Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eq6-R met LACERTA MGEN2 - WELKE DSLR CAMERA's GESCHIKT OM TE FILMEN (LUCKYMAGING) ?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eq6-R met LACERTA MGEN2 - WELKE DSLR CAMERA's GESCHIKT OM TE FILMEN (LUCKYMAGING) ?

Met deze opstelling wilde ik met een Nikon D5100 en D7200 de maan en planeten filmen om dan in Registax of Autostakkert te stacken.
    Blijkt nu echter dat de mov's niet worden aanvaard door deze software. Waarschijnlijk door de compressie in de camera.
    Ik zoek dus een alternatief. Omdat ik niet graag een laptop naast mijn astro-opstelling gebruik, heb ik Lacerta gekozen om een volgster te
    kunnen volgen zonder pc gebruik. Alle suggesties worden erg gewaardeerd. Op voorhand al bedankt.

Kan je de movs niet converteren naar avi-tjes? Ik heb 't ook eens geprobeerd met een D5100, hij laadde ze dacht ik wel met autostakkert. Moet opzich wel lukken?
    Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - ATIK383L+ - Orion SSAG guiding

Commentaar

De sensor van een DSLR is vaak te groot om planeten te cammen. Tenzij je maar een deeltje van de sensor gebruikt door hem digitaal te verkleinen.

Op zich is de lacerta zeer goed om te guiden, dus dat zou vrij goed moeten lukken om je telescoop stabiel te houden voor kortere planetenfilmpjes.
      Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Ik heb een Canon 60d en die kan in zogenaamde 640x 480 crop mode filmen. Het 100% beeld wordt uit het midden gesneden. Handig dus bij het filmen van planeten.

En wat betreft die MOV files. Kijk hier ( http://www.astropix.com/wp/2018/05/23/converting-mov-to-avi-part-2/ ) eens. Ik heb FFmpeg bij AutoStakkert! in dir gezet en dat werkt.
        Canon 6d astrodon mod, ef 500mm f4, ef 200mm f2.8, ef 135mm f2, ef 50mm f1.8, Heq5 pro

Commentaar

Origineel geplaatst door Daniel Beetsma Bekijk bericht
          Kan je de movs niet converteren naar avi-tjes? Ik heb 't ook eens geprobeerd met een D5100, hij laadde ze dacht ik wel met autostakkert. Moet opzich wel lukken?
          Beste Daniel, dat heb ik idd ook al eens geprobeerd, via Pinnacle studio converteren naar AVI, maar toch wilt de software dit niet aanvaarden...

Commentaar

Origineel geplaatst door Neo
            Autoguiding en volgsterren?
            Voor (lucky imaging) opnames van zon, maan & planeten heb ik nog nooit autoguiding gebruikt.

Met o.a. PIPP kan je je MOV files converteren naar AVI. Je kan daarmee ook meteen het bestand fors verkleinen door een crop in te stellen zodat je geen overbodige zwartruimte mee neemt.
            Bedankt Neo, ik kende het programma niet, heb het nu even bekeken maar ik vind de juiste download niet. Ik krijg maar 2 mogelijkheden nl:
            Ik werk met windows 10, hoe vind ik daar de juiste downloadlink van ?

Commentaar

Door op de link met "pipp downloads" te klikken

https://sites.google.com/site/astropipp/downloads
              Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Origineel geplaatst door Adri Gr Nuelend Bekijk bericht
                Ik heb een Canon 60d en die kan in zogenaamde 640x 480 crop mode filmen. Het 100% beeld wordt uit het midden gesneden. Handig dus bij het filmen van planeten.

En wat betreft die MOV files. Kijk hier ( http://www.astropix.com/wp/2018/05/23/converting-mov-to-avi-part-2/ ) eens. Ik heb FFmpeg bij AutoStakkert! in dir gezet en dat werkt.
                Bedankt, maar dat is wat te complex voor mij, ik denk dat er dan rook uit mijn pc komt als ik dat probeer :-)

Commentaar

PIPP is geweldig

Commentaar

Origineel geplaatst door Peetver69 Bekijk bericht
                    PIPP is geweldig
                    Dank zij jullie heb ik PIPP kunnen installeren en idd. het kan de mov's omzetten in niet gecomprimeerde AVI's. Voorlopig zijn de resultaten nog niet overtuigend, want de video beschikt maar over 1600 pixels terwijl de RAW foto's bijna 5000 pixels lang zijn, en als ik de foto's in autostakkert stack, is het resultaat beter dan de video die autostakkert bewerkt tot 1 tif foto...

Commentaar

Bij PIPP kun je aangeven dat je een sbframe wilt rond bv een planeet. Deze staat default aan. Zet die eens uit en kijk vooral je instellingen eens goed na. PIPP is fantastisch,

Commentaar

Origineel geplaatst door thex Bekijk bericht
                        Bij PIPP kun je aangeven dat je een sbframe wilt rond bv een planeet. Deze staat default aan. Zet die eens uit en kijk vooral je instellingen eens goed na. PIPP is fantastisch,
                        Beste, ik heb de manual afgeprint van Pipp, maar ik vind nergens terug wat sbframe wilt zeggen, kan je wat meer uitleg geven a.u.b....?

Commentaar

PIPP is een preprocessor. Als je bv aangeeft dat je geinterreseerd bent in planetairre astrofotografie, past PIPP zijn menu aan. Het menu in onderstaande figuur wordt zichtbaar. Als crop is aangevinkt zat PIPP je object selecteren en het beeld kleiner maken (croppen). Soms wil je dat, soms niet. Hier mars en een lucky imaging film in voorbereiding. Als je niet aangeeft zal PIPP originele esolutie overnemen. Standaard selecteert PIPP na frame stabilisatie na object detectie en een sub crop (448 x 448 pixels).Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: pipp.gif views: 0 grootte: 72,6 KB id: 1430412. De vraag is: weet je zeker dat je PIPP niet verzoekt te croppen (als 1 van de instelbare preprocessing slagen).

Commentaar

Dank u voor de bijkomende uitleg. Tot nu toe heb ik nog maar 1x een filmpje gemaakt, dat was van de maan, dus planeten moeten nog even wachten.
                            Ik ga het eens grondig bestuderen, uw uitleg is zeker inspirerend. :-)

Commentaar

Werken...
                            X