Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat voor een telescoop voor als eerste astrofotografie telescoop?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat voor een telescoop voor als eerste astrofotografie telescoop?

Hoi allen,

Ik zit een beetje met een dilemma.
    Ik had een mooie montering met telescoop in gedachten. Omdat de kosten zo hoog waren van de hele set heb ik eerst de montering gekocht zodat ik met mijn WO Zenithstar 61 kon oefenen met de montering. Als ik dan weer genoeg geld had opgespaard dan zou ik de telescoop kopen.
    Nu had ik de volgende telescoop in gedachten: Omegon Ritchey-Chretien Pro RC 203/1624 OTA

Nu zat ik net op youtube te kijken naar filmpjes van astrobackyard. Deze had als opstelling een iOptron Photron RC6".
    Hij zei dat hij refractors gewend was. Dit betekende, naar wat ik begreep, een groot veld wat er gefotografeerd kon worden. Met een RC telescoop kijk je heel diep, en zie je dus maar een klein gedeelte van wat een refractor ziet, en dus een kleine fout in het afstellen van de telescoop kan al leiden naar dat je geen object te zien krijgt.

Omdat ik ook maar een beginner ben en nog veel moet uitvinden begon ik nu te twijfelen aan deze telescoop voor mij. Eerst wil ik de telescoop aanschaffen en daarna een volgkijker.

Hierbij dan uiteindelijk de vraag:

Wat voor een telescoop zouden jullie mij aanraden om mee te beginnen?
    Zeggen jullie koop een mooie refractor of ga toch voor de RC? Of hebben jullie nog andere opties?

Mijn montering is een SW EQ6 r Pro. Dus max gewicht van telescoop zal rond de 10 kg moeten liggen.

Jasper
    Skywatcher EQ6 r Pro / William Optics ZenithStar 61 / Canon Eos 700D Unmod

De eerste vraag is: wat wil je fotograferen? De objecten bepalen de telescoop. Verre galaxies vergen iets heel anders dan grote galactische nevels.

Commentaar

En wat is je budget.
      Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Bedenk ook dat een RC heel goed gecollimeerd moet zijn. Dat schijnt nog wel een dingetje te zijn.
        Zit zelf ook een beetje in dezelfde discussie met mijzelf: refractor of RC. Voor nu gaat mijn voorkeur uit naar refractor. Gewoon omdat ik niet meer wil collimeren na opstellen. Maar voor hetzelfde geld stap ik toch weer over, aangezien ik graag kleinere objecten als stelsels en planetaire nevels wil fotograferen later. Samen met mijn 72mm widefield voor de grotere objecten.
        Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Aan de andere kant is een RC veeeeel goedkoper dan een refractor met dezelfde opening en F-waarde. Plus als de RC eenmaal goed gecollimeerd is dan kun je de collimatiebouten meestal goed vast draaien en verandert de collimatie niet meer. Althans, dat zou in theorie zo moeten zijn. Ik heb mijn 203 mm RC nog niet goed gecollimeerd gekregen en dat is iets waarmee ik komende zomer aan de slag ga.
          50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Er zijn nogal wat Chinese RCs in de markt die last hebben van ghostbeelden.

Als beginner zou ik niet met een RC beginnen, deze is collimatiegevoelig en de meeste Chinese RC's zijn mechanisch niet stabiel genoeg om de collimatie vast te houden.

Als je begint zou ik met een niet al te lang brandpunt beginnen, bijvoorbeeld met een 80ED kijker o.i.d. succes verzekerd en je boekt er al snel resultaten mee.

Als je net als ik houdt van uitdagingen, dan zet je daar een 200mmF5 Newton op, eventueel voorzien van coma corrector. Maar goed, zoals gezegd, je moet wel van uitdagingen houden als je hiermee begint.
            200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Volledig eens met Patrick.Met de kleine pixels van de huidige camera's blijft het altijd een uitdaging voor je montering boven 1m FL.

Commentaar

Wat een reacties!
                Alvast allemaal bedankt voor de reacties.

Wil nog aanvullen dat ik ook nog een nieuw filter zag die ik graag zou willen kopen.
                Hij is nog niet uit in Nederland, volgens mij, maar hij schijnt erg goed te zijn en meerdere filters te vervangen. Dus waarschijnlijk heb je voor een mooi resultaat maar 1 filter nodig. (volgens mij). Lees goed een mooi resultaat niet een geweldig resultaat.
                https://www.optolong.com/en/news/com...er-coming-soon

Nu een paar vragen beantwoorden.

Skyheerlen Het lijkt mij beide leuk om te fotograferen. Wat is het verschil dan qua telescoop of setup met het fotograferen van die twee objecten?

Astrobug Een budget is handig om in je hoofd te hebben. Zit nu zelf rond de €1000 te denken. Maar als iemand hier zegt die ene refractor van €1500 is echt een top apparaat dan spaar ik liever even door en koop ik in 1 keer een super ding. Ga geen duizenden euros uitgeven. Dat laat mijn baan niet toe. En voor nu kan ik natuurlijk spelen met mijn WO ZS61.

Voor de rest wacht ik nog even af. Ben er nog niet helemaal uit al ga ik op dit moment wel meer richting een refractor.
                Maar wat is dan een goede?

Commentaar

Ach, een 80ED scoor je al tweedehands op het marktplatz/biete gedeelte van astronomie.de, of op te-les-koop.nl voor zo'n 300 euro en dat is meer dan goed genoeg om mee te beginnen.
                  Een refractor maakt fotograferen in het begin veel makkelijker, je hebt geen last van collimatieverloop etc., het relatief korte brandpunt zorgt ervoor dat je makkelijker kan volgen en hij is lichter dan een grote telescoop. Je zal dus zo effectiever meer goede plaatjes schieten en de zaken snel en goed in de vingers krijgen met meteen goed resultaat.
                  Als je met een te grote telescoop begint met een behoorlijk (>=1m) brandpunt, zal je vaak problemen gaan ondervinden, en voor sommige mensen kan dat de reden zijn om er mee te stoppen omdat goede resultaten uitblijven.
                  Beter met een kleiner brandpunt beginnen en stappen voorwaarts maken, dan ineens 1 hele grote stap proberen te zetten wat steeds slecht resultaat oplevert en zelfs je motivatie kan wegnemen.

Hier staat ook heel veel info: http://www.astronomie.be/Tranquility...fotografie.pdf

Naschrift: ik zou in eerste instantie nog niet gaan imagen in narrowband maar gewoon makkelijk in RGB met een tweedehands DSLR of zo. Dan heb je sneller wat gefotografeerd. Met narrowband moet je echt heel lang belichten en dat is eigenlijk een volgende stap als je de basisprincipes (montering nauwkeurig uitlijnen op de poolster, object vinden, focusseren) goed onder de knie hebt.
                  Met grote heldere nevels (neem bijvoorbeeld de Andromedanevel M31) staat er al snel wat op je opname en heb je geen autoguiding nodig.
                  Je kan ook bijvoorbeeld M27 proberen, ook vrij helder en ook mooi.

Als je met narrowband filters wilt gaan imagen, heb je meteen ook langere belichtingstijden nodig en wordt autoguiding meteen noodzakelijk, ik zou dat in het eerste stadium nog even achterwege laten, anders zou de leercurve te steil kunnen worden.

Ga eerst aan de slag met een montering, kijker en DSLR en probeer daarme, zonder autoguiding, eerst wat grote heldere objecten te fotograferen.
                  200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Lifesvr heeft al zo'n dualband filter voor H-alpha en OIII. Misschien kan hij aangeven welke hij heeft. Hij heeft er afgelopen hemelvaartsweekend in Grandpré mee geoefend.

Het verschil tussen galaxies en nevels is immens. Een nevel is vaak heel groot (groter dan de maan, denk aan Pleiaden en groter). Hier heb je dus meer een widefield kijker voor nodig. Galaxies zijn bijna altijd heel klein. Daar heb je dus een lang brandpunt voor nodig. 2 totaal verschillende apparaten dus. Met die WO ZS61 kun je de grote nevels al te grazen nemen, dus zou dan zelf voor een brandpunt meer richting een langer brandpunt gaan. Maar het hangt ook af van wat je zelf wil.
                    Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Origineel geplaatst door JBWS Bekijk bericht
                      Skyheerlen Het lijkt mij beide leuk om te fotograferen. Wat is het verschil dan qua telescoop of setup met het fotograferen van die twee objecten?
                      Zoals eerder ook al geschreven: voor kleine galaxies (en de meeste zijn klein, op een paar uitzonderingen na, zoals M31, M33 en M101 en nog een enkele andere), heb je een langere brandpuntsafstand nodig, terwijl je voor de grotere galactische nevels (en veel zijn groot) een veel kortere nodig hebt.

Maar een lange brandpuntsafstand vereist zoveel van je montering en volgtechniek, dat het inderdaad beter is met een kleinere brandpuntsafstand te beginnen, en naderhand op te schalen. Sommigen starten meteen groot, maar de leercurve is heel stijl. Een te instabiele montering is het eerste wat aan zo'n situatie ten onder gaat.

Commentaar

Een narrowband filter is een aanzienlijke kost. Een goed filter kost je al snel een 300 euro (en vaak méér). Maar met een goed filter kan je ook wel vaker fotograferen (als de maan stoort om zonder filter te fotograferen, bvb... of van uit een lichtvervuilde tuin, zodat je niet op verplaatsing hoeft...)
                        Dus niet allemaal negatief en duur, want je hebt er wel degelijk iets aan...

De tips hierboven zijn zèker waar: als je pas begint, is de leercurve STEIL. Niet enkel het materiaal heeft zijn eigenaardigheden, ook software (guiding, nabewerking,...) maar ook nog eens het nauwgezet werken (calibratieframes: darks, flats, bias,....) ... alles heeft toch aandacht nodig en het minste foutje blijft je achtervolgen. Je begint dus best met iets dat je onder controle kan houden.

Je hebt reeds een degelijke montering lijkt me, daar hoef je niet meer in te investeren. Een 80ED is de ideale scope om te beginnen en lekker widefield te werken. Ook maan en zon zijn er heel mooi mee te doen. (16 juli ek: maansverduistering!)
                        Guiden doe je door de zoeker, die is groot genoeg om nauwkeurig te volgen.

Zelf heb ik een duo narrowband filter van STC. resultaatje hier: https://www.astroforum.nl/forum/visu...kend-1-06-2019

filter: https://www.astromarket.org/uhc-filt...ter-2-/p,60917
                        Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Oke.
                          Stel het wordt een refractor.
                          Zijn er duizenden van te koop.
                          Is er nog een bepaald merk dat jullie zeggen dat is echt een top merk en/of juist dat merk moet je echt niet nemen?

patrickduis
                          Ik zat juist naar dat filter te kijken omdat die goed is tegen grote lichtvervuiling. Dat ie al dat andere filtert is mooi meegenomen. Mijn achtertuin is goed overbelicht door mijn buurman dus neem aan dat ik wel een filter ga nodig hebben om een redelijk resultaat neer te zetten.

Daarnaast de reactie van ArnoM dat ik natuurlijk al de Zenithstar 61 heb en dat hij persoonlijk voor een groter brandpunt zou gaan. Is er echt een groot verschil met een 80mm en de 61mm? Want als het niet een groot verschil is dan heb ik zoiets van dan kan ik beter een groter brandpunt gaan en dan oefenen met de 61mm.

Commentaar

Origineel geplaatst door JBWS Bekijk bericht
                            Oke.
                            Stel het wordt een refractor.
                            Zijn er duizenden van te koop.
                            Is er nog een bepaald merk dat jullie zeggen dat is echt een top merk en/of juist dat merk moet je echt niet nemen?
                            TEC is een topmerk, Astrophysics en TMB ook, net als Televue en Takahashi. Maar die kosten vééél. Wat mag het kosten?

Commentaar

Prijs/kwalitiet zit je goed met de esprit reeks van Sky Watcher. De 100 versie is trouwens zeer populair.

Commentaar

Werken...
                              X