Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Monochroom of kleur ?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Monochroom of kleur ?

Hallo allemaal,

binnenkort komt de cem 60 binnen en ik ben nu aan het onderzoeken welke camera geschikt is voor de eerste stapjes op astrofotografisch gebied. Hoofddoel is maan en waar mogelijk,planeten,ondanks dat jupiter en saturnus laag boven de horizon staan. Maar dat is met een adc weer op te lossen. Voorwaarde voor mij is wel een st4 aansluiting omdat ik deze camera later als guidecamera wil inzetten.
    Ik ben bekend met het verschil tussen monochrome en kleuren camera's.
    Nu het volgende dilemma : mono is gevoeliger , maar vraagt wel om filters en eventueel filterwiel om rgb opnames te maken. Kleur is minder gevoelig ivm bayerfilter maar heeft niet de extra investering nodig van filters en filterwiel.
    Allebeide hebben dus voor en nadelen. Als beginner zijnde lijkt een kleuren camera de zinvolle keuze vanwege minder complexiteit.
    Graag had ik reacties op deze gedachtengang , misschien heb ik t wel helemaal fout en wil gecorrigeerd worden voordat ik een aankoop doe waar ik spijt van krijg.
    Groetjes
    Roel
    Skywatcher 400P FLEXTUBE SYNSCAN , Celestron CR 150 HD , Denkmeier binotron 27, EQ 8 (bezig met bouw sterrenwacht)

Origineel geplaatst door roel 1966 Bekijk bericht
    Nu het volgende dilemma : mono is gevoeliger , maar vraagt wel om filters en eventueel filterwiel om rgb opnames te maken. Kleur is minder gevoelig ivm bayerfilter maar heeft niet de extra investering nodig van filters en filterwiel.
    Dit moet je wel in de juiste perspectief zien. Een mono camera is gevoeliger als er geen filters worden gebruikt zoals b.v. bij een luminance opname. Een monocamera met b.v. een R, G of B kleurfilter zal niet gevoeliger zijn dan hetzelfde kleurkanaal van een sensor met bayerfilters. Wel zal bij de monosensor de resolutie hoger zijn omdat alle pixels gebruikt worden en bij een Bayer matrix per kleur slechts 25 of 50%.
    je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

Ja, dat laatste was bekend 50 % groen, 25 % rood, 25 % blauw bij bayerfilter. Verschil in resolutie is daardoor ook verklaarbaar. Ik maakte dus toch een gedachtefout en haalde resolutie en gevoeligheid door elkaar. Monochrome camera's hebben dus hogere resolutie,maar ik zie beetje op tegen stoeien met een filterwiel,nog niet te spreken van de extra investering.
      Ik hoop dat ik het goed samenvat : bij gelijkwaardige camera heeft de mono hogere resolutie maar heb je meer tijd nodig per kleurkanaal ten opzichte van een kleurcamera. ( met de zelfde belichtingstijd )

voorbeeld,
      color camera : 5 minuten
      mono camera : 1 minuut r
      1 minuut g
      1 minuut b
      2 minuut l
      toegespitst op jupiter vanwege rotatie van planeet. Met een mono haal je dan toch per kleurkanaal minder data binnen maar met hogere resolutie. Seeing zal dan waarschijnlijk ook een rol gaan spelen. Waarschijnlijk maak ik het mezelf moeilijk maar ik wil deze materie helemaal begrijpen voordat ik overga tot aanschaf .
      Skywatcher 400P FLEXTUBE SYNSCAN , Celestron CR 150 HD , Denkmeier binotron 27, EQ 8 (bezig met bouw sterrenwacht)

Commentaar

De ST4 aansluiting is een primitieve koppeling er wordt niet veel meer gebruikt door het opkomen van de ASCOM puls guiding en zou volgens mij geen criteria moeten zijn. In principe kan je met een ST4 koppeling rechtstreeks van de camera naar de montering maar guiding via de ASCOM koppeling werkt gelijkwaardig of beter en bespaart een kabel.

Voor planeten is een snelle kleurencamera die video opnamens kan maken het beste. Deze moet enige honderden beelden per seconde kunnen opnemen om later op scherpte te kunnen selecteren en stacken. Dat is een totale andere camera dan voor deep sky. Het is niet gegarandeerd dat deze geschikt is voor guiding. Voor deep sky guiding wil je een relatief grote en gevoelige (monochrome) sensor die je typisch gebruikt met een belichtingstijd van een paar seconden.(om de zwakke volgsterren te detecteren)

Voor deep sky zou ik voor monochroom gaan. Dat is een kwestie van smaak en discutabel. Voor deep sky is monochroom veel minder bewerkelijk bij het stacken en je heb relatief snel mooie diepe opnamens. Kleurenopnames onbewerkt hebben vrijwel altijd een groene of oranje hemelachtergrond en gradient. Het kost vaak net zoveel tijd om kleurenopname te bewerken tot iets moois dan het tijd kost om de opname te maken. Daarnaast veel deep sky objecten hebben maar weinig kleur. Als je dan toch kleur wil, dan is een kleurencamera veel gemakkelijker dan een monochroomcamera in combinatie met kleurfilters & filterwiel. Twee cameras, een gekoelde monochrome voor de zwakke objecten e.v.t. met een H-alpha filter en een DSLR voor de parade objecten in kleur lijkt me ideaal voor deep sky.
        .

Commentaar

Han,
          dank voor je reactie. Discussie over st4 of pulse guiding was mij onbekend,weer wat geleerd. Ik ga uitzoeken wat voor en nadelen van beide methodes zijn. Een snelle zoektocht op internet levert niet direct een ' betere ' methode op en schijnt meer gebruikers afhankelijk te zijn.
          Ik waardeer je input over deepsky maar daar wil ik helemaal nog niet aan denken. Ik ga nu van dobson naar m'n eerste eq mount. De leercurve is al steil genoeg . Kortweg gezegd,ik moet eerst leren lopen voordat ik kan gaan rennen en op astrofotografisch gebied kan ik nog geeneens kruipen.
          Hoofd doel is puur fotografie van maan en planeten, waarschijnlijk dmv trial and error. Proberen en verbeteren. Leren omgaan met apparatuur, diverse programma's en het afstemmen van mount,camera's en scoops. Dat lijkt me als beginner al uitdagend genoeg.
          Ik ben regelmatig op bezoek bij andere op t internet, die al tijdje bezig zijn en kijk wat voor materiaal ze gebruiken om tot prachtige resultaten te komen. Het werkt wel inspirerend om te zien wat mogelijk is. Ik bezit al een tijdje een ongebruikt manueel filterwiel en 1.25" r.g.b. filters en ga daar eerst eens mee stoeien. Het wordt dus een monochroom. Volgende puntje op de agenda wordt nu een goeie pc. Keuzes,keuzes,keuzes.

Commentaar

Voor de eerste planetenopnames zou je ook een simpele webcam kunnen gebruiken. Dit geeft je een video signaal wat Astrostakkert of ander programmas vast wat moois uit kunnen halen. Het blikveld is wel klein maar dat merk je alleen bij Maan opnames.

Commentaar

Werken...
            X