Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Skywatcher eq6-r laat het onderwerp tussen elke opname een beetje zakken ?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De huidige firmware van skywatcher monteringen kunnen na een 2 en 3 ster uitlijning de fout tov de Poolster aangeven en heeft ook een procedure om dat te verbeteren. Gebruik je die functie ook?

Tevens kan er een cone error in je opstelling zitten. Dit is een fout in de hoek van je telescoop en de dovetail. Kan zijn dat die niet perfect met elkaar zijn uitgelijnd. Dit kan ook wat issues opleveren, maar weet niet of dit er 1 van is. Zijn genoeg YouTube filmpjes te vinden over cone error en het corrigeren ervan.
    Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
      Dat is een heel stuk uitgebreider dan ik had verwacht. Dank daarvoor! Kort samengevat: je doet alles handmatig. Het guiden heb je onder controle met de Lacerta MGEN2. Nu het pooluitlijnen nog. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met "draai de poolas zo dat ik de poolster correct kan uitlijnen volgens de uurcirkel" maar ik neem aan dat je gebruik maakt van de poolzoeker van je montering en dat je de poolster zo nauwkeurig mogelijk plaatst waar deze zou moeten staan. Ik vrees dat dat voor jouw C11 lang niet nauwkeurig genoeg is. De lange brandpuntsafstand van de telescoop stelt ZEER grote eisen aan de pooluitlijning.

Ik raad je aan om je montering via een EQMod kabel aan te sluiten op een PC en daarmee pooluitlijning en de goto te doen. Pas dan zul je zien dat het object netjes in het midden van het beeld blijft staan.

Een andere optie is om drift alignment te doen. Ik heb daar persoonlijk geen ervaring mee maar het is een zeer nauwkeurige manier om de pooljuitlijning heel goed te doen.
      Gisterenavond probeerde ik komeet Panstarrs c/2017 t2 te fotograferen. Dat is redelijk gelukt. Maar eerst heb ik nagekeken of de uurklok voor polaris perfekt loodrecht stond. Toch kreeg ik weer een verschuiving van het beeld. Het beeld verschoof steeds iets naar rechts, dus de telescoop werd naar links verschoven precies volgens de DEC-as. De random displace stond af.
      Enig idee wat het zou kunnen zijn ?

Commentaar

Werken...
      X