Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hoe in Photoshop flats aftrekken van de lights om vignette weg te krijgen ?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hoe in Photoshop flats aftrekken van de lights om vignette weg te krijgen ?

Gisterenavond probeerde ik M81 te fotograferen. Door de weersomstandigheden kreeg ik maar een 33 lights van 3 minuten.
    Ik heb de nodige darks, Bias (comp verstoring) en de volgende morgend flats genomen.
    DSS weigerde echter te stacken. Daarom maar via photoshop en een combinatie van median en summation gebruikt om
    een resultaat te krijgen, maar met heel veel vignette. Nu probeer ik die flats te gebruiken maar ik weet niet hoe....
    Ik vraag me tegelijk af of ik de darks en bias opnamen ook in phtotshop kan gebruiken.
    Alle ervaren astrofotografen die me hiermee willen helpen, nen hele dikke merci...!

Mijn 1e vraag is eigenlijk: wat gebeurd er dat DSS niet wil stacken? Wat voor foutmelding krijg je?
    Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Om een flat toe te passen moet je kunnen delen. Ik geloof niet dat de "apply image" dat kan. In principe doe je dit:

A:= light - dark

B:= flat - bias

C:=waarde van het centrum van B

Gecorriseerde beeld:= A * C / B voor elke pixel.

De waarde van C / B is 1 voor het centrum. aan de randen neemt het toe tot circa 1,3 afhankelijk van de lichtafval.

Als het niet lukt met DSS kan je het met ASTAP proberen. Dat gaat beter dan met Photoshop.

Han

Commentaar

Delen kan in Photoshop d.m.v. "divide layer".

Han

Commentaar

Origineel geplaatst door ArnoM Bekijk bericht
          Mijn 1e vraag is eigenlijk: wat gebeurd er dat DSS niet wil stacken? Wat voor foutmelding krijg je?
          Dat er te weinig sterren zichtbaar zijn. Wat juist is want ik had de televue x2.5 op de C11 gezet, en dit geeft 7000mm. Ik had ook nogal krap belicht. Bedankt voor de vraag.

Commentaar

Origineel geplaatst door Han.K Bekijk bericht
            Delen kan in Photoshop d.m.v. "divide layer".

Han
            Bedankt Han, kan je me even uitleggen waar ik 'divide layer' kan vinden, als ik rechtsklik zijn er veel mogelijkheden maar dat zit er niet tussen.
            ,ook niet in de blending modes. …?

Commentaar

Het wordt in deze beschrijving genoemt:

https://www.cloudynights.com/topic/6.../#entry9294905

In de beschrijving wordt de bias van de dark afgetrokken. Dat is verkeerd.

Als er te weinig sterren zijn, dan kunnen een aantal stackprogrammas de opnames handmatig op een enkele ster "alignen". Dat kan natuurlijk in Photoshop door het schuiven van de layers. Waarschijnlijk kan DSS het ook via de komeetmode. ASTAP kan dat ook door manueel alignment. Verder is er nog het Sirl stack programma. Het commercieele programma MaximDL kan het ook en kan je waarschijnlijk 2 maanden in demo gebruiken.

Bias is vrijwel het zelfde als een flat-dark. Het is beter over een flat-dark te spreken, d.w.z een dark met de zelfde belichtingsduur als de flat.

Succes,
              Han

Commentaar

Ik ben verbaasd dat je nog steeds de 2.5x Barlow gebruikt voor deepsky. Ik verwijs even naar je vorige topic: https://www.astroforum.nl/forum/astr...name-te-volgen. Is het trouwens een 1.25" of 2" model? Een 1.25" is eigenlijk te klein voor een grote DSLR sensor, waardoor je altijd sterke vignetting krijgt.

M81 ligt in een gebied met vrij weinig sterren, wat uitlijnen in DSS bemoeilijkt. Heb je al geprobeerd om de sterdetetctie instelling te verlagen? Deze staat standaard op 10%, ik zou eens proberen te stacken met de minimum instelling (2% geloof ik).

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: astronomy_tools_fov.png views: 0 grootte: 98,9 KB id: 1440200
                TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
                Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Origineel geplaatst door cyber Bekijk bericht
                  Ik ben verbaasd dat je nog steeds de 2.5x Barlow gebruikt voor deepsky. Ik verwijs even naar je vorige topic: https://www.astroforum.nl/forum/astr...name-te-volgen. Is het trouwens een 1.25" of 2" model? Een 1.25" is eigenlijk te klein voor een grote DSLR sensor, waardoor je altijd sterke vignetting krijgt.

M81 ligt in een gebied met vrij weinig sterren, wat uitlijnen in DSS bemoeilijkt. Heb je al geprobeerd om de sterdetetctie instelling te verlagen? Deze staat standaard op 10%, ik zou eens proberen te stacken met de minimum instelling (2% geloof ik).

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: astronomy_tools_fov.png views: 0 grootte: 98,9 KB id: 1440200
                  Erg bedankt voor uw info. Die Barlow geeft me bij maanopnames een resolutiewinst. Maar, zoals je al zei, de lichtopbrengst gaat drastisch achteruit en dit blijkt vooral in mijn opnames van deepsky, waar ik uiteindelijk geen resoltiewinst meer bereik. Ik heb dus weeral een grens overschreden en het bleek een onnuttige vergroting.
                  Ik werk met een 1 25" maar heb wel een APS-C sensor.
                  DSS staat als sterdetectie bij mij altijd op 2%, dus meer kan ik niet doen denk ik...

Commentaar

Werken...
                  X