE 90 mm F2.8 macro lens
    - sony FE 24-105 mm F4 zoom lens

Ik wil deze apparatuur in eerste instantie inzetten om mijn eerste ervaringen op te doen. Ik begrijp dat een tracker een van de belangrijkste onderdelen is om tot goede resultaten te komen. Mijn vraag is nu: welke tracker, evt in combinatie met statief, is goed voor deze apparatuur? Met name de telelens moet goed vastzitten. Deze heeft 2 aansluitingen om aan vastgeschroefd te worden, beiden benut ik graag.

Prijsklasse waar ik aan denk is 300 tot 800 euro.

Ik hoor het graag!

Star adventurer pro als tracker, gebruik ik zelf ook in de mobiele setup met een Manfrotto 144 tripod (kan je 2e hands kopen op MP en Ebay).....beter is nog een EQM35 pro (zit statief al bij).
    Ben zelf uiteindelijk voor de HEQ 5 gegaan
    D5300 stock, ASI 533MC pro, ASI 120MM-s, SpaceCat 51, Star adventurer pro, HEQ 5 Rowan, AsiAir Pro

Commentaar

Dank je Bas. Denk dat ik voor de EQM35 pro ga, vooral omdat ik toch behoefte heb aan een goto mount. Ik was deze week bij de Kralingse plas om te kijken of ik veel sterren kon identificeren en dat viel toch tegen. De app SkyView Free hielp, maar is niet het ideale hulpmiddel. Kortom, een goto mount lijkt me niet overbodig.
      Hopelijk krijg ik polar alignment ook snel onder de knie, want dat is natuurlijk cruciaal. Fingers crossed..

Commentaar

Origineel geplaatst door Erik0067 Bekijk bericht
        Dank je Bas. Denk dat ik voor de EQM35 pro ga, vooral omdat ik toch behoefte heb aan een goto mount. Ik was deze week bij de Kralingse plas om te kijken of ik veel sterren kon identificeren en dat viel toch tegen. De app SkyView Free hielp, maar is niet het ideale hulpmiddel. Kortom, een goto mount lijkt me niet overbodig.
        Hopelijk krijg ik polar alignment ook snel onder de knie, want dat is natuurlijk cruciaal. Fingers crossed..
        Oefenen, oefenen, oefenen....de handigheid krijg je vanzelf. EQM is een prima aanschaf!
        D5300 stock, ASI 533MC pro, ASI 120MM-s, SpaceCat 51, Star adventurer pro, HEQ 5 Rowan, AsiAir Pro

Commentaar

Ik zal zeker veel oefenen.. ik weet dat deze tak van sport een scherpe leercurve heeft dus snel opgeven is er niet bij.. :-))

Nog wel een vraag over de EQM35: als je een dergelijke mount gebruikt met een balhoofd, werkt de goto dan nog wel? Want hoe weet de mount de stand van het balhoofd? Volgens mij weet de mount dat niet dus lijkt het mij niet mogelijk om de mount te richten op datgene wat je opgeeft.
          Dat zou betekenen dat dit de telelens direct moet aansluiten op de mount. Kan dat met een quick release plate als deze: https://www.amazon.com/Sirui-PH-120/dp/B00IFEMRV8 (die heb ik namelijk al..)?

Commentaar

Je moet hem idd direct op je mount zetten via een "vixen" plaat. Bij mijn HEQ5 pro zat er eentje bij dus lijkt me voor de EQM ook wel. Je maakt eerst een polar align, dan een star align en dan weet de mount waar hij heen moet als je de goto gaat gebruiken. Dus GEEN balhoofd gebruiken...

Commentaar

Origineel geplaatst door BasZ Bekijk bericht
              Je moet hem idd direct op je mount zetten via een "vixen" plaat. Bij mijn HEQ5 pro zat er eentje bij dus lijkt me voor de EQM ook wel. Je maakt eerst een polar align, dan een star align en dan weet de mount waar hij heen moet als je de goto gaat gebruiken. Dus GEEN balhoofd gebruiken...
              Je kan de balhoofd op de vixenplaat monteren. Dan kun je je framing aanpassen aan het object wat je wil fotograferen. Anders is je beeld vast doordat de camera niet verdraaid kan worden op de mount. Camera moet dan wel altijd nog naar voren blijven wijzen, maar de hoek die de camera maakt kun je dus aanpassen.
              Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Werken...
              X