Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste stapjes

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eerste stapjes

Dag allemaal. Wat een leuke nieuwe hobby is dit!!
    In oktober heb ik een celestron astromaster 130 aangeschaft om eens wat meer van de sterrenhemel te zien dan met verrekijker en blote oog; direct al leuk hoe veel je kunt zien en blij dat ik bijv andromeda galaxy kont ontwaren (en vinden!) en de kraters op de maan kon bestuderen. Al snel wilde ik dit alles natuurlijk vastleggen. En even snel stelde ik vast dat dat in ieder geval met de focusser van de astromaster en zijn schokkerige guidemotor niet tot goed resultaat zou leiden...

Dan eerst maar eens gewoon wat proberen met een aude EOS 750d body en mijn Sigma 18-55mm lens. En warempel: een wereld gaat open! Wat zie je veel meer met wat langere sluitertijden! Opeens een orionnevel en andomeda galaxy echt herkenbaar!

Zie eerste plaatje hieronder (20/12/2019, 20lights van 6sec bij 33mm, f2.8, 20 darks, gestacked in DSS, enige post processing in PS)

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: orionvierkant2.png views: 254 grootte: 6,56 MB id: 1440097

Mooi toch. Je hebt het virus te pakken .
    Star Adventurer montering met Nikkor ED 180mm F2.8 lens en Nikon D5300 DSLR. Skywatcher AZ-4 montering met 130/650 PDS newton, 90/1250 maksutov. Bresser Condor 10x50 bino. 2 ogen.

Commentaar

Heel mooi, zeker met de voorgrond op de foto.

Commentaar

Mooi gedaan!!
        TS 150/750 + Skywatcher EQ5

Commentaar

Mooie eerste stap! En als je heel goed kijkt, zie je naast Alnitak (de linker ster in het gordeltje van drie) zelfs vaagjes de Vlamnevel (NGC2024). Ben benieuwd naar je volgende belevenissen!
          Meade 8" SCT l Robtics 80/560 apo I 70/420 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX I Tento 20x60

Commentaar

Mooie foto
            Skywatcher evostar 72ED skywatcher EQ6 pro Nikon D7500

Commentaar

...en nu al een historische foto !

Betelgeuze (de oranje ster linksboven) is momenteel verrassend verzwakt, hij is anders altijd bijna even helder als Rigel (de ster rechtsonder). Betelgeuze is nu nog slechts zo helder als Bellatrix (de ster rechtsboven).
              Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Dank voor jullie reacties!
                Genie Hendriks; ja had ik ook gezien. Ga ik zeker op richten als ik langere sluitertijden bij hogere brandpuntsafstand aankan!

Zelfde nacht ook andromeda stelsel voor het eerst vastgelegd. Zowaar ook M33 en NGC752 zichtbaar.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: andromeda 30dec2019.png views: 152 grootte: 1,92 MB id: 1440202

Commentaar

Mooie eerste stappen. Verslavend he?

Als eerste tip zou ik je willen aanraden meer zorg te besteden aan scherstellen. Je opname van M 31 laat inderdaad ook NGC 752 en M 33 zien en zal nog mooier worden als deze scherp(er?) is. De sterren zijn toch wel duidelijk bolletjes en dat is zonde. Dus, hoe stel je nu scherp?
                  50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
                    Mooie eerste stappen. Verslavend he?

Als eerste tip zou ik je willen aanraden meer zorg te besteden aan scherstellen. Je opname van M 31 laat inderdaad ook NGC 752 en M 33 zien en zal nog mooier worden als deze scherp(er?) is. De sterren zijn toch wel duidelijk bolletjes en dat is zonde. Dus, hoe stel je nu scherp?
                    Helemaal eens dat scherpstellen beter kan; dit waren dan ook echt de allereerste pogingen, waarbij ‘op de hand’ scherp stelde op heldere ster. Inmiddels gebruik ik 150mm prime lens (EOS 750d body) en de liveview functie om scherp te stellen. Toch kan dat ook beter. Wil een Bahtinov masker aanschaffen of maken, maar kom er niet uit of ik die het best direct voor lens plaats (evt in 72mm filter) of bijv ook op de lenskap (denk dat ik dan minder risico loop om de focus ongewild te beinvloeden bij het afhalen van het masker).

Iemand tips?

Commentaar

...de 2 begeleiders van M31 (Andromeda stelsel) staan er alleszins ook op! (M32 en M110)
                      Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Inmiddels een 150mm sigma prime lens op de kop getikt en op 12 feb een paar fotos kunnen maken. Hier het open sterrencluster praesepe in kreeft. 26 subs van 1,6sec, f2.8, iso1600, 28 darks. Gestackt in DSS, nabewerking in PS. Scherpstellen kan nog iets beter denk ik, maar best tevreden.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Praesepe 12feb2020.png views: 53 grootte: 2,47 MB id: 1440598
                        Voeg bestanden toe

Commentaar

en hier na lang pielen met PS een al best aardige versie van de Orionnevel (40subs, 1,6sec, f2.8, ISO800, 40darks).
                          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: versie4.png views: 53 grootte: 1,34 MB id: 1440601
                          Voeg bestanden toe

Commentaar

Mooi hoor, verrassend veel details bij relatief weinig belichting. Ook bij die widefield van Orion. Hoe donker is de hemel op jouw fotolocatie?

Commentaar

Origineel geplaatst door ener Bekijk bericht
                              Mooi hoor, verrassend veel details bij relatief weinig belichting. Ook bij die widefield van Orion. Hoe donker is de hemel op jouw fotolocatie?
                              Bortle 5

Commentaar

Werken...
                              X