Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Advies camera

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Advies camera

Hi Iedereen,

Sinds kort ben ik in het bezit gekomen van een meade etx 90 telescoop en als ik dan al de mooie foto's op dit forum zie kriebelt het enorm om zelf ook te beginnen.
    Nu heb ik geen camera, wat is er zoal aan te raden van model / type?
    Budget is zo rond de 400 euro. Ingebouwde bluetooth/wifi lijkt me handig om camera remote te kunnen bedienen via gsm?

Zou iemand me ook kunnen uitleggen wat het verschil juist tussen Altazimuth vs Polar alignment? Welke moet je gebruiken indien je iets wilt volgen met de telescoop?
    Last bewerkt door oli4r; 30-05-19, 16:56.

Altazimuth betekent dat een van de assen, waar de telescoop om draaien om deze op objecten aan de hemel te richten, evenwijdig aan de horizon draait. De andere loodrecht erop dus hoogte boven de horizon.

Polar alignment is het proces waarbij je een equatoriale montering nauwkeurig op de (noord)pool van de hemel richt. Dit is nodig omdat een equatoriale montering, in tegenstelling tot een altazimuth montering, n as evenwijdig aan de rotatie-as van de aarde heeft en de andere daar loodrecht op.

De beweging van een equatoriale montering is dan z, dat het volgen van objecten aan de hemel vanwege de draaiing van de aarde om slechts n as hoeft, terwijl dat bij een altaz montering om twee moet. Dat betekent ook dat een camera op een equatoriale montering heel netjes in dezelfde orienatie blijft ten opzichte van de objecten die je wilt fotograferen terwijl dat niet het geval is bij een altaz montering. In dat laatste geval krijg je te maken met rotatie van het beeldveld waardoor alles onscherp wordt. In het algemeen is een altaz montering vanwege die rotatie niet geschikt voor astrofotografie.

Wouter
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Super duidelijk Wouter! bedankt!
      Vanavond eens proberen of het lukt om de telescoop via Polar alignment op te zetten.

Commentaar

Ik kan trouwens helemaal geen informatie vinden over Meade XT90 telescopen. Heb je niet toevallig een Meande ETX90 telescoop? Want dat is een altaz telescoop.
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Mijn excuses, het is een meade etx 90.

Commentaar

Dank voor de opheldering! Ik vrees dan dat deze telescoop niet geschikt is voor het fotograferen van sterrenhopen en nevels. Je zou wl de Maan en planeten kunnen proberen want daarvan maak je filmpjes met een redelijk hoge framerate en stack je de beste frames daarvan. Vanwege de korte belichtingstijd van de frames (een fractie van een seconde) merk je niets van de beeldrotatie.

Of deze telescoop ook optisch geschikt is voor astrofotografie weet ik niet...

Commentaar

Waarom zou deze telescoop niet goed zijn voor foto's te nemen?
              Er zit een apart 'kijkgat' waarop je camera kan aansluiten. Ook in de handleiding is er heel hoofdstuk over fotografie.

Commentaar

Waarom zou deze telescoop niet goed zijn voor foto's te nemen?
                * Heb je niet toevallig een Meande ETX90 telescoop? Want dat is een altaz telescoop. (post #4)

* Mijn excuses, het is een meade etx 90. (post #5)

Dat betekent ook dat een camera op een equatoriale montering heel netjes in dezelfde orienatie blijft ten opzichte van de objecten die je wilt fotograferen terwijl dat niet het geval is bij een altaz montering. In dat laatste geval krijg je te maken met rotatie van het beeldveld waardoor alles onscherp wordt. In het algemeen is een altaz montering vanwege die rotatie niet geschikt voor astrofotografie.(post #2)
                12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Met de ETX90 is het mogelijk om hem equatoriaal op te stellen? Of zie ik dit nu helemaal fout?

https://www.meade.com/etx90-observer...abs_additional
                  Full Size Steel Tripod with EQ tilt plate

Voeg bestanden toe

Commentaar

Aha ik wist niet dat de telescoop een equatoriale configuratieoptie heeft. Ja dan zou het wat dt betreft mogelijk moeten zijn. Maar nogmaals, ik weet niet wat de kwaliteit van de optiek is.

Commentaar

De ETX90 kan equatoriaal worden opgesteld. Een zuivere pooluitlijning is echter wel een klusje, de montering beschikt immers niet over een poolzoeker. Dat zal dus met een oculair in de telescoop moeten. Heb ik indertijd met mijn gevorkte Meade 8" SCT ook gedaan. Field of view berekenen en een passend oculair met draadkruis erbij zoeken. Dan kom je een heel eind. De echte uitdaging zit 'm in het volgen tijdens een opname. Dat is met deze montering technisch lastig (of zelfs niet mogelijk?). Je zult dus tevreden moeten zijn met relatief korte opnamen.
                      Meade 8" SCT l TS 150/750 I Robtics 80/560 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX I Tento 20x60

Commentaar

De verstelbare equatoriale wedge laat je toe om ten naaste bij visueel te volgen zonder dat het object te snel uit beeld loopt, maar voor fotografie is de nauwkeurigheid an sich veel te laag. Ook als je er met een kruisdraadoculair en de driftmethode erg veel tijd in steekt om een correcte poolafstelling te bereiken, blijft de vraag of het geheel stevig en stabiel genoeg is om langere belichtingstijden te garanderen. Maar als je iemand bent die graag dingen uitvogelt kun je natuurlijk erg veel plezier hebben in de zoektocht naar het resultaat op zich. Deze hobby is erg veelzijdig...

De consensus is wel dat er om in te stappen met astrofotografie betere combinaties bestaan voor de beginner. Maar voor visueel werk is dit een prima instapkijkertje.
                        12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Beste,

Ik zou met deze telescoop eens beginnen om gewoon maanfotografie te doen, dit met een ZWO asi camera. Filmpjes maken en dan deze verwerken tot een mooie foto.
                          ASI camera's zijn klein, krachtig, en licht van gewicht. Uw telescoop gaat geen hele zware camera opstelling kunnen dragen, maar een ASI kan perfect.

Kijk of je dit ligt, of je dat leuk vindt.

De handleiding voor astrofotografie!:
                          http://www.astronomie.be/Tranquility...otografie.html

Succes!
                          www.astronomie.be/pieterjan.dekelver 0.20m f5.14 Newtonian Telescope. Paracorr Corrected. 10 Micron GM2000 HPS GEM. CCD: SBIG ST-10XME, ST-402ME, STi Mono

Commentaar

Thanks for de feedback iedereen. Ik zal mijn verwachtingen niet te hoog leggen en zoals aangeraden beginnen met korte exposure tijden.
                            Ik heb alvast zo'n universele gsm houder bestelt om aan de telescoop vast te maken. Dit weekend proberen foto te nemen van Jupiter. Ik laat wel weten wat het geeft ^^

Ik heb de telescoop zelf gekregen van mijn vader. Als de hobby mij aanspreekt kan ik in de toekomst altijd omwisselen voor een beter model voor fotografie.
                            (Over wat voor een budget spreken we eigenlijk voor een goede telescoop voor astrographie, 1k? 2K? nog meer?

Nu, met oog op eventuele upgrade telescoop, welke camera raden jullie aan?

Commentaar

Ik weet niet wat voor telefoon je hebt maar als die een beetje een knappe camera heeft denk ik dat je daar ook wel mee kunt werken, met zo'n smartphone adapter. Zorg dan wel dat je een camera app gebruikt waarmee je handmatig kunt scherpstellen, en maak een filmpje. GOED scherpstellen, maak een paar filmpjes van een minuut ofzo.
                              Dan haal je zo'n filmpje door autostakkert! (is gratis programma) heen, en dan zou je al een heel aardig resultaat moeten krijgen. Ik denk dat het het handigst is om met de maan te beginnen.
                              Spuit 9 op zijn minst...
                              16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Werken...
                              X