Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Skywatcher eq6-r laat het onderwerp tussen elke opname een beetje zakken ?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Skywatcher eq6-r laat het onderwerp tussen elke opname een beetje zakken ?

Ik dacht eerst dat het lag aan de Lacerta MGEN2 maar toen ik Skywatcher montering de Nikon d5100 liet aansturen voor de opnamen, bleek dat het onderwerp steeds een beetje
    naar beneden zakte tussen alle opnamen. Hier zie je de eerste opname en de laatste opname. 50 opnamen van 3 minuten met C11.
    Hierdoor verlies ik steeds een stuk van het beeld. Weet iemand wat dit zou veroorzaken ?
    De sterren werden goed gevolgd door de Lacerta. Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: zakkende-sterren-1-web.jpg views: 223 grootte: 210,2 KB id: 1443172Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: zakkende-sterren-2-web.jpg views: 163 grootte: 202,8 KB id: 1443173 of moet ik dit gewoon aanvaarden en het onderwerp wat hoger in beeld kadreren ? NGC 2841

Tja lastig te zeggen zonder meer info. Hoe goed is je pooluitlijning? Dat lijkt me de meest waarschijnlijke boosdoener. De MGEN2 is dan waarschijnlijk niet exact op hetzelfde stukje hemel gericht als de hoofdtelescoop. De volgster blijft dan mooi in het volghokje staan maar de rest draait er omheen. Dat uit zich dan ogenschijnlijk als verzakking in de hoofdtelescoop maar stiekum draait het beeld in een cirkel rond. Maar dat is met zo'n korte tijd niet van een lineaire beweging te onderscheiden.

Wouter
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Bedankt Wouter, ik weet dat de MGEN2 op beide assen corrigeert. Ik doe mijn pooluitlijning zo secuur mogelijk, maar zal het vanavond checken door te kijken hoe de pooluitlijning staat na een shoot van 3 uren. Is het niet zo, dat als de pooluitlijning een beetje fout zijn, de MGEN2 dti gewoon corrigeert ?

Commentaar

Wat bedoel je precies met corrigeert? De pooluitlijning wordt niet beter als je een MGEN2 gebruikt hoor Maar autoguiden met welk systeem dan ook gaat zo goed als de pooluitlijning toestaat. Ik denk overigens nog steeds dat het ook helpt als je de uitlijning van de MGEN2 met de hoofdkijker controleert en deze indien mogelijk verbetert. De Maan of Venus of een heldere ster kan daar bij helpen.
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Ik bedoel, met een equatoriale opstelling, als je dan perfect op de poolster zou hebben uitgelijnd, je eigenlijk maar 1 as moet laten draaien om een stil beeld te hebben, of anders gezegd, je zou maar 1 stappenmotor nodig hebben. Onze monteringen hebben allemaal 2 assen en voor elke as een stappenmotor. De kleine foutjes op beide assen worden toch gecorrigeerd, of zie ik dat verkeerd ?

Commentaar

Nee dast zie je goed. Maar als de pooluitlijning niet goed is dan gaat de RA as om een ander centraal punt draaien dan de hemel. Dat zorgt voor rotatie in je beeld. Een extreem voorbeeld is een azimutale montering zoals een dobson. Mijn suggestie is dan ook dat je je pooluitlijning eens goed moet controleren om zeker te weten dat het daar niet aan ligt. En als je guide scope te ver naast je imaging scope kijkt dan kan dat op een andere manier ook beeldrotatie opleveren. Dus kijk daar ook eens naar.

Commentaar

Gisterenavond rond 20 u heb ik een pooluitlijning gedaan (middenlijn) , om dit opnieuw te doen om 1.15u dus na meer dan 5 uren.
              Bleek dat de poolster nog precies op de middenlijn stond. Maar wat ik niet begrijp, De poolster stond op 0.50u terwijl de Skywatcher
              meldde dat de poolster op 1.02 u moest staan. Het feit dat de poolster mooi op de cirkel blijft, wilt toch zeggen dat de pooluitlijning precies was,
              of zie ik iets over het hoofd ?....

Commentaar

Een gerelateerde vraag: zakte het object dat je fotografeerde weer weg?

Commentaar

ja, inderdaad, maar deze keer schoof het naar rechts.

Commentaar

Waa dat in dezelfde richting aan de hemel als bij je vorige pogingen?

Commentaar

Ik denk het wel, maar ben niet echt zeker.

Commentaar

Hoe richt je precies je telescoop en hoe maak je foto's? Doe je dat met de hand of gebruik je daar software voor?

Als je er software voor gebruikt dan zou je wellicht kunnen overwegen om via software de pooluitlijning te doen. Dat gaat VEEL nauwkeuriger. Als je dat een keer hebt gedaan dan kun je meteen vaststellen of het object nog steeds beweegt tijdens het fotograferen en kun je met zekerheid uitsluiten of het aan de pooluitlijning ligt of niet.

Als je alles met de hand doet dan weet ik even ook niet meer wat je nog zou kunnen proberen. Misschien heeft iemand anders op het forum nog tips?

Commentaar

Ik heb op mijn terras 3 plaatsen aangeduid waar ik mijn montering kan zetten wetende dat het waterpas zou moeten staan. Ik begin via "park", initialiseer, en draai de poolas zo dat ik de poolster correct kan uitlijnen volgens de uurcirkel. Dan doe ik een 3 ster alignment. Dan test ik de goto door een nabije ster die op dezelfde hoogte als mijn onderwerp staat te laten zoeken. De fout die de goto laat zien, onthoud ik, bv. om die ster centraal te krijgen moet ik 3 seconden links en 2 sec boven drukken. Dan doe ik op die ster de scherpstelling met het Batinovmasker. Dan vraag ik het goto systeem om mijn onderwerp in beeld te brengen. Dan voeg ik daar de correcties toe (3 en 2 sec bv.) en maak ik manueel de eerste foto om te kunnen kadreren. Als de kadrering goed is, dan verbindt ik de Nikon D5100 met de Skywatchermontering. Deze zal automatisch de foto's maken (Nikon op Bulb) Maar eerst start ik de Lacerta Mgen2, zoek een geschikte volgster, calibreer tot ik 99 of 100 procent krijg. Dan start ik de autoguidingcorrectie van de Lacerta en start de fotoshoot.

Commentaar

Dat is een heel stuk uitgebreider dan ik had verwacht. Dank daarvoor! Kort samengevat: je doet alles handmatig. Het guiden heb je onder controle met de Lacerta MGEN2. Nu het pooluitlijnen nog. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met "draai de poolas zo dat ik de poolster correct kan uitlijnen volgens de uurcirkel" maar ik neem aan dat je gebruik maakt van de poolzoeker van je montering en dat je de poolster zo nauwkeurig mogelijk plaatst waar deze zou moeten staan. Ik vrees dat dat voor jouw C11 lang niet nauwkeurig genoeg is. De lange brandpuntsafstand van de telescoop stelt ZEER grote eisen aan de pooluitlijning.

Ik raad je aan om je montering via een EQMod kabel aan te sluiten op een PC en daarmee pooluitlijning en de goto te doen. Pas dan zul je zien dat het object netjes in het midden van het beeld blijft staan.

Een andere optie is om drift alignment te doen. Ik heb daar persoonlijk geen ervaring mee maar het is een zeer nauwkeurige manier om de pooljuitlijning heel goed te doen.

Commentaar

Bedankt voor alle info. Ik gebruik idd de poolzoeker van de montering. Aangezien ik geen laptop heb, ga ik de montering moeilijk aan mijn pc kunnen koppelen, tenzij met een kabel van 10 meter... maar die drift alignment ga ik eens bestuderen.

Commentaar

Werken...
                              X