Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

scherpte probleem met Celestron c6

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

scherpte probleem met Celestron c6

Hallo allemaal,

Ik loop tegen een probleem aan. Ik gebruik voor deepsky astrofotografie een ed80 APO van Explore Scientific, maar heb recentelijk ook een Celestron c6 kunnen kopen voor een mooie prijs. nu wilde ik gister wat foto's van de maan proberen te schieten met de c6, en ik krijg ze niet scherp. meer dan alleen slechte seeing, gewoon fuzzy.
    Zeker als ik de foto's vergelijk met de ED80 is dit erg erg matig.

Ik gebruik voor beide telescopen een fuji xt-2 (APS-C) 1600 iso, korte sluitertijd.. want dat ding is best fel anyway...

als ik door een oculair kijk naar de maan dan is alles mooi en helder. geen probleem, gaat via de visual back 2 " diagonaal naar een zoom oculair.. ziet er prachtig uit. als ik de camera Vai de 1.25" visual back erop zet is het onscherp (zelfde techniek om scherp te stellen als bij de aso, en daar lukt het wel bij. Los daarvan heeft de C6 een feather touch. focuser, en de APO een vrij sponzige 1:10 hex focuser.. dus daar zou het ook niet in moeten zitten.

iemand tips? advies? oplossingen ?

Alles word gewaardeerd... sarcastische opmerkingen. ook, maar met mate

Oh en 2 foto's toegevoegd.. 1 van de apo. en 1 van de c6...
    Voeg bestanden toe
    Last bewerkt door Paul800; 15-04-19, 11:11.

Hoe is de collimatie?
    Doe eens een ster-test. Hier een voorbeeld van een 200mm hoe het er ongeveer uit moet zien: http://aberrator.astronomy.net/scope...rain200_3.html
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

ok, zal ik vanavond (mits ik een ster kan vinden) even proberen. dit is neem ik aan gewoon een net over en net onder focus van een ster?

Commentaar

Het is wel wat meer dan dat. Zie hier: klik.

Maar luchtonrust, de telescoop onvoldoende laten afkoelen of domweg niet goed scherpstellen kunnen ook een rol spelen.

Commentaar

Origineel geplaatst door Skyheerlen Bekijk bericht
          Het is wel wat meer dan dat. Zie hier: klik.

Maar luchtonrust, de telescoop onvoldoende laten afkoelen of domweg niet goed scherpstellen kunnen ook een rol spelen.
          Ah, fijne link, dank. Het scherpstellen maak ik mij niet zo heel erg zorgen om. de atmosferische turbulentie was zeker flink aanwezig, en was ook heel duidelijk te zien. maar ik had toch een aanzienlijk scherper beeld dat dat verwacht.. en m.b.t. scherpstellen.. wellicht zit ik ernaast. maar mijn ervaring tot scherpstellen zou toch goed genoeg moeten zijn om een beter resultaat te halen dan dit. Het afkoelen van de telescoop vind ik dat wel weer lastiger te zeggen. het was flink fris buiten, maar de telescoop stond al een uur of 3 buiten. Ik heb geen manier om dit te meten. Is daar een methode voor?

Commentaar

Visueel is de indruk van de scherpte vaak beter dan in een enkele opname. Wat was de sluitertijd bij deze opname?
            Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
            (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

1/60'ste of 1/80ste. dus niks heel spannends. op de zelfontspanner gedaan op een eq5 waar ik ook al (met guider) 8 min opnames heb gemaakt. dus daar zou het niet aan mogen liggen lijkt me. ik ga vanavond die star test maar eens doen. hopen dat dat iets uithaalt. ik zal daar plaatjes van maken en hier plaatsen

Commentaar

Lastig te zeggen. Zo'n C6 is toch wel een 1500 mm telelens waarbij elke trilling bij deze sluitertijd funest kan zijn voor de scherpte.
                Check de collimatie maar eens en maak wat meer opnames, dan zie je vanzelf of trillingen en seeing een rol van betekenis spelen. Deze fuji maakt ook goede filmpjes zag ik...
                Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Ja zeer zeker. Ik werk echter op een mac en moet nog een lucky imaging applicatie vinden die goed werkt in de huidige versie van OSX.. buiten dat heb ik nog nooit op die manier een beeld opgebouwd

ook heb ik nog nooit een planeet gezien door een telescoop. Dus ik hoop heel erg dat dat zo spoedig mogelijk gaat lukken. Mars is vooralsnog gewoon een heeeel klein rood oranje licht puntje ergens

erg veel te leren nog.

Commentaar

Ik heb vanavond op jullie advies de "ster test" gedaan.. (zie foto) daarop zag ik dat de binnenste cirkel niet mooi in het midden stond. met behulp van skyheerlen's link heb ik mijn telescoop voor het eerst gecollimeerd. het resultaat daarvan (zie nog een foto) was een aanzienlijk nettere cirkel in een cirkel

Dus.. de maan schijnt flink, de lucht is helder... uitlijnen en richten

het resultaat is VEEL beter. sterker.. ik ben er best wel blij mee. bijgevoegd een enkele opname, 2500 iso en 1/1250'ste seconde.. ik merkte dat een kortere sluitertijd aanzienlijk minder onderhevig was aan atmosferische turbulentie. en die grens ligt ook nog eens aanzienlijk hoger dan ik had verwacht.. maar dat word nog wat experimenteren.

ook heb ik wat filmpjes gemaakt om te proberen te stacken. Erg benieuwd wat dat gaat worden!

In vedergeval wil ik jullie allen bedanken voor de adviezen, ze waren erg nuttig. Verdere tips en opmerkingen worden wederom gewaardeerd!
                    (afbeeldingen zijn maar screenshots overigens.. ik wil eerst nog even ruzie maken met mijn foto's voor ik ergens wat hogere kwaliteit ga publiceren

gr
                    Paul
                    Voeg bestanden toe

Commentaar

toch maar even een linkje.. want die screenshots ...

http://paul-foto.com/wp-content/uplo...19/04/moon.jpg

Commentaar

Ah kijk; dat is beter. De collimatie-afwijking was dan ook aanzienlijk. Ik ben benieuwd naar de vervolg-resultaten.

Commentaar

Werken...
                        X