Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Oetie ging uit astrofotograferen. En wat er gebeurde zal je helemaal niet verbazen.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Oetie ging uit astrofotograferen. En wat er gebeurde zal je helemaal niet verbazen.

Toegegeven, ik heb mijn nieuwe foto-setup nog niet zo lang en met het weer van de afgelopen maanden ben ik nu pas voor de 4e of 5e keer bezig geweest. Ik moest woensdag min of meer vanaf 0 beginnen. Waar moest dit palletje ook alweer, je kent het wel. Enfin, ik zie het allemaal maar als leerschool en met de komende heldere nachten heb ik wel hoop dat er ooit eens een acceptabele foto uit gaat komen, maar dat moment is duidelijk nog niet nu.
    Een greep uit de zaken die er afgelopen nacht allemaal verkeerd gingen:
    • Ik had de mount buiten laten staan en had gehoopt dat de pooluitlijning en het stermodel dus nog goed zouden zijn maar omdat het ‘parkeren’ de avond ervoor dankizj een kleine obstructie (de pi) was misgegaan kon ik helemaal opnieuw beginnen.
    • De raspberry pi updatet de montering met “de juiste” datum en tijd. Namelijk altijd 12 uur ’s middags. Sure... (Dit heb ik intussen verholpen).
    • Leermomentje: De kwaliteit van de pooluitlijning hangt sterk af van welke uitlijnsterren je gebruikt, en dit hangt niet samen met de volgorde waarin hij ze aanbiedt, althans als de eerste al achter je huis staat.
    • De visuele zoeker vervangen door de guidescope. “Als ik nou alleen maar één schroefje losdraai, dan zou hij op hetzelfde punt moeten komen te staan”. Maar natuurlijk zijn de zoekers niet precies even dik dus moest ik ook nog een ander schroefje draaien. Dus met een nog matige steruitlijning een slecht uitgelijnde zoeker proberen scherp te stellen en die dan weer uitlijnen met de telescoop. Na een uur maar opgegeven en weer de visuele zoeker en het oculair erin. Het goede nieuws: Nu was Sirius zichtbaar dus de 3 star alignment kon in 1x een stuk beter!
    • De komeet proberen? Ja, leuk! De coordinaten ingevoerd in de virtuele handpad en nog maar even met het oculair bekeken. Tof, ik zie hem perifeer in beeld staan! Alleen, nu over naar de camera en het focusen lukte niet want er stonden helemaal geen sterren in beeld die helder genoeg waren voor de liveview om mee scherp te stellen. Zuuuuuuuuuuuuucht. Dan maar terug naar de uitlijnster en daar opnieuw scherpstellen. Ondertussen had ik geen zin meer om dan weer terug te gaan naar de komeet met het risico dat die weer niet precies in beeld stond en ik weer naar het oculair moet wisselen, dus naar M82. Daar stond precies 1 ster aan de rand van het beeldveld waarop ik de scherpstelling kon finetunen...
    • Dus, na het object middenin beeld gezet te hebben naar binnen, waar ik met VNC de boel in de gaten kon houden. Alleen moet je dat dan dus wel doen en niet in slaap vallen om er na bijna een uur achter te komen dat hij na 23 frames op 1 of andere manier gestopt was?
    • Gelukkig hoefde er niet veel meer te gebeuren dan opnieuw op “DO IT NOW” te klikken en daar ging hij weer, en daar viel oetie weer in slaap.
    • Even na twaalven weer wakker en gelukkig had hij het nu gedaan. Tijd om flats te maken en te gaan slapen. Tijdens het maken van de flats viel me op dat de camera een kwart cm uit de focuser was gezakt. !)(*&$*^!)$% wanneer is dat nou weer gebeurd en hoeveel van mijn data kan ik weggooien? De reden voor dit euvel is dat de focuserschroef iets verder naar buiten zit dan bij de gemiddelde andere telescoop en dus precies op het randje van het veiligheidsricheltje van de extension tube. Niks veiligheid dus, eerder bloedlink. Vandaag maar even een randje ducttape plaatsen, hopen dat dat werkt...
    Het goede nieuws: Er is nog niks stuk.

Hier is het resultaat:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: autosave-crop-abe-bn-ms-mmt-ct-ht.jpg views: 344 grootte: 715,0 KB id: 1442607

M82 dus, 126x13 seconden door Intes 15cm F/12 maksutov, op iOptron iEQ45 pro, met Canon EOS 60D op ISO1600. Met een oude master bias (geen idee van hoeveel frames) en 20 flats.
    Spuit 9 op zijn minst...
    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Haha herkenbaar verhaal qua rusty skills. Wat haalt een mens zich al niet op de hals als ik dat zo lees. Maar het levert weleen mooi plaatje op! Gisteravond ook weer terug gezien op donkere lokatie, al is de aanblik door een 25 cm visueel bescheidener. De komeet was er wel goed te zien. De opname van Venus elders hier mocht er ook zijn! Een verklaring voor de concentrische ring heb ik helaas niet.

Commentaar

Een zekere masochistische inslag komt je goed van pas bij deze hobby.
      Het moet ook weer niet allemaal te gladjes verlopen he...
      Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
      (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Leest weer lekker. Zo herkenbaar, ik stond hier laatst ook flink te sukkelen met m'n nieuw spul.
        TS 203 mm f/4 ONTC | TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
        Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Nou, als het een troost mag wezen, die montering is al wat beginnersfouten gewoon, en heeft dus reuzeveel geduld met jou

komt allemaal goed, als je na zo’n verhaal nog zoiets uit de camera tovert!
          Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60 - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Stressbestendig en volhardend met een gigantisch vleugje geduld. Op zijn minst de eigenschappen voor deze hobby. Nogal heel herkenbaar verhaal.
            Toch vind ik je eindresultaat nog super gelukt.
            Zelf heb ik geen verstand van die raspberry's.
            Als het mogelijk zou zijn daar bijv. APT op te installeren. ( weet niet of dit kan)
            Dat zou je anders al veel kunnen helpen.

az-eq6gt //sw quattro 10''c//6''achro(istar-lens)//sv ed80//TS 80apo//TS 6''cc//orion 130mm newton

Commentaar

Zo herkenbaar... We moeten allemaal wel eens hier doorheen, en het leukste is dat het nooit 1 dingetje mis gaat, maar altijd meerdere.
              Deze week eindelijk mn nieuwe kijker binnen (RC 8 inch F8), en werkelijk 1.5 uur bezig geweest om de zoeker uit te kunnen lijnen, alles ging fout. Totdat ik er achter kwam dat de poolster wel eens een heel dankbaar object is.. :-)
              Het is nooit erg om fouten te maken, zonder fouten leer je niks. De volgende keer onthoud je het, en gaat het stapje voor stapje weer beter!

Commentaar

Bedankt voor jullie bemoedigende woorden allemaal! In de tussentijd zit de guidescope NAAST de visuele zoeker en heb ik phd geïnstalleerd en ingesteld, heb ik de mak nog maar eens gecollimeerd en ben ik 'klaar' voor de komende avond.

Origineel geplaatst door men from earth Bekijk bericht
                Als het mogelijk zou zijn daar bijv. APT op te installeren. ( weet niet of dit kan)
                Dat zou je anders al veel kunnen helpen.
                Het probleem is niet de software, het probleem zit tussen telescoop en stoel. Ik gebruik Kstars met Ekos en INDI en dat werkt relatief vlekkeloos (hoewel erg traag met een raspberry pi). Misschien toch een wat sneller computertje aanschaffen.
                Spuit 9 op zijn minst...
                16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Knap volgehouden <box>. Ik hou het na een paar keer proberen daarom nog even bij unguided en (vooral) brede velden.

Vanavond en morgen nog wat dieper op m36 en m38. Dat is toch een interessant
                  stukje hemel!

Succes met de sigaar!
                  Sterren kijken in de stad | Bresser PN203 | SW 120/1000 refractor | Bresser AR102s Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | Hanimex 10x50

Commentaar

Origineel geplaatst door oetie Bekijk bericht
                    Ik gebruik Kstars met Ekos en INDI en dat werkt relatief vlekkeloos (hoewel erg traag met een raspberry pi). Misschien toch een wat sneller computertje aanschaffen.
                    Ik gebruikte eerst ook een RPi3 voor Ekos en dat is echt traag als dikke modder. Ik heb 1,5 jaar geleden een mini-pc met 4 Gb intern geheugen gekocht en dat scheelt enorm. Met een RPi4 met 4 Gb schijnt het ook veel sneller te werken wat me, gezien mijn eigen ervaring met de mini-pc met meer geheugen, niet verbaast.
                    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Oef. Gisteravond dan voor het eerst guiden en oh wat had de pi het er inderdaad moeilijk mee. Meerdere keren de VNC verbinding kwijt, of een crashende Kstars. Maar toch wat data binnen weten te harken, blijk ik gewoon toch geduld te hebben. Laten we het verder maar niet over de kwaliteit van de data hebben maar dankzij deze relatief lange periode met heldere nachten heb ik aardig aan die leercurve kunnen werken.

Intussen dus aan het orienteren op een pi4 (en vooral welke accessoires dan nodig zijn want hij schijnt nogal warm te worden) of een minipc.
                      Spuit 9 op zijn minst...

Commentaar

Ik gebruik deze mini-pc al dik een jaar met veel plezier. Je kunt er Ubuntu Mate op installeren waar KStars etc prima in draait. Ethernet kabel eraan en je kunt via VNC verbinden. De WIFI ontvanger is niet erg betrouwbaar helaas. In het veld gebruik ik een ethernet adapter vanaf mijn iPad om via VNC te verbinden.

https://www.amazon.nl/Z83-F-ge%C3%AF...dp/B07NZSYQ2N/
                        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Oetie, heb je al eens aan een asiair gedacht? Die neemt meteen de guiding en zoveel meer voor zijn rekening. Je hebt dan wel een smartphone of tablet nodig om het te bedienen.
                          Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60 - ASI 071 MC PRO

Commentaar

wvreeven : bedankt voor de referentie! Een stabiele wifi-verbinding vind ik nu juist wel belangrijk, zodat ik (als ik het allemaal wat beter onder de knie heb straks) gewoon binnen kan chillen terwijl de spullen buiten staan te snorren maar wel de boel in de gaten kan houden vanaf de laptop. We hebben helaas niet een klein raampje ofzo waardoor ik een kabel naar buiten zou kunnen trekken.

Edit: Hmm we schijnen hier nog een wifi-dongletje te hebben liggen dus dat zou een optie zijn, ware het niet dat er maar 3 USB-poorten op dat ding zitten en dat is dan net te weinig. Maar ik weet nu waar ik ongeveer naar moet kijken, dank je!

@Lifesvr: Ja heb ik wel aan gedacht maar ik heb niet zoveel zin in een 'black box' en ik vind het eigenlijk wel leuk om weer wat meer met Linux te doen.
                            Last bewerkt door oetie; 28-03-20, 12:16.
                            Spuit 9 op zijn minst...

Commentaar

Een USB hub doet wonderen...

Commentaar

Werken...
                              X