Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Een snelle M 51, nu met motor focuser

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Een snelle M 51, nu met motor focuser

Zoals in dit comment in dit ATM topic gelezen kan worden heb ik gisteren een Shoestring motor focuser aan de Esprit 80 mm gekoppeld. Dat moest natuurlijk getest worden. Dus heb ik de telescoop op M 51 gericht. Eerst heb ik handmatig gefocust door via Ekos de motor focuser in en uit te laten draaien tot Ekos sterren identificeerde in het beeldveld van M 51. Toen heb ik een paar keer op de de auto-focus knop geklikt tot ik redelijk gelijkmatige HFR waardes kreeg. Hier is verder geen Bahtinov-mask bij aan de pas gekomen!

Vervolgens heb ik Ekos de opdracht gegeven 300 opnames van 30 seconden van M 51 te maken en iedere 20 minuten te auto-focusen. Dat is waarschijnlijk vaker dan in de praktijk nodig is maar ik wilde het principe eens testen. Ik heb een jaar geleden al eens met de auto-focusroutine in Ekos gespeeld maar nooit echt goede resultaten gehad. Ik denk dat het nu een stuk beter is gegaan. hier een willekeurige, onbewerkte opname

Click image for larger version  Name:	Light_Luminance_2019-05-13T22-40-17_027-St.jpg Views:	0 Size:	2.70 MB ID:	1416257
    en hier een stack van alle 104 opnames (ik kreeg slaap op een gegeven moment dus heb de opnames gestopt maar wel even 11 flats geschoten):

Click image for larger version  Name:	St-med-3120.0s-LNMWC_2_2.5_none-x_1.0_LZ3-NS-full-qua-add-sc_BWMV_nor-AAD-RL-MBB5_1stLNC_it2-lpc-St.jpg Views:	0 Size:	2.19 MB ID:	1416256
    Het enige wat ik heb gedaan is alles gestackt in APP en daarna ook ik APP de lichtvervuiling verwijderd. Volgens mij is de opname nu scherp. PixInsight en de CCD Inspector van Astap zijn het volgens mij wel redelijk met me eens.

Click image for larger version  Name:	Screenshot 2019-05-14 at 08.18.38.png Views:	0 Size:	56.9 KB ID:	1416258

Click image for larger version  Name:	Screenshot 2019-05-14 at 08.27.04.png Views:	0 Size:	1.83 MB ID:	1416259

Wat me wel opvalt, vooal aan de ruwe opname maar het is ook zichtbaar in de stack, is dat de sterren in de linker bovenhoek en linker onderhoek lichtjes langwerpig zijn en rond het midden van het beeldveld draaien. De CCD Inspector van Astap lijkt het daar mee eens te zijn. Dus ik moet toch nog maar eens naar eventueel doorbuigen of wegzakken van de focuser kijken. Eens zien bijvoorbeeld of de tilt wijzigt na een meridiaan flip. Wordt vervolgd dus.

En zoals altijd is commentaar zeer welkom!

Wouter
    Last bewerkt door wvreeven; 14-05-19, 08:55.
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Hallo Wouter,

Voor testen een interessante opname. De opname is nagenoeg perfect. Je kan het nauwelijks beter krijgen. De sterren aan de linkerkant zijn wat mij betreft vrijwel perfect. Enigzins vreemd is dat de sterren in het midden groter zijn dan aan de randen (negatieve curvature) . Als je volgende keer focussed op een ster in het midden wordt dat waarschijnlijk andersom. Toevallig heb ik een trial versie van CCDinspector en deze geeft dit aan:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: ccd inspector1.png views: 83 grootte: 141,7 KB id: 1416305

De ASTAP "CCD inspector HFD plot" (release vanmiddag) laat een uniforme verdeling zien van de HFD waarden.
    Click image for larger version  Name:	hfd_values.png Views:	0 Size:	45.3 KB ID:	1416283

De ASTAP distorsion plot laat zien dat de opname aan de randen flink is opgerekt.Zo sterk heb ik het nog niet eerder gezien Het middengedeelte pas vrijwel perfect op de sterren database (oranje circels) maar daar buiten een grote afwijking. Zolang de sterren scherp zijn maakt dit niet uit. De afwijking is de positie van het sterren centrum volgens de ASTAP solution tegenover de sterrendatabase:
    Click image for larger version  Name:	image_102539 m51 solved .jpg Views:	0 Size:	2.78 MB ID:	1416284

Vreemd genoeg geeft nova.astrometry.net voor deze opname een onnauwkeurige plate solve & orientatie. De afwijking is de positie van het sterren centrum volgens de Astrometry.net solution tegenover de sterrendatabase
    Click image for larger version  Name:	M51 solved astrometry.net new-image.jpg Views:	0 Size:	2.14 MB ID:	1416285

Han
    Last bewerkt door Han.K; 14-05-19, 13:30.

Commentaar

p.s. Heb je de Hyperleda annotation al geprobeerd?. Er zijn minstens 100 melkwegstelsels zichtbaar op de opname.

Commentaar

Dat ziet er vrijwel prefect uit Wouter. Goed bezig!
        Je zou voor de gein eens na het scherpstelen een opname met bahtinov mask kunnen maken, ik ben wel benieuwd naar het patroon ;-)
        Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
        (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

De sterren zijn visueel zeer goed in de hoeken.
          Afblijven zeker
          Als autofocus kun je ook deze gebruiken van SGPro.
          Er is een trial van 45 dagen.
          De multi star focuser is echt goed.
          Een meridian flip heb je niet moeten doen zeker?
          Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Han.K dank voor de uitgebreide analyse. Vreemd dat nova.astrometry.net zo'n rare oplossing geeft. Als ik het ImageSolver en daarna AnnotateImage process in PixInsight gebruik dan gaat het goed. Wellicht heeft PI een betere distortion correction dan astrometry.net.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: St_med_3120_0s_LNMWC_2_2_5_none_x_1_0_LZ3_NS_full_qua_add_sc_BWMV_nor_AAD_RL_MBB5_1stLNC_it2_lpc_St_Annotated.jpg views: 89 grootte: 2,86 MB id: 1416309 En fijn dat je commentaar je zeeeeeer positief begint

Neo Dank voor de bevestiging dat het er zo "vrijwel perfect" uit ziet. Ja een opname met een Bahtinov-mask na scherpstellen lijkt mij ook interessant. Eens zien of het vanavond lukken wil.

Astrobug Helaas werkt SGPro niet op Linux anders had ik het zeker geprobeerd. En noem me eigenwijs maar voor mij geen Windows. Zo ben ik en dat bevalt mij prima De auto-focus module van Ekos werkt in twee modi: het (al dan niet automatisch) selecteren van één ster of door middel van inspectie van alle sterren in de foto. Deze opname van M 51 is in de tweede modus geschoten. Een meridiaan flip is er inderdaad niet aan te pas gekomen, noch het gebruik van meer dan één filter. Hopelijk gaat dat vanavond lukken nadat ik Neo zijn Bahtinov-foto heb genomen
            50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Wouter,

Meestal is astrometry.net zeer nauwkeurig maar deze keer blijkbaar niet. Het is interessant om te zien dat de PI annotation in de hoeken ook een afwijking gaat vertonen. De melkwegstelsels staan iets te ver van het centrum. Wat ik me herinner kan je in PI het aantal polynomen van de solver instellen.Voor een perfecte match is een polynome astrometric oplossing (plate solve) benodigd.

Als Ekos kan scherpstellen met de FWHM/HFD waarde, dan zou die een perfecte focus moeten bereiken. De test met de Bahtinov-mask is dan interessant. Wel is het zaak dat het programma het minimum van het focus verloop, de zogenaamde V- curve (hyperbool) bepaalt met de flanken en niet met het laagste punt want daar zit teveel ruis in. Verder kan het fout gaan met de hysteris instelling. Die factor moet ook groot genoeg ingesteld moeten zijn. Een alternatief voor Ekos is CCDCiel voor Linux maar aan de resulltaten te zien doet Ekos het goed.

Han

Commentaar

Dat van de afwijkende posities van de annotaties in de hoeken was me nog niet opgevallen maar ik zie het nu ook ja. Gelukkig is de afwijking niet zo enorm als de distortion plot van Astap doet vermoeden. Toen ik dat zag kreeg ik toch wel even een hartverzakking maar ik realiseer me nu dat de lijnen slechts een indicatie zijn voor de grootte van de afwijking en niet de afwijking zelf!

Ekos maakt inderdaad een V-curve en bepaalt de optimale focus gebaseerd op het verschil tussen het minimum en een volgende meetwaarde. Als deze lager is dan een vooraf ingestelde waarde (bv 10%) dan vindt Ekos het goed genoeg. Hoe de verdere parameters van dit proces, zoals de door jou genoemde hysteris, ingesteld zijn weet ik niet. Zie verder

https://www.indilib.org/about/ekos/focus-module.html

CCDCiel heb ik van gehoord en ook wel eens geïnstalleerd gehad maar ik heb me er verder nog niet in verdiept. Gezien de bovenstaande (zeer) positieve reacties denk ik ook niet dat dat er snel van gaat komen en ik blijf voorlopig bij Ekos.

Commentaar

De lengte van de lijnen geeft de afwijking aan met een factor 50 vergroot.

Even kort naar de Ekos beschrijving gekeken:
                  In the default Iterative algorithm, the focus process stops when the measured HFR is within the configurable tolerance of the minimum recorded HFR in the process. In other words, whenever the process starts searching for a solution within a narrow limited range, it checks if the current HFR is within % difference compared to the minimum HFR recorded, and if this condition is met then the autofocus process is considered successful.

Een iteratieve methode is is niet de ideale manier om het focus te bereiken. Een robustere methode is het snijpunt vinden van de twee assen van de V-curve, d.w.z. de HFD/HFR waarde versus focuser positie. Een tweede methode is curve fitting van de hyperbolic shape van de V-curve. De eerste methode vind je in FocusMax, SGP and CCDciel. De tweede vind je alleen in FocusMax en CCDciel. E.a. is goed omschreven in deze FocusMax presentatie.

https://www.focusmax.org/Documents_V...20FocusMax.pdf

Dat was goede inspiratie voor mijn bijdrage aan CCDciel.

Uit de CCDciel documentatie:

Click image for larger version  Name:	learn_vcurve.png Views:	0 Size:	102.0 KB ID:	1416345

Commentaar

Dank voor de uitleg Han. Ik zal dit op het INDI forum gaan bespreken. Wie weet kan men daar wat uitleg geven bij de gebruikte methode. En ook al is het wellicht niet de beste methode, voor mij werkte deze gisteren toch echt

Commentaar

Werken...
                    X