Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Pleiades

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Pleiades

Hallo allemaal,

Vannacht voor de 2de keer aan het observeren geweest. Oorspronkelijk wilde ik neptunus en Uranus observeren en M31. Spijtig genoeg geen van de 3 gevonden. Volgende keer beter zou ik zeggen. Oefening baart kunst zeggen ze Ben dan wa aant het rondzien geweest tot ik een groep heldere sterren zag. De app stellarium erbij genomen en naar dat groepje gericht en dan kwam ik bij Pleiades uit. Of het dat ook effectief was laat ik aan de ervaren mensen op het forum over. Heb er namelijk foto's van genomen en gestacked in Siril en bijgewerkt is photoshop Was dan ook meteen mijn eerste poging tot Astrofotografie. Heb de foto's genomen met een T adapter en mijn Nikon D7500 erop en een 20mm plossl ertussen. Merkte wel dan ik met de 20mm niet heel de cluster in beeld kreeg maar mijn 32mm paste niet in de adapter Heb 15 foto's genomen van 30sec op ISO 1600, 10 Darks, 10 Flats en 10 Bias.
    Wat mij opvalde is deat de sterren int midden van het beeld bolletjes zijn en aan de zijkant meer streepjes. En een aantal heldere sterren hebben dwarse lijnen alsof de sterren exploderen, maar dit zal weel door een fout van mij zijn vermoed ik of iets op de lens.
    Hoor graag jullie mening en ook of dit de Pleiades nu zijn of niet.

patrickduis hier ook een foto van de opstelling

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20190910_024608.jpg views: 241 grootte: 74,5 KB id: 1427992
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Pleiades afgewerkt.jpg views: 192 grootte: 31,5 KB id: 1427993

De Pleaiaden staan nu om 23.00 laag aan de oost noord-oostelijke hemel. Daarna klimmen ze gestaag hoger. Zou kunnen dus, als je laat genoeg op was en zicht richting het oosten hebt.

Als ik naar je telescoop kijk, zou het goed kunnen kloppen!

Probeer deze site eens. Dan upload je een foto en probeert de site te bepalen wat het is.

http://nova.astrometry.net/upload

groet!

victor
    Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | Chinese 90/500 | Celestron 15x70

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterren kijken in de stad Bekijk bericht
      De Pleaiaden staan nu om 23.00 laag aan de oost noord-oostelijke hemel. Daarna klimmen ze gestaag hoger. Zou kunnen dus, als je laat genoeg op was en zicht richting het oosten hebt.

Als ik naar je telescoop kijk, zou het goed kunnen kloppen!

Probeer deze site eens. Dan upload je een foto en probeert de site te bepalen wat het is.

http://nova.astrometry.net/upload

groet!

victor
      Bedankt,

Is wel interessant die site.
      Dit was het resultaat van de scan.
      het is idd een stuk van de pleiades dat ik gevonden had.
      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 3596970.jpeg views: 0 grootte: 34,7 KB id: 1428018
      Last bewerkt door Capri84; 11-09-19, 07:56.

Commentaar

Lachen man, jij laat er ECHT geen gras over groeien zeg.............gefeliciteerd met dit resultaat.
        Gefeliciteerd, het werkt.
        Je hebt gefotografeerd met zogenaamde oculairprojectie. Probeer het de volgende keer eens zonder oculair en zenitspiegel, dus de camera -recht- achter de focusseerbuis (soms zit daar T2 draad op als je geluk hebt en kan je de T2 adapter er zo opschroeven.
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Ja. Oculairprojectie gebruik je om planeten te fotograferen. Deepsky fotografeer je best in het primaire brandpunt zoal Patrick ook zegt. Goe bezig!
          12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

patrickduis svdr bedankt was idd met oculair ertussen de zenit spiegel had ik er wel van tussen gelaten toen ik mijn nikon erop plaatste. Eigenlijk niet bij stil gestaan dat dit ook zonder oculair gaat. Ga ik zeker proberen volgende keer. Is het misschien aangeraden om iets van filter te gebruiken, vb voor lichtvervuiling. Zit in een rode zone dus veel lichtvervuiling hier.

Commentaar

Naar mijn bescheiding mening is dat niet erg zinvol. Je kijker is al niet zo heel lichtsterk, een filter zal nog meer kostbaar licht wegnemen. Je kunt beter proberen méér opnames met kortere belichtingstijd te maken.
              **** Sidewalk Astronomy Montferland ***

Commentaar

Ja, gewoon eerst zonder filter en zorgen dat dat allemaal in orde komt. Stapje voor stapje, anders schiet je je doel voorbij (en geef je onnodig veel geld uit).
                200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht
                  Ja, gewoon eerst zonder filter en zorgen dat dat allemaal in orde komt. Stapje voor stapje, anders schiet je je doel voorbij (en geef je onnodig veel geld uit).
                  Ok bedankt, dan wachten we daar idd nog mee.

Commentaar

Vandaag backyard nikon op laptop geïnstalleerd om volgende keer via pc de camera te besturen. Kan ik beter de belichtingstijd instellen en minder kans op bewegingsonscherpte. Ook ben ik bezig met het maken van een batinov masker. Eerst proefmodel ik karton daarna in plexi. Zal er waarschijnlijk ook voor zorgen dat alles beter scherpgesteld word. En dan ist verder wachten op een heldere avond

Commentaar

Werken...
                    X