Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Er zijn we wat dingen niet helemaal duidelijk...

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Er zijn we wat dingen niet helemaal duidelijk...

Goede avond allen,

Ik fotografeer al een aantal jaren, dat doe ik het liefst s'nachts (startrails en zo), ook wel eens wat deepsky geprobeerd met een 150 en 300 mm lens op een Canon EOS 7D mkii. Op zich krijg ik er wel wat te zien na veel nabewerken. Probleem is natuurlijk dat ik geen volgsysteem heb en dat ik dus met hogere ISO waarde moet fotograferen en niet met lange sluitertijden kan werken.

Ik zou een nieuwe telelens willen kopen, maar dan kom ik zonder volgsysteem niet veel verder dan nu. Nieuwe lens met een volgsysteem dan zit ik al snel aan 2000 euro. Dan is het vast beter een telescoop aan te schaffen en een montering met een volgsysteem.

Wat de montering met volgsysteem betreft lees ik op internet dat de Sky-Watcher HEQ5 Pro een goed systeem is voor wat ik zou willen doen.

Voor astrofotografie blijkt een refractor telescoop het beste te zijn, maar er zijn wat verschillen die mij niet duidelijk worden dus wie kan mij dat (in gewoon Nederlands) uitleggen?

Het volgende is mij niet duidelijk: Wat is het verschil tussen Achromatisch en Apochromatisch. Dan zie ik ook termen als Triplets en Doublets.

De HEQ5 Pro, kan die op een laptop aangesloten worden en dan met Stellarium bestuurd worden of zijn er dan nog extra dingen nodig? Ik zie op Youtube ook veel mensen werken die nog een extra kijkertje voor het volgsysteem, is dat iets wat echt een must is, of is astrofotografie ook zonder te doen?

Vriendelijke groeten,
    Rob.

Het verschil zit hem in de kleurechtheid van het beeld . Een lens werkt als een prisma en wil eigenlijk de kleuren uiteenrafelen, de truc is om toch alle kleuren tegelijk te focussen. Een achromaat is de simpelste lenzentelescoop, deze is geoptimaliseerd voor groen licht omdat het menselijk oog daar het gevoeligst voor is. Rood en blauw blijven onscherp en vormen samen een paarse halo om heldere objecten.

Een apochromaat kan wel rood, groen en blauw tegelijk in focus brengen en heeft dus minder kleurfout. Apochromaten heb je als doublet (met twee optische elementen) en als triplet (met drie). Bij gelijke kwaliteit zal een triplet een beter beeld geven dan een doublet maar vooral dat "gelijke kwaliteit" is erg belangrijk. Een topklasse doublet zal beter beeld geven dan een middelmatige triplet.

Om het nog verwarrender te maken is er geen harde grens tussen een achromaat en een apochromaat. Voor beide typen geldt dat niet alle telescopen gelijk worden geschapen en ze meer of minder kleurfout kunnen hebben. Sommige fabrikanten gebruiken dan ook nog de termen "half-apo" of "semi-apo" maar dat zijn betekenisloze marketingkreten.

Voor astrofotografie hoef je niet per se een volgsysteem te hebben maar dan moet je zoals je zelf al aangeeft kortere belichtingstijden en hogere ISO gebruiken. Op zich kan dat ook maar dan moet je veel meer opnames maken, die vervolgens combineren (stacken) om de ruis eruit te middelen en tot slot flink verhelderen (stretchen). Met een simpel volgsysteem kun je langer belichten of grotere brandpuntsafstanden gebruiken.

Dat extra kijkertje is voor het guiden. Als je volgsysteem een beetje onregelmatig loopt of hij staat niet goed op de hemelpool uitgelijnd dan ziet de tweede camera dat het beeld verschuift en wordt er automatisch gecorrigeerd. Dit heb je eigenlijk pas nodig bij echt lange belichtingstijden van meerdere minuten of sterkere vergrotingen.

Over de HEQ5 kan ik je helaas niets vertellen.

Jarno

Commentaar

De reactie van Jarno klopt. Misschien als aanvulling.

Een achromaat is ook een doublet, bestaande uit een element van kroonglas (de bolle, eerste lens) en een element van flintglas (de holle, tweede lens). Deze elementen zijn normaal gesproken met kit op elkaar bevestigd (soms ook met een dunne ring ertussen, zodat er een luchtscheiding ontstaat, of met een dun laagje olie ertussen). Destijds (uitgevonden door Chester Moore Hall, 1729 of 1733 - daarover verschillende geschiedenisboeken van mening) werd deze combinatie beschouwd als zijne zonder kleurfout (vandaar de naam a-chromaat); m.a.w. het rode, groene en blauwe licht van een object wordt in n punt gefocused; dit in tegenstelling tot een lens uit n element (zoals tot die tijd gebruikelijk). Bij nadere beschouwing bleek de achromaat toch niet zo foutloos te zijn, en werden er betere versies ontwikkeld; de zgn apochromaten. Dat kan met drie elementen, maar ook met twee elementen waarbij speciale glassoorten gebruikt worden, bijvoorbeeld de zgn fluoriet-doubletten. Ik heb zelf een William Optics Fluoriet Doublet (80mm diameter; brandpuntsafstand 555mm), en die is goed genoeg foutloos voor prima visueel waarnemen (maar heeft een heel slechte focuser en is daarom weer niet geschikt voor astrofotografie).

Een andere manier om kleurfouten te beperken en niet te veel geld uit te geven, is een grote openingsverhouding toe te passen; m.a.w. een zeer lange brandpuntsafstand bij een gegeven lensdiameter. Visueel goed, maar fotografisch problematisch gezien de bijbehorende lange belichtingstijden.

Goedkope refractors zijn vaak eenvoudige achromaten; de apochromaten zijn een stuk duurder. Astrofotografie wordt vrijwel altijd met apochromaten gedaan (ipv achromaten), en niet zonder reden.

Overigens is een newton-telescoop compleet foutloos voor wat betreft kleurfouten, aangezien licht van verschillende golflengte altijd op dezelfde manier gespiegeld wordt, onafhankelijk van die golflengte. Maar een newton gebruiken voor astrofotografie leidt weer tot andere problemen. Starten met een kleinere apochromaat is de eenvoudigste en snelste manier vooruit.
      Last bewerkt door Skyheerlen; 22-05-19, 07:54.

Commentaar

Wat de HEQ5-Pro betreft: ja dat is zeker een goede montering. Ik heb er zelf een en gebruik die met mijn 80 mm F=400 mm refractor en ben er zeer tevreden over. De montering, zoals deze door SkyWatcher geleverd wordt, werkt prima maar kan last hebben van backlash. Dat betekent dat er wat speling zit tussen de tandwielen. Als de motoren dan van richting veranderen, duurt het even voordat de telescoop begint te bewegen. Hier merk je normaliter weinig van maar kan belangrijk zijn als je wilt guiden. Daarom heb ik zelf een wijziging gemaakt. Je kunt een zogenaamd belt mod pakketje kopen dat de tandwielen in de montering vervangt met een distributieriemsysteem (belt drive in het Engels). Zo'n systeem heeft een veel kleinere backlash (eigenlijk nagenoeg geen) dus dat zorgt ervoor dat guiden nog veel nauwkeuriger gaat.

Als je de montering via de computer (bv Stellarium zoals je zelf al aangaf) wilt besturen dan raad ik je aan een EQDir kabel te kopen. Deze zijn een paar tientjes. Zonder deze kabel kun je je computer via een serieel-naar-USB kabel aan de handcontroller koppelen. Je moet de handcontroller dan in PC Direct modus zetten. Dat werkt maar in de praktijk blijkt vaak dat deze serieel-naar-USB kabels slecht ondersteud worden door de besturingssystemen van computers. De EQDir kabel verbindt de montering rechtstreeks (dus zonder handcontroller) met de PC en deze kabels worden wl goed ondersteund.

Wouter
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Een Newton is ook geschikt voor astrofotografie. Een gebruikte 13cm of 15cm F5 is prima om mee te beginnen en zijn een stuk goedkoper dan kleine apo-tjes. Je moet er echter wel wat aan verbouwen want de standaard Newtons zijn ontworpen voor het gebruik van oculairs.

Wat moet je aanpassen:
          1) De hoofdspiegel moet mogelijk een paar cm naar voren gezet worden zodat je in focus kunt komen met een DSLR.
          2) Je focusser behoeft aandacht. Ik had het geluk dat op de schroefdraad van de focusser gelijk een coma corrector geschroeft kon worden. Zo'n comacorrector geeft mooiere sterbeeldjes aan de buitenzijde van de foto. Een parabool spiegel van een Newton geeft nl. vervormingen aan het sterbeeld buiten de optische as. Met een coma corrector voorkom je dat.
          Hou er rekening mee dat een standaard Apo refractor eigenlijk ook een aparte flatner nodig heeft..
          3) Omdat de vangspiegel is opgehangen aan een spider, krijg je om heldere sterren spikes. De een vindt dat mooi, de ander afschuwelijk. Het is een kwestie van smaak. Professionele sterrenfoto's hebben vrijwel allemaal spikes.
          Ook een Newton heeft al snel een H-EQ5 montering nodig. Als je boven de 15cm gaat is een N-EQ6 nodig.
          Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Kijk, daar houd ik van! Bedankt allen voor de duidelijke uitleg, hier kan ik wat mee. Ik ga weer verder het internet afstruinen maar nu gerichter. Moet alleen mijn vrouw nog overtuigen

Groeten,
            Rob.

Commentaar

Wanneer je geld wild besparen zou je ook een Skywatchter Staradventurer kunnen overwegen. Hiermee kan je met een lens en camera ook al heel leuke dingen doen en is een stuk goedkoper dan een HEQ5! Ik ga ervanuit dat je al een statief hebt vanwege startrails, deze zou je zo op je statief kunnen zetten.
              Sky-Watcher NEQ6 PRO mount | GSO 6" Newton F5 | Atik 314L | Baader MPCC | 9mm OAG | Lodestar | SX 7 pos filterwiel | Astronomik filters | 220mm flat field | PixInsight | SGP

Commentaar

Ja weet ik, ik heb er naar gekeken. Ik heb een heel degelijk statief waar die op kan. Ding is alleen dat ik, wil ik mooie foto's maken, dan ook een nieuwe telelens moet kopen en die is duurder dan een telescoop. Komt voornamelijk door de electronica die daar in zit. Lens die ik dan zou kopen is rond de 1600 euro, doe daar de Skywatchter Staradventurer bij en je zit rond de 2100 euro.

Commentaar

De HEQ5 Pro, kan die op een laptop aangesloten worden en dan met Stellarium bestuurd worden of zijn er dan nog extra dingen nodig? Ik zie op Youtube ook veel mensen werken die nog een extra kijkertje voor het volgsysteem, is dat iets wat echt een must is, of is astrofotografie ook zonder te doen?
                  Het hangt af van de duur van de opnames en het brandpuntafstand f van de telescoop/lens.

Met een 35mm groothoek lens en 30 seconden subs hoef je niet te volgen met een extra kijker en volg camera. De montering naar de Poolster richten zou voldoende moeten zijn.

Met een 600mm apo en subs van 10 minuten moet je wel actief gaan volgen.

Waar precies de grens ligt is moeilijk aan te geven. Van invloed heeft ook de wind, het gewicht van de scoop, de kwaliteit van de pool-alignment, de kwaliteit van de montering, de drang naar perfectie en de ervaring van de fotograaf.

Trouwens een Belt-mod en EQ-dit kabel zijn niet nodig, kan altijd later worden aangeschaft en om als beginner nu gelijk een Newton te gaan modden is ook wat overdreven....
                  dutch-backyard-astro.nl --- SW Esprit 120 --TS 90/600 triplet - EQ6-R - Lodestar - Atik one 6.0

Commentaar

Met wat voor brandpunt wil je eigenlijk gaan fotograferen? Wat is je verwachting? Overigens, een HEQ5 + telescoop, welke dan ook, + guiding, zit je ook snel aan 2100 Euro...
                    Sky-Watcher NEQ6 PRO mount | GSO 6" Newton F5 | Atik 314L | Baader MPCC | 9mm OAG | Lodestar | SX 7 pos filterwiel | Astronomik filters | 220mm flat field | PixInsight | SGP

Commentaar

Origineel geplaatst door zwik Bekijk bericht
                      Met wat voor brandpunt wil je eigenlijk gaan fotograferen? Wat is je verwachting? Overigens, een HEQ5 + telescoop, welke dan ook, + guiding, zit je ook snel aan 2100 Euro...
                      Dat is dus het lastige, laat ik het zo zeggen dat ik een mooie foto van een sterrenstelsel wil maken. Ik begrijp dat (bijna) alles wat je op internet ziet is uitgesneden na bewerken. Met een 150mm lens en mijn canon EOS 7d mkII kan ik de Mairan's nevel redelijk vast leggen. Klein wel is waar. Veel youtube gekeken over astrofotografie met 'gewone' camera lenzen. Al kan het al van af 50mm, met wat meer is het beter te doen. Dus een brandpunt van 400 tot 600mm lijkt me wel wat.

Commentaar

Dus een brandpunt van 400 tot 600mm lijkt me wel wat.
                        Dan kijk je beter uit naar een Chinese APO refractor. De Photoline van Telescope Service is indrukwekkend goed, deze week nog gekeken met de 102mm f/7 (700mm brandpuntafstand dus). Geen greintje kleur en alles zeer solide afgewerkt. Voor 990 haal je die...
                        12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Ik heb deze gezien https://www.robtics.nl/product_info....oducts_id=6978
                          Deze omdat er een field flatner in zit. Iemand ervaring mee?

Commentaar

Geen ervaring mee, maar wat ik vaak doe is even op astrobin kijken en filteren op de kijker en kijken hoe de resultaten zijn: https://www.astrobin.com/search/?q=Sharpstar+71

Commentaar

Die site kon ik nog niet. Handig! bedankt voor de tip.

Commentaar

Werken...
                              X