Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zijn darks nog nuttig als je dithering toepast tijdens de opnamen ?

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

    Zijn darks nog nuttig als je dithering toepast tijdens de opnamen ?

    Ik vroeg me af of je 'darks' nog moet opnemen, als je tijdens de opnames dithering toepast, maar dat stond al in de titel ? :-)
    Bedankt voor eventuele respons.

    #2
    Beetje afhankelijk van hoeveel thermische ruis (donkerstroom) je camera produceert, maar met mijn D810a maak ik geen gebruik van darks, maar pas ik wel steevast sterke dithering toe.
    Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

    Commentaar


      #3
      Voor niet gekoelde cams ben je beter af zonder darks met een vette dithering.
      Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

      Commentaar


        #4
        Ik heb altijd gefotografeerd met een dslr, en ik voordat ik deed guiden, was jet altijd een gevecht met de ruis. Zowiezow qua tijd wat je eraan kwijt bent, en met een matchende temperatuur. Op den duur met software alle darks gerangschikt op temperatuur, en nog verschrikkelijk. Door op den duur te gaan guiden direct dithering ook maar uitgevogeld en toegepast, en het is (voor mij) een wereld van verschil. Zowiezow voor mijn oude 1100d,maar ook voor mijn nieuwere 500d. Ik weet niet precies mijn instellingen, maar ik dither na elke sub. Kortom, bij een dslr scheelt het een hoop voor mij als amateur. ​​​​​​
        Skywatcher 150-750 EQ6, canon 1100d

        Commentaar


          #5
          Een tijdje geleden hebben we dit op Starry-Night besproken. Aanvankelijk gaat het alleen over de darks (500 of 25?) op de tweede pagina gaat het over het effect van dithering in combinatie met darks.

          Nicolās

          Commentaar


            #6
            Met veel ditheren hef je het "fixed pattern noise" en "dark pattern noise" van de sensor op. Het "dark pattern noise" kan je ook kwijt raken door darks. Het nadeel van ditheren is dat je meer tijd verliest omdat de guiding meer tijd nodig heeft om weer stabiel te worden. Zonder darks kan dus, maar je flat field bewerking werkt niet goed. De hemelachtergrond wordt minder gelijk en die moet je op een ander manier corriseren. Met kleine objecten in beeld is het relatief eenvoudig om de hemelachtergrond met een programma vlak te krijgen, echter met grote nevels (M31, M33, M42, NGC7000) is dat heel lastig.

            Han

            Commentaar


              #7
              Origineel geplaatst door Han.K Bekijk bericht
              Met veel ditheren hef je het "fixed pattern noise" en "dark pattern noise" van de sensor op. Het "dark pattern noise" kan je ook kwijt raken door darks. Het nadeel van ditheren is dat je meer tijd verliest omdat de guiding meer tijd nodig heeft om weer stabiel te worden. Zonder darks kan dus, maar je flat field bewerking werkt niet goed. De hemelachtergrond wordt minder gelijk en die moet je op een ander manier corriseren. Met kleine objecten in beeld is het relatief eenvoudig om de hemelachtergrond met een programma vlak te krijgen, echter met grote nevels (M31, M33, M42, NGC7000) is dat heel lastig.

              Han
              Bedankt Han en alle anderen, de boodschap is dus best wel darks gebruiken en blijven ditheren.

              Commentaar


                #8
                In mijn situatie voegen darks niets toe. Met shots van 1800s is het ook een klwrewerk om ze te maken. Het hangt echt van de situatie af. Met cmos met starburst patterns en edge of corner glow Kan je onmogelijk zonder darks. Met goed geditherde subs en het juiste stackalgoritme kan de meerwaarde v darks nihil zijn. Ik moet daarbij wel aangeven dat ik ook zelden tot nooit flats gebruik, dus wat Hank hierboven zegt interesseert mij wel.
                Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - ATIK383L+ - Orion SSAG guiding

                Commentaar


                  #9
                  Even aanvullend op de edge/corner/amp glow: daarbij is het echt belangrijk om darks te maken met dezelfde belichtingstijd als de lights. En dat kan idd een grote klus zijn. Ik heb daarom mijn gekoelde camera dik 14 uur achtereen darks laten schieten met belichtingstijden varierend van 30 sec tot 1200 sec. Voor elke belichtingstijd 67 darks...
                  50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

                  Commentaar


                    #10
                    Darks maak ik alleen voor 50 en 200 seconden en voor verschillende temperaturen in stappen van 5 graden. Maar ja ik heb de luxe van een temperatuur geregelde koeling. De darks worden mischien maar een keer per jaar vernieuwd. De flats worden mischien twee keer per jaar vernieuwd. De darks maak ik alleen in het donker om lichtlekkage te vermijden.

                    Een flat compensatie werkt alleen perfect als je voor zowel de flat's een bias of flat darks gebruikt in combinatie met de lights en darks. Het licht afval in de hoeken van het beeld wordt gecompenseerd door de (light - dark) te vemenigvuldingen met factor A / (flat - bias). A is een vaste waarde gemeten in het midden van de (flat - bias). Dus in het midden is de factor 1 en bij de hoeken wordt de factor groter dan 1. Alleen dan wordt de achtergrond van de astro opname vlak.

                    Eventueel kan je een enkele dark en bias maken en deze met een Gaussian blur ruisarm maken maar het is minder goed (zeker voor de amp-glow) dan een echte dark master.

                    Han

                    Commentaar

                    Werken...
                    X