Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Welke image software voor Atik?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Welke image software voor Atik?

Ik ben van plan om deze winter weer tijd te steken in deze mooie hobby, onlangs heb ik er een 2de hands Atik 4000 (CCD) camera bij gekocht.
    Ik zie dat ik deze camera helaas niet kan adviseren in het menu van Nebulosity, dat is jammer want ik vind Nebulosity een prettig programma om te fotograferen. Ik heb Dusk via Atik gedownload, maar ben hier niet echt weg van en vraag me nu af of er geen betere software is om te gebruiken. Heeft iemand een tip met welke software ik in combi met de Atik 4000 verder kan? Mag uiteraard gratis maar zeker ook betaalde software zijn.

Ik raad NINA aan.
    Samen met de legacy drivers uit 2018 (de recentste lopen niet helemaal lekker, ligt niet aan Nina) loopt mijn atik 383L+ als een trein.

Nina is gratis en is een tamelijk geavanceerd astrofotografie pakket met mooie framing en moza´ekwizards, telescoop control, autofocus, sequencing etc etc, weet niet of dat is wat je zoekt.
    ​​​​​​
    Ik zag die 4000 voorbijkomen, mooi ding hoor!!

Goed om te weten dus, de laatste atik drivers zijn niet best en hebben problemen op meerdere gebieden. Legacy drivers uit 2018 zijn perfect.
    ​​​​​​
    Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - ATIK383L+ - Orion SSAG guiding

Commentaar

Hoi, dank voor je advies Daniel. Ik weet dat er betere camera's zijn tegenwoordig maar de nieuwe markt cmos-cameras, die wacht ik nog een jaartje af , maar ik wilde er toch een mono bij hebben voor oa H-Alpha opnames. Prijs technisch zeer aantrekkelijk , maar de 4000 heeft ook zo zijn uitdagingen....Ik ga me verdiepen in NINA, dank!

Commentaar

Ja veel plezier ermee! Mooi ding toch voor Ha?
        En nina is prachtig. Leuke discord chat ook met vriendelijke en actieve developers.

Commentaar

Nina werkt , maar is wel even wennen. Inmiddels via Ascom ook de atik aan de praat gekregen in Nebolusity,

Commentaar

Mooi! Dus toch ascom he? Native kon ik ook kiezen met mijn Atik383l, dat werkte allemaal wat vlotter. Ja het is zeker even wennen, maar er zit veel denkwerk in de interface.

Commentaar

Nu je toch ascom hebt gekozen, staat niets je in de weg welke capture software je wilt gebruiken.
              Ze kunnen allemaal overweg met ascom. Behalve de specifieke INDI programma's.
              Dusk is inderdaad even wennen. Maar dat vond ik destijds van Nebulosity ook.
              Ik gebruik Dusk alleen voor het nemen van darks, omdat ik daarmee de mechanische shutter van mijn camera dicht kan laten. En soms zo maar, om eens een keer niet SGP te gebruiken, voor een paar snelle test shots.
              Lacerta 10" f/4 (GPU corr) + SW Esprit 100 + 10MicronGM1000hps + Rayox Saddle + Atik16200 + ASI1600MM-C + ASI071CPro + Canon7D Mod + Scopedome2M

Commentaar

Ik heb mijn Atik4000 altijd in combinatie met nebulosity gebruikt.
                200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Voor wat het waard is: ik ben teruggeschakeld naar APT en gebruik NINA vanaf nu alleen maar als mozaiek- en framingtool, waarvoor hij echt fantastisch is.
                  Ik bleef met NINA over een paar dingen struikelen en heb toch langzamerhand het idee dat het nog erg alpha is allemaal. Veel bugs met hun eigen workarounds.

Commentaar

Dank voor jullie reacties, ik was een paar dagen vrij en had gehoopt op 1 heldere nacht op de Veluwe... helaas veel regen, en boel bladeren.
                    Zodra het helder is ga ik de camera uit proberen en eerst maar eens van start met Nebulosity. Dat zullen mijn eerste H-Alpha opnames worden, hopelijk volgend weekeinde.

Commentaar

Zelf gebruik in SGP (Sequence Generator Pro, https://www.mainsequencesoftware.com/) i.c.m. een Atik 314L
                      Sky-Watcher NEQ6 PRO mount | GSO 6" Newton F5 | Atik 314L | Baader MPCC | 9mm OAG | Lodestar | SX 7 pos filterwiel | Astronomik filters | 220mm flat field | PixInsight | SGP

Commentaar

Werken...
                      X