Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Alnitak overstraalt de paardekopnevel ic434

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Alnitak overstraalt de paardekopnevel ic434

Gisterenavond nog een poging gewaagd om de paardekopnevel vast te leggen.
    Het was erg vochtig 90%, maar ik kon toch 40 lights maken van 3 minuten, Iso 400 met Nikon D5100 en Celestron C11 met dauwkap en dauwlint.
    Toen ik vandaag de beelden in DSS ontwikkelde kreeg ik een geweldige overstraling door "Alnitakharpen", die ik in vorige opnamen niet had.
    Eerst dacht ik dat de dauwkap misschien te diep was gezakt en het zonnekapeffekt daardoor te klein was geworden, maar dan zouden de astrofoto's van anderen waar
    zowel Anitak als de paardekop in beeld staan ook moeten overstralen...
    Op alle 40 lights staan deze lichtharpen, dus een korte uitbarsting van Alnitak zal het dan wel niet geweest zijn :-)
    Heeft iemand enig idee ?
    Bedankt al om er eventjes over na te denken. Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IC-434-DSS-web.jpg views: 223 grootte: 189,2 KB id: 1434815

Waarschijnlijk wordt hier Alnitak voor het fucusvlak afgebeeld op een min of meer glimmend rand. Zo'n rand kan b.v.van een filterhouder of een toch nog reflecterende zwarte binnenkant van een tubus zijn of zo iets dergelijks . Kijk eens met liveview (met de grootste gevoeligheid) naar dit beeld en maakt kleine verplaatsingen van het beeld, mogelijk zie je dan plotseling deze reflectie optreden. Heb zelf zo iets ervaren met een rand van een filterhouder.
    je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

Dat zijn wel de usual suspects. Mocht je een vervangende focuser gemonteerd hebben dan zou ik die zeker eens controleren op uitstekende/glanzende parts aan de binnenkant. Een dauwkap zal het instralen van Alnitak trouwens niet verhinderen, als je al zo strak zou baffelen dan had je vast veel meer vignettering. Je zou het focal plane misschien wat verder naar achteren kunnen leggen, dat scheelt ook een beetje.

Sommigen plaatsen ook wel een inwendig kokertje van flocking paper in de baffle tube, dit schijnt reflecties en strijklicht grotendeels te absorberen. Op dit forum zijn daar mooie voorbeelden van te vinden.
      Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
      (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Origineel geplaatst door Neo Bekijk bericht
        Dat zijn wel de usual suspects. Mocht je een vervangende focuser gemonteerd hebben dan zou ik die zeker eens controleren op uitstekende/glanzende parts aan de binnenkant. Een dauwkap zal het instralen van Alnitak trouwens niet verhinderen, als je al zo strak zou baffelen dan had je vast veel meer vignettering. Je zou het focal plane misschien wat verder naar achteren kunnen leggen, dat scheelt ook een beetje.
        Ja, ik heb er nog eens goed over nagedacht, zelfs al had ik een dauwkap van een kilometer lang, dan nog zou Alnitak kunnen instralen op de frontlens, hoe dom van mij. Bedankt voor de info. Ik werk nog niet met filters dus daar zal het niet aan liggen. Maar wat bedoel je juist met focal plane, dat ik de scherpstelling naar achteren moet leggen dus uit focus ?
        Vanavond nog eens wat testen doen. Ik zet altijd eerst de telescoop 2 u op voorhand gesloten buiten. Als ik dan begin, zal ik de dauwkap bevestigen met de dauwlinten die ik dan pas op zet. Is dit een goede manier van werken, of moet ik de dauwkap al van bij het afkoelen opzetten en de dauwlinten al laten werken ?

Commentaar

Origineel geplaatst door jbrosens Bekijk bericht
          Waarschijnlijk wordt hier Alnitak voor het fucusvlak afgebeeld op een min of meer glimmend rand. Zo'n rand kan b.v.van een filterhouder of een toch nog reflecterende zwarte binnenkant van een tubus zijn of zo iets dergelijks . Kijk eens met liveview (met de grootste gevoeligheid) naar dit beeld en maakt kleine verplaatsingen van het beeld, mogelijk zie je dan plotseling deze reflectie optreden. Heb zelf zo iets ervaren met een rand van een filterhouder.
          Bedankt voor deze info. Zal vanavond nog wat verder uittesten en met liveview proberen het effekt uitlokken als dat wilt lukken. Ik moet nog veel leren...

Commentaar

Origineel geplaatst door SWIMMASTER Bekijk bericht
            Maar wat bedoel je juist met focal plane, dat ik de scherpstelling naar achteren moet leggen dus uit focus ?
            Zeker niet uit focus, maar je kan een extra verlengbus nemen zodat je de spiegel moet verstellen en daarmee de baffling effectief anders uitpakt. Het was een tip die ooit op Cloudy Nights te lezen was.

PS Ik had nog een regel toegevoegd over het flocken van de baffle tube in post #3.

Commentaar

Zeker niet uit focus, maar je kan een extra verlengbus nemen zodat je de spiegel moet verstellen en daarmee de baffling effectief anders uitpakt. Het was een tip die ooit op Cloudy Nights te lezen was.

PS Ik had nog een regel toegevoegd over het flocken van de baffle tube in post #3.
              Ik heb op uw aanraden eens een blik geworpen in de T adapter van Celestron en deze tegen het zonlicht gehouden. Hier blijkt duidelijk dat er heel veel reflectie aanwezig is binnen in de tube.
              Dit heb ik nu aangepakt door de binnenkant met mat bordenzwartverf te beschilderen. Als ik die nu tegen de zon houd, dan is quasi alle reflectie weg.
              Ook mijn zelfgemaakte dauwkap had enkele fouten door gebruik te maken van zwarte plakband die een blinkende buitenkant heeft. Dus ook overschildert. Vanavond maar weer eens testen.

Commentaar

Origineel geplaatst door SWIMMASTER Bekijk bericht

Dit heb ik nu aangepakt door de binnenkant met mat bordenzwartverf te beschilderen.
                Waardeloos of je moet er zaagsel in verwerken. Beter is zwart plakvelour (Hornbach) maar dat is wat verderop in IR licht weer niet goed.
                Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Nou, Bert... het zal vast al een stuk beter zijn dan voorheen.
                  Zelf heb ik de baffle tube nooit gezwart van mijn C8 / C9,25. Bij planeetopnames staat er zelden iets vlakbij te overstralen.
                  De Antireflexfarbe van Berger doet het trouwens juist erg goed bij strijklicht.

Commentaar

Nou, Bert... het zal vast al een stuk beter zijn dan voorheen.
                    Zelf heb ik de baffle tube nooit gezwart van mijn C8 / C9,25. Bij planeetopnames staat er zelden iets vlakbij te overstralen.
                    De Antireflexfarbe van Berger doet het trouwens juist erg goed bij strijklicht.
                    Ja, Bert heeft wel een punt. Toen ik 20 jaar geleden mijn eerste (en enige) zelfbouwtelescoop leerde maken en slijpen op de volkssterrenwacht Urania in Hove, lijmden we ook eerst zaagsel in dat we nadien zwartmat spoten met een spuitbus. De T adapter van Celestron is wel voorzien van heel veel concentrische ringetjes, die ook enigszins kunnen dienstdoen om reflectie buiten te houden. Alleszins, het is zeker niet waardeloos wat ik gedaan heb, want de reflecties van de zon leken zo goed als verdwenen, maar het kan natuurlijk altijd beter.

Commentaar

Sommigen plaatsen ook wel een inwendig kokertje van flocking paper in de baffle tube, dit schijnt reflecties en strijklicht grotendeels te absorberen. Op dit forum zijn daar mooie voorbeelden van te vinden.
                      Dank zij jullie tips heb ik weer een stapje vooruit gezet. Hier zie je de nieuwe opname van de paardekopnevel, in dezelfde figuratie opgenomen. Alleen met het matgeschilderde tube en dauwkaptape, de stralenkrans van Alnitak heeft nauwelijks nog invloed. Bedankt en hop naar het volgende obstakel :-) Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IC434-DSS-ZELF-MEER--NR-RECHTS-DRIZZLE-X3-MIX-LAAG-VERSCHOVEN-web.jpg views: 46 grootte: 237,3 KB id: 1434995

Commentaar

Dat is al een heel verschil en je bent hier zelfs nog een stukje dichter naar Alnitak gekropen.

PS geen bloemen voor mij hoor, de eerste reactie van Jbrosens sloeg de spijker ook al meteen op de kop. ;-)

Commentaar

Werken...
                        X