Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Aanschaf reflector

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Aanschaf reflector

Na jaren fotograferen met een fullframe Canon 6d met objectieven tot 500mm wil ik een spiegelkijker aanschaffen voor de fotografie om me wat meer te richten op sterrenstelsels. Vooral rond deze periode van het jaar. Ik heb de Skywatcher Telescoop N 200/1000 PDS Explorer BD OTA ( https://www.astromarket.org/telescop...b_bar_1_select ) op het oog. Doe ik daar goed aan? Is deze kijker geschikt in combinatie met een fullframe dsrl? Kan ik hierbij mijn teleconverters (1.4x en 2x) ook gebruiken? Ben ik er dan of heb ik nog meer nodig om aan de slag te gaan? Ik lees hier al een tijd mee, maar in de praktijk heb ik echt nul ervaring.
    Canon 6d astrodon mod, ef 500mm f4, ef 200mm f2.8, ef 135mm f2, ef 50mm f1.8, Heq5 pro

Daar moet een flinke montering onder. Ik weet niet of je heq5 pro genoeg is. Dat hangt er ook vanaf wat er allemaal nog bij komt (zoeker, guide-scope, guide-camera, filters...)

Waarom een 200mm? Een kleinere f/5 werkt ook. Of wil je naast fotografie visueel waarnemen?

En ik denk dat anderen wellicht zullen zeggen, waarom niet een refractor? Een kleinere apo kost maar een paar honderd euro meer.

Bovendien zul je wel een coma corrector willen voor het echt goede werk en dan ben je ook een paar honderd eiro verder, nieuw tenminste.

Ik zou eens op Astrobin kijken en dan zoeken op 200pds. Dan kun je zien wat voor foto’s er zoals kunnen en welke extra apparatuur en welke montering men daar zoals voor gebruikt.

Vr. Gr. Victor
    Sterren kijken in de stad | Skywatcher 150p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | Chinese 90/500 | Celestron 15x70

Commentaar

Dank je wel voor je antwoord Victor. Ik heb intussen hier ook wat oudere draadjes gelezen over deze combinatie en kom ook tot de conclusie dat mijn Heq5 net iets te licht is. Nu gebruik ik vaak mijn Canon 500mm f/4 objectief. Maar voor sterrenstelsels kan ik wel wat meer mm's gebruiken, vandaar dat mijn oog viel op een spiegelkijker met een twee maal zo lang brandpunt. Nogmaals dank. Ik ga me even verdiepen in de lenzenkijkers.
      Canon 6d astrodon mod, ef 500mm f4, ef 200mm f2.8, ef 135mm f2, ef 50mm f1.8, Heq5 pro

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterren kijken in de stad Bekijk bericht
        Waarom een 200mm? Een kleinere f/5 werkt ook. Of wil je naast fotografie visueel waarnemen?

En ik denk dat anderen wellicht zullen zeggen, waarom niet een refractor? Een kleinere apo kost maar een paar honderd euro meer.
        Lees nog eens het originele bericht, voor je antwoordt: hij wenst meer brandpuntsafstand dan hij nu heeft, om een andere beeldschaal te verkrijgen. Dat ga je niet met een kleine lichtsterke APO doen...

Een 200mm Newt heeft wel degelijk zin, maar daarmee goed fotograferen is geen sinecure -- collimatievastheid is vaak een probleem, zeker met een zware fototrein, tenzij je naar duurdere modellen Newtonkijkers gaat. Ook een goede comacorrector vinden (en correct plaatsen) is niet altijd een sinecure, zeker met een brede fotosensor.

Daarnaast heb je nog de GSO RCs, maar die goed collimeren is nog minder eenvoudig.

Je hebt ook nog de 200mm Celestron Edge HD plus reductor, maar die is f/7 (met het voordeel dat je die b.v. voor heldere planetaire nevels die klein maar vrij helder zijn nog steeds op f/10 kan gebruiken).

Die zijn trouwens allemaal wat zwaar voor een HEQ5; als ik daar een iets langere telescoop dan een 500mm f/4 lens voor zou kiezen zou ik eerder denken aan een (goede) f/5 150mm Newtonkijker, met bijvoorbeeld een Paracorr 2 (die de brandpuntsafstand nog met 1,15x verhoogt, maar ten koste van illuminatie in de uiterste hoeken).

Je gaat geen mirakels (lees: 1300mm brandpuntsafstand met een buis die snel genoeg is om de benodigde belichtingstijden niet uit de pan te doen swingen) "trekken" met een HEQ5 Pro, denk ik, maar laat ons eens wachten op een meer ervaren rot in het fotovak ;-).

Uiteraard kun je de beeldschaal ook beďnvloeden door een andere sensor te kiezen dan diegene waarmee je nu fotografeert, maar daar hangt ook een stevig kostplaatje aan.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik heb toen ik begon veel gefotografeerd met een 200mmF5 op een HEQ5pro, dat ging -an sich- wel..........maar het ging ook vaak niet goed.
          De spiegelcelconstructie was destijds door Skywatcher voorzien van eenvoudige o-ringen i.p.v. veren, en door de nacht heen verliep de collimatie gewoon.
          Daarnaast was de overstap van een eos400d naar veel zwaardere Atik4000 CCD ook geen sinecure..........die was zo zwaar, dat de focuser door ging hangen.
          Na vele jaren upgraden en ombouwen, veel werk is verzet door Herman ten Haaf van astrosystems.nl, ,waaronder een collimatie vaste spiegelcel, carbon buis, verbeterde vangspiegelhouder, grotere vangspiegel i.p.v. de te kleine van Skywatcher en een TS monorail focuser begint het allemaal een beetje te werken hier. Nu gebruik ik ook de ES HR corrector (4 lenzig modifed Wynne ontwerp van Harrie Rutten) en dat is een grote stap voorwaarts t.o.v. de Baader MPCC (2 lensig Ross ontwerp).
          Ik had destijds al de HEQ5pro vervangen door de EQ6, maar daar waren ook vele mechanische problemen mee, dus kan niet goed beoordelen of dat nu wel goed zal werken, een moderne EQ6 met daarop een 200mmF5. Ik denk het wel.
          Ik was dat gedoe met monteringen destijds zo zat, dat ik door astrosystems.nl een montering voor me heb laten bouwen. Ik heb er zelf de SitechII besturing opgebouwd.
          Nu is het: dak open, unpark, 1-ster uitlijnen (montering is gedriftaligned op de pool), focusseren op een ster, te fotograferen object opzoeken en gaan.
          Ik heb het echt "the hard way" geleerd met veel vallen en opstaan, vele nachten verprutst terwijl anderen zaten te fotograferen. Het heeft 10 jaar gekost zo.

Als ik het nog een keer over zou doen zou ik een 80EDF6 refractor kopen met een DSLR erachter en dat op een HEQ5pro plaatsen. Ik zou wel een 80EDF6 nemen met een goede verstevigde focuser, want dat is enorm belangrijk bij astrofotografie: een stabiele focuser die -niet- kantelt.
          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Off-axis guiding zou toch ook veel problemen voorkomen?
            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Tja, met een (goede) comacorrector heb je meestal de ruimte niet op een Newton om ook dat nog eens te gaan installeren.

Een ED80 f/6 is een idee, maar met een veldvervlakker erbij zit je natuurlijk niet met een brandpuntsafstand die groter is dan de bestaande 500mm f/4 lens, integendeel (al gaat de beeldkwaliteit er meestal een pak op vooruit).

tl;dr: kleinere voorwerpen goed fotograferen is geen sinecure, daar is geen toverstokje voor.
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Dank voor het meedenken. Een refractor gaat het niet worden, te duur. Nu heb ik al eens een 2x teleconverter tussen camera en lens gehad. Met een open diafragma heeft dat grote sterren en beste grote kleurfouten. Daar werd ik niet heel blij van.

Wat sixela zegt, misschien een cropcamera (ik heb nog een canon 60d) in combinatie met mijn 1.4 teleconverter. Dan kom ik op (500 x 1.4 x 1.6) 1120 mm bij f/5.6 of zonder tc op 800 mm bij f/4. Kost me natuurlijk niks extra's.

Hier nog een 100%crop van M106 van afgelopen week. Dit is dus 500mm f/4, 30x30 en 32x300 seconden. Is er misschien nog veel te winnen als ik overstap op een wat Patrick zegt, een 80EDf6 refractor?

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: m106100%crop.jpg views: 33 grootte: 301,0 KB id: 1413927

Commentaar

Een 80EDf6 heeft een brandpuntsafstand van 480 mm wat erg dicht bij je huidige 500 mm ligt. Je huidige 500 mm is f4 dus lichtsterker. Met een 80ED zou je daarom langer moeten belichten voor hetzelfde resultaat.

Verder prima foto van M 106 hoor.
                  50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Werken...
                  X