Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Uitrichten op de Poolster

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Uitrichten op de Poolster

Hallo allemaal,

Afgelopen woensdag een telescoop gekocht met een Sky-Watcher EQ6 pro gekocht. Afgelopen vrijdag avond bezig geweest met uitrichten op de Poolster, wilde me helaas niet lukken. Afgelopen zaterdag de handleiding nog maar eens doorgelezen. Weet nu wat ik fout gedaan heb. Nu is er toch iets wat ik niet begrijp, het zou ook kunnen dat ik wat door elkaar haal hoor, iig het volgende;

Als ik in Stellarium de Poolster aanklik dan staat er de informatie over de Poolster (printscreen genomen op 22:05 UTC+2)
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Polaris.jpg views: 195 grootte: 200,4 KB id: 1418052

Als ik dan vervolgens wat ga photoshoppen met een printscreen van Stellarium met de Poolster en ik leg daar het beeld over van mijn polar scope, dan lijkt de Poolster op iets voor 2 uur te staan. Die tijd kom ik echter nergens tegen in bovenstaand plaatje. Wat die ik verkeerd of zie ik over het hoofd? (Observatie locatie voor Stellarium is Breda).

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: uitlijning.jpg views: 142 grootte: 61,5 KB id: 1418053

Graag een uitleg, anders sta ik binnenkort op een donker plaats en gaan alles fout

Groeten,
    Rob.

Ik gebruik de app SynscanInit om te kijken waar de poolster moet staan. Die staat idd niet in het midden maar ergens in het cirkeltje.
    Voeg bestanden toe
    Skywatcher 200PDS, 130PDS, 72ED-DS, EQ5 Pro Synscan, Omegon Minitrack LX2, Zwo ASI120MM-S, Canon 650d, Zwo AsiAir.

Commentaar

Hallo Rob,

Er is nůg een app die heel geschikt is om je te helpen met de polluitlijning: Polar Scope Align. Ik gebruik deze altijd met mijn SkyWatcher EQ6-Pro montering en werkt erg goed. Het beeld ziet er (voor mijn locatie in Spanje en voor dit moment) zo uit:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: image(1).jpg views: 148 grootte: 151,5 KB id: 1418065

Als je door de poolzoeker kijkt dan zie je precies dat beeld met de dubbele cirkel, het kruis en de uuraanduidingen. Zorg ervoor dat Polaris precies op de plek komt waar de app het aangeeft en je bent klaar met de pooluitlijning.

Groetjes, Wouter
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Ik gebruik de Polar Scope Align van Wouter ook en die werkt inderdaad prima. Let er wel op, dat je in de app de goede poolzoeker instelt. Er zijn diverse soorten met ieder een eigen vormgeving.
        Meade 8" SCT l TS 150/750 I Robtics 80/560 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX I Tento 20x60

Commentaar

Ik gebruik al jaren deze methode met een laserpointer. Werkt heel precies en zeer snel.
          http://www.astrojac.nl/astrojac/node/65
          je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

Waarom staat niets in Stellarium aangegeven? Dit omdat Stellarium dat zo niet heeft geprorgammeerd. De positie die je wil hebben is de exacte positie van de poolster tov de hemelpool, dit doordat de poolster er net niet exact op staat. Aangezien door de rotatie van de aarde ook die plek veranderd, moet je de juiste positie op dat moment weten. Stellarium heeft dat niet ingesteld staan. De posities die je ziet staan zijn posities tov het lentepunt (RA en Dec). Dat heeft niets te maken met de positie tov de hemelpool.

Zelf gebruik ik de app synscaninit (android). Deze geeft alle instellingen juist weer die je moet opgeven bij het opstarten van je montering. Dus de juiste positie waar je staat, datum/tijd (in juiste notatie) en je kan ook dus, zoals Raz laat zien, de plek waar de poolster moet staan in je poolzoeker laten zien. Let op dat met die positie de app eerst begint met de oude type poolzoeker. Je kan ervoor kiezen om de andere poolzoeker te laten zien.

Met een laserpointer is ook een optie, maar voor mij niet bruikbaar doordat ik te dicht bij Schiphol woon en er te veel vliegtuigen hier rondvliegen om veilig de laserpointer te gebruiken.
            Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Je kunt de apps gebruiken, je kunt zelfs een planisfeer gebruiken, maar ook Stellarium zelf.
              Bijgaand een schermafdruk van Stellarium rondom de door jou gebruikte Sidereal Time van 13h 08 m.

De schermafbeelding spreekt bijna voor zich, Polaris staat op de juiste plek op de cirkel. Dus in je poolzoeker zet je hem dan op exact dezelfde plaats op de ring. Je hoeft je niet te storen aan allerlei nummertjes op de ring in je poolzoeker. Leuk, maar alleen maar verwarrend. Let alleen op de positie op de cirkels. Die posities op Stellarium en in je poolzoeker moeten overeenkomen.

Click image for larger version  Name:	Stellarium als poolzoeker.png Views:	0 Size:	222.2 KB ID:	1418080

Zorg er alleen voor dat in Stellarium de horizontale en verticale flip aanstaan, zodat het beeld in Stellarium overeenkomt met de oriŽntatie van het beeld in je poolzoeker.
              Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Bedankt voor al deze info, de aangegeven apps heb ik inmiddels op mijn telefoon staan en ga eens kijken welke ik het fijnst vindt om mee te werken. Laserpointer verhaal ga ik ook eens doorlezen, ik weet alleen niet hoe het met het gebruik van een laserpointer zit. Maar dan is wel te achterhalen.

Commentaar

Synscaninit is vanaf heden de App die ik blijf gebruiken. Had eerst nog niet door hoe het nou zat met alle tijden. Ik had overal (App, laptop en montering) andere tijden. Zat hem in de notering van de tijdzone in combinatie met de zomertijd. Na het kijken van een Franstalig YouTube filmpje (wat ik niet versta) was het ineens allemaal duidelijk.

Commentaar

Werken...
                  X