Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Skywatcher EQ6 R PRO of Skywatcher AZ EQ-6

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Skywatcher EQ6 R PRO of Skywatcher AZ EQ-6

Hoi allen,

Wil een upgrade gaan doen van mijn star adventurer.
    Merk toch dat hij te licht is voor een WO ZS61 + camera.
    Nu zat ik te kijken naar de eq6 r pro maar nu zie ik een aanbieding van de AZ EQ6.
    Waar zouden jullie voor gaan? Zal zowel voor visueel als voor fotografie worden gebruikt.
    Orion XT8G

Ik heb zelf vorig jaar deze overweging gemaakt en heb voor de EQ6-R gekozen. Ten eerste heeft deze een belt drive, wat minder backlash oplevert. Ten tweede zou ik de montering nooit in AZ mode gebruiken en hoe minder bewegende delen hoe beter.

Groetjes, Wouter
    Last bewerkt door wvreeven; Gisteren, 20:25.
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Origineel geplaatst door JBWS Bekijk bericht
      Hoi allen,

Wil een upgrade gaan doen van mijn star adventurer.
      Merk toch dat hij te licht is voor een WO ZS61 + camera.
      Nu zat ik te kijken naar de eq6 r pro maar nu zie ik een aanbieding van de AZ EQ6.
      Waar zouden jullie voor gaan? Zal zowel voor visueel als voor fotografie worden gebruikt.
      Een EQ6, welke dan ook ( payload 20 resp 25 kg), lijkt mij overkill voor de combinatie ( van hooguit 5.5 Kg?) die erop moet. Als er niets zwaarders op hoeft lijkt een montering uit de EQ5 serie ( 13 tot 15 kg payload) zelfs fotografisch al genoeg. Visueel kun je wat verder belasten tot de aangegeven payload.
      Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Mijn eerdere antwoord ging puur over de keuze tussen AZEQ-6 en EQ6-R. Maar ik ben het helemaal eens met John Baars . Voor mijn 80 mm SkyWatcher Esprit maak ik fotografisch gebruik van een HEQ5-SynScan/Pro en die is meer dan voldoende voor deze telescoop. Ik heb zelf een belt modificatie toegepast om de backlash te verminderen.

De EQ6-R draagt een 203 mm Ritchey-Chrétien telescoop voor fotografische doeleinden. Ik heb de RC op de HEQ5 geprobeerd maar voor die montering is de RC te zwaar, vandaar dat ik de EQ6-R heb gekocht.

Groetjes, Wouter
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Hoi John en Wouter,

Dank voor jullie reacties.
          Daar hebben jullie ook helemaal gelijk in.
          De bedoeling was ook eigenlijk om de EQ6 r Pro met een 8" RC te kopen die bij Astromarket te koop staat.
          Alleen financieel ben ik daar nog niet en dat gaat waarschijnlijk ook nog wel even duren.
          Maar omdat ik de WO ZS61 thuis heb liggen dacht ik alvast de montering te kopen (dat heb ik al wel bijna bij elkaar) zodat ik wel weer even kon fotograferen en alvast kan wennen aan de montering. Tuurlijk is deze montering veel te zwaar voor zo een telescoopje hahaha.
          Maar er zit dus een gedachte achter dat er iets zwaarders op komt.

@Wouter
          Hoe bevalt de RC telescoop met fotograferen? Zie nergens reviews erover!

Jasper
          Orion XT8G

Commentaar

De 8" RC bevalt prima. Het is een hele klus om hem gecollimeerd te krijgen, zeker als je de collimatie zoals ik hebt verprutst. Maar ik heb hem weer redelijk op orde gekregen. Zie bijvoorbeeld dit topic

https://www.astroforum.nl/forum/astr...12307-ngc-2841

In de tussentijd heb ik de collimatie nogmaals verbeterd maar er nog geen testopnames mee gemaakt. Hopelijk kan dit binnenkort als het weer hier in de buurt van Madrid weer eens meezit.

Overigens heb ik een 0.67x reducer bij de telescoop gekocht omdat het eenvoudiger guiden is met 1088 mm brandpuntsafstand dan met 1624 mm. De gereduceerde openingsverhouding (F/5.4 tegen F/8) zorgt er ook voor dat ik minder lang hoef te belichten én dat ik een wijder beeldveld heb.

Commentaar

Werken...
            X