Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Astrofotografie, beginnen met MFT of toch terug naar APS-C

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Astrofotografie, beginnen met MFT of toch terug naar APS-C

Goedenavond,

Ik ben Alexander, 26 jaar oud en woonachtig in de omgeving van Breda. Ik ben enkele jaren geleden begonnen met astrofotografie. Ik had in die tijd een Canon 600D met Magic Lantern wat prima werkte. Daarbij gebruikte ik een oudere Pallas lens met een M42 Pentax vatting, een 28mm f2.8 die best leuke widefield foto's kon maken (mijn vader had deze lens nog liggen). De lens presteerde ook stukken beter dan mijn kitlens. Ik was alleen in deze tijd nog niet echt ervaren met de settings van de camera, ook had ik geen tracker.

Op een gegeven moment werd het fotograferen weer minder en heb ik de Canon verkocht, ongeveer 1,5 jaar geleden heb ik een Panasonic DMC-G7 gekocht. Dit is echt een fantastische camera voor 4K video, dagfotografie en timelapses.

De afgelopen weken begon ik steeds vaker weer te denken aan astrofotografie, mijn camera heeft een 12-60mm kitlens met f3.5 dus ik dacht ik waag een poging deze avond. Echter was het resultaat echt niet best, ik heb het idee dat mijn Canon 600D toch veel meer licht kon vangen met minder ruis dan deze camera (dat is ook wat ik veel lees, dat MFT niet best is voor astrofotografie). Heeft wellicht iemand hier ervaring mee? Gelukkig kan ik altijd nog beslissen om een 2e hands canon aan te schaffen.

Ik heb daarbij ook goedkoop 2 extra M42 lenzen op de kop getikt die deze week komen. Een 55mm f1.8 Super Takumar, en een 200mm f4 Super Takumar, deze 2 lenzen worden ondanks de leeftijd nog veel genoemd voor astrofotografie, echter vrees ik alleen dat mijn Panasonic camera het hier niet veel beter mee gaat doen. Onderstaand staan een aantal oudere foto's, ik hoop veel informatie op dit forum op te doen!

Hey Alexander welkom op het forum,
    en leuk dat je de hobby weer oppakt.

Helaas heb ik als langzaam vorderende beginner weinig inhoudelijke informatie behalve dat tijdens mijn zoektocht een paar jaar geleden naar een geschikte dslr, micro 4/3rds zeer zeker niet de eerste keus was.

Wellicht komen er reacties van die het er succesvol mee doen.

Destijds heb ik voor een apsc gekozen; een Nikon D5300. Heb naast de kitlens een brede 10mm F2.8 (voor melkweg/timelapse) en heel leuk een oude Nikkor 180mm F2.8 kunnen aanschaffen waar ik mee experimenteer voor iets meer deepsky (laatste op een tracker uiteraard).

Ik ben zelf een geboren Bredanaar, en woon in het stadsdeel Haagse Beemden
    Skywatcher 130/650 PDS newton, 90/1250 maksutov, AZ-4 montering, Star Adventurer montering, Bresser Condor 10x50 bino, Nikon D5300 DSLR.

Commentaar

Hoi Alexander, dat zijn al leuke eerste foto's!
      Het exacte formaat van camera is niet zo belangrijk hoor, er zijn heel veel mogelijkheden.

Ik raad je aan om eerst eens wat meer te experimenteren met je huidige materiaal, daar kan je in principe al prima wide-field opnames mee maken.
      De kwaliteit van je hemel is eigenlijk het allerbelangrijkste. Maak je opnames dus vanop een zo donker mogelijke locatie, liefst rond nieuwe Maan.

Zelf gebruik ik ook een camera met vrij oude MFT Panasonic ML34230 sensor en dat gaat prima.
      TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
      Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Wat Cyber zegt. Experimenteer eerst nog met je huidige setup en kijk eventueel eerst naar een goede montering met volgsysteem, waardoor je langer kunt gaan belichten, dan andere camera oid aan te schaffen. Als je meer ervaren bent kom je er ook meer achter wat je wil en kun je gerichter op zoek gaan naar de mogelijkheden om dat voor elkaar te krijgen.

Ik ben zelf begonnen met een oude 2e hands canon DSLR met montering en telescoop waarbij de telescoop eigenlijk net te zwaar voor de montering was. Maar heb daardoor veel geleerd en ben nu bezig langzaam mijn "optimale" setup bij elkaar te sparen. Geeft veel voldoening om het op deze manier te doen voor mij. Is natuurlijk wel persoonlijk hoeveel tijd/energie/geld je er in wil stoppen.

Veel plezier in het ontdekken van je spullen!
        Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Origineel geplaatst door Unigaze Bekijk bericht
          Hey Alexander welkom op het forum,
          en leuk dat je de hobby weer oppakt.

Helaas heb ik als langzaam vorderende beginner weinig inhoudelijke informatie behalve dat tijdens mijn zoektocht een paar jaar geleden naar een geschikte dslr, micro 4/3rds zeer zeker niet de eerste keus was.

Wellicht komen er reacties van die het er succesvol mee doen.

Destijds heb ik voor een apsc gekozen; een Nikon D5300. Heb naast de kitlens een brede 10mm F2.8 (voor melkweg/timelapse) en heel leuk een oude Nikkor 180mm F2.8 kunnen aanschaffen waar ik mee experimenteer voor iets meer deepsky (laatste op een tracker uiteraard).

Ik ben zelf een geboren Bredanaar, en woon in het stadsdeel Haagse Beemden
          Hoi Unigaze, bedankt! Oh kijk dat is hartstikke dichtbij! Ik woon zelf namelijk in Terheijden.

Dat is al een mooie setup zeg, zeker als je een tracking mount hebt natuurlijk!

Commentaar

Origineel geplaatst door cyber Bekijk bericht
            Hoi Alexander, dat zijn al leuke eerste foto's!
            Het exacte formaat van camera is niet zo belangrijk hoor, er zijn heel veel mogelijkheden.

Ik raad je aan om eerst eens wat meer te experimenteren met je huidige materiaal, daar kan je in principe al prima wide-field opnames mee maken.
            De kwaliteit van je hemel is eigenlijk het allerbelangrijkste. Maak je opnames dus vanop een zo donker mogelijke locatie, liefst rond nieuwe Maan.

Zelf gebruik ik ook een camera met vrij oude MFT Panasonic ML34230 sensor en dat gaat prima.
            Bedankt voor de informatie! Ik moet inderdaad zeggen dat de omstandigheden gisteravond niet helemaal optimaal waren, daarbij denk ik ook dat mijn 12-60 kitlens wellicht niet ideaal is. Ik ga eerst nog eens experimenteren met de wide angle 28mm f2.8

Commentaar

Origineel geplaatst door ArnoM Bekijk bericht
              Wat Cyber zegt. Experimenteer eerst nog met je huidige setup en kijk eventueel eerst naar een goede montering met volgsysteem, waardoor je langer kunt gaan belichten, dan andere camera oid aan te schaffen. Als je meer ervaren bent kom je er ook meer achter wat je wil en kun je gerichter op zoek gaan naar de mogelijkheden om dat voor elkaar te krijgen.

Ik ben zelf begonnen met een oude 2e hands canon DSLR met montering en telescoop waarbij de telescoop eigenlijk net te zwaar voor de montering was. Maar heb daardoor veel geleerd en ben nu bezig langzaam mijn "optimale" setup bij elkaar te sparen. Geeft veel voldoening om het op deze manier te doen voor mij. Is natuurlijk wel persoonlijk hoeveel tijd/energie/geld je er in wil stoppen.

Veel plezier in het ontdekken van je spullen!
              Bedankt voor de informatie! Dan ga ik inderdaad eerst nog eens goed experimenteren met mijn huidige spullen. Wellicht kan ik ook nog veel winnen door in Deepskystacker genoeg darks/flats/bias frames toe te voegen, ik heb gisteravond eigenlijk te weinig kunnen maken om goed te testen.

Commentaar

Hey, Terheijden. Da's leuk. Plekje waar ik soms ga staan aan de Mark zorg ik altijd wel dat ik achter een paar bomen sta om de lichtjes van Terheijden te blocken

Wat vond je minder geslaagd aan je opnamen? Kit zoom lenzen presteren meestal beter richting eind bereik dus richting 60 in jouw geval. Houd rekening met de belichtingsduur om geen sterstrepen te krijgen.

Breedbeeld lens is idd ook leuk voor overzichtsfotos, melkweg en timelapses. F2.8 gaat ook helpen. Had laatst een timelapse gemaakt @10 mm.

Komende dagen zijn misschien wat mogelijkheden voor je om met je spullen wat uitgebreider te gaan experimenteren. Houd hemel.waarnemen.com/weer/ in de gaten. Zitten jammer genoeg wel weer met de wassende maan. Zo gaat dat voor mijn gevoel al maanden .

Maar goed experimenteer er op los. Veel plezier.
                Skywatcher 130/650 PDS newton, 90/1250 maksutov, AZ-4 montering, Star Adventurer montering, Bresser Condor 10x50 bino, Nikon D5300 DSLR.

Commentaar

Hey, Terheijden. Da's leuk. Plekje waar ik soms ga staan aan de Mark zorg ik altijd wel dat ik achter een paar bomen sta om de lichtjes van Terheijden te blocken

Wat vond je minder geslaagd aan je opnamen? Kit zoom lenzen presteren meestal beter richting eind bereik dus richting 60 in jouw geval. Houd rekening met de belichtingsduur om geen sterstrepen te krijgen.

Breedbeeld lens is idd ook leuk voor overzichtsfotos, melkweg en timelapses. F2.8 gaat ook helpen. Had laatst een timelapse gemaakt @10 mm.

Komende dagen zijn misschien wat mogelijkheden voor je om met je spullen wat uitgebreider te gaan experimenteren. Houd hemel.waarnemen.com/weer/ in de gaten. Zitten jammer genoeg wel weer met de wassende maan. Zo gaat dat voor mijn gevoel al maanden .

Maar goed experimenteer er op los. Veel plezier.
                  Dat is zeker een goed plekje om te gaan staan haha! Ik wil eigenlijk binnenkort eens proberen om op de zandvlakte van Vrachelen te gaan staan.

Vooral veel vignetting en scherpstellen ging lastig, een digitale focusring is niet altijd handig.

Mooi resultaat zeg de timelapse!

Ik ga proberen om vanavond en morgenavond flink veel te experimenteren hopelijk kan ik dan de camera echt goed testen!

Commentaar

Ik heb inmiddels de M42 Super Takumar 55mm f2.0 lens binnen en wat een lens zeg! Deze vangt echt veel licht. Gelukkig was het vanavond ook eindelijk helder genoeg voor een paar test foto's.

Helaas ben ik er wel achter gekomen dat ik een aantal dingen moet verbeteren aangezien ik geen tracker heb.
                    - Ik had 6 sec exposures wat eigenlijk net te lang is i.v.m. trailing
                    - Volgende keer moet ik het object goed in beeld houden na bijvoorbeeld 10 foto's, DSS kon niet goed stacken nu omdat Andromeda uit het frame schoof

Al met al in ieder geval weer veel geleerd

Ik heb Pleiades en Andromeda geschoten deze avond.

Commentaar

MicroFourThirds kan nog steeds mooie resultaten geven hoor. Ik heb hier een Olympus OM-D EM-1 ( de Mk1, die lichtarme situaties helemaal niet leuk vindt) gebruikt op een SkyWatcher BD 80ED. Resultaat is best mooi vind ikzelf.Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 4AA4EF75-C592-4121-8BFB-E75C0ADD7268.jpeg views: 197 grootte: 4,84 MB id: 1408419

Commentaar

Zo dat is zeker een mooi resultaat!!

Commentaar

Ik heb niet veel ervaring astrofotografie maar wel met m4/3. Ik heb al vele jaren Olympus camara's (e-510, e-30, EM1). In algemene zin probeer ik de iso altijd zo laag mogelijk te houden want in een Olympus zit niet van die laatste waanzinnige sensortechnologie zoals Sony dat heeft.

Commentaar

Hey Frostb1te , goed idee om de zandvlaktes op de Vrachelse Heide te proberen! Tenminste dat is wat ik denk dat je bedoelde. Je hebt daar hele mooie natuur, een beetje vergelijkbaar met de Loonse en Drunense duinen waar ik veel tijd door heb gebracht als ruiter in mijn jeugd. Ook wel nachtritten gedaan daar en dan heb je zo goed als geen last van omgevingslichtjes als je midden in het gebied zit. Natuurlijk wel eventuele lichtkoepels van dichtbijzijnde "stedelijke" gebieden. Maar goed dan weet je weer dat we in een dichtbevolkt gebied wonen.

Ik heb ook zitten denken om een keer naar de Drunense duinen te gaan omdat je van die heel mooie oude bomen hebt op een zandheuvel ofzo, en dan de sterrenhemel op de achtergrond dat lijkt me echt heel mooi. Had niet eens gedacht het zo dichterbij te zoeken. Denk als je met je 55mm (was dat nou een F2 of F1.8 want je zegt beiden?) een juist plekje kunt vinden en de juiste belichtingstijd dat het echt heel mooi eruit kan gaan zien als "sterrenhemel met interessante voorgrond". Voorgrond schieten met andere belichtingstijd en dan samenvoegen in photoshop/gimp o.i.d. Of misschien een mooie timelapse dat je de sterrenhemel of de melkweg zo achter die interessante boom voorbij ziet trekken .

Heb je je 200mm F4 al binnen? Lijkt me ook wel iets moois om mee te spelen. Maar om sterstrepen te voorkomen zul je toch redelijk kort daar mee gaan moeten belichten als je geen volgende montering hebt. Misschien kun je de maan eens proberen omdat die sowieso een korte belichtingstijd vraagt vanwege zijn lichtsterkte. Als je echt deepsky wilt gaan doen moet je toch aan een volgende montering ben ik bang .

Maar eerst maar weer verder experimenteren. Ik ben erg benieuwd. Ik vind je foto's van pleiaden en andromeda leuk!

Je noemde als probleem de vignettering van de lens. Dit kun je oplossen door na de shoot "flat frames" te schieten, en deze toe te voegen aan DSS voor het stacken. Het gaat een beetje ver hier op in te gaan. Staat zat over geschreven. Komt er kort op neer dat "flat frames" beeldafwijkingen zoals vignettering en stofjes in de optiek mooi zichtbaar maken, en dat DSS dat slim van een een stack van foto's (lightframes) af kan trekken om het kwijt te raken in de gestackte eindfoto.

Hier heb ik een (jpeg van een enkele) RAW foto van de pleiaden, met 180mm nikon F2.8, op de Skywatcher Adventurer tracker. Dit is een belichting van 1 minuut. Je ziet hier (nog) geen nevelachtigheid, ik heb ook nog niet geprobeerd het er uit te halen (maar ik denk wel dat er wat in zit). Dit was nadat ik die timelapse had gemaakt. Ik heb toen maar een paar foto's kunnen trekken voordat mijn lens compleet besloeg met condens. Ik ben, net als jij, ook nog veel aan het experimenteren .

Ben erg benieuwd naar je vooruitgang. Laat maar weten .

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC_0276 (2).jpg views: 164 grootte: 2,12 MB id: 1408882

Commentaar

Hey Frostb1te , goed idee om de zandvlaktes op de Vrachelse Heide te proberen! Tenminste dat is wat ik denk dat je bedoelde. Je hebt daar hele mooie natuur, een beetje vergelijkbaar met de Loonse en Drunense duinen waar ik veel tijd door heb gebracht als ruiter in mijn jeugd. Ook wel nachtritten gedaan daar en dan heb je zo goed als geen last van omgevingslichtjes als je midden in het gebied zit. Natuurlijk wel eventuele lichtkoepels van dichtbijzijnde "stedelijke" gebieden. Maar goed dan weet je weer dat we in een dichtbevolkt gebied wonen.

Ik heb ook zitten denken om een keer naar de Drunense duinen te gaan omdat je van die heel mooie oude bomen hebt op een zandheuvel ofzo, en dan de sterrenhemel op de achtergrond dat lijkt me echt heel mooi. Had niet eens gedacht het zo dichterbij te zoeken. Denk als je met je 55mm (was dat nou een F2 of F1.8 want je zegt beiden?) een juist plekje kunt vinden en de juiste belichtingstijd dat het echt heel mooi eruit kan gaan zien als "sterrenhemel met interessante voorgrond". Voorgrond schieten met andere belichtingstijd en dan samenvoegen in photoshop/gimp o.i.d. Of misschien een mooie timelapse dat je de sterrenhemel of de melkweg zo achter die interessante boom voorbij ziet trekken .

Heb je je 200mm F4 al binnen? Lijkt me ook wel iets moois om mee te spelen. Maar om sterstrepen te voorkomen zul je toch redelijk kort daar mee gaan moeten belichten als je geen volgende montering hebt. Misschien kun je de maan eens proberen omdat die sowieso een korte belichtingstijd vraagt vanwege zijn lichtsterkte. Als je echt deepsky wilt gaan doen moet je toch aan een volgende montering ben ik bang .

Maar eerst maar weer verder experimenteren. Ik ben erg benieuwd. Ik vind je foto's van pleiaden en andromeda leuk!

Je noemde als probleem de vignettering van de lens. Dit kun je oplossen door na de shoot "flat frames" te schieten, en deze toe te voegen aan DSS voor het stacken. Het gaat een beetje ver hier op in te gaan. Staat zat over geschreven. Komt er kort op neer dat "flat frames" beeldafwijkingen zoals vignettering en stofjes in de optiek mooi zichtbaar maken, en dat DSS dat slim van een een stack van foto's (lightframes) af kan trekken om het kwijt te raken in de gestackte eindfoto.

Hier heb ik een (jpeg van een enkele) RAW foto van de pleiaden, met 180mm nikon F2.8, op de Skywatcher Adventurer tracker. Dit is een belichting van 1 minuut. Je ziet hier (nog) geen nevelachtigheid, ik heb ook nog niet geprobeerd het er uit te halen (maar ik denk wel dat er wat in zit). Dit was nadat ik die timelapse had gemaakt. Ik heb toen maar een paar foto's kunnen trekken voordat mijn lens compleet besloeg met condens. Ik ben, net als jij, ook nog veel aan het experimenteren .

Ben erg benieuwd naar je vooruitgang. Laat maar weten .

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC_0276 (2).jpg views: 164 grootte: 2,12 MB id: 1408882
                              Gaaf zeg! Die plekken zijn inderdaad echt donker! Ik ga 2x in de week mountainbiken op de Vrachelse Heide, echt een donkere plek

Met light painting kun je inderdaad super leuke night scapes maken met de melkweg! Haha ja klopt, op marktplaats stond de F1.8 in de advertentie, echter kreeg ik de F2.0 thuis, opzich maakt het weinig uit en de lens presteert gelukkig uitstekend.

De 200mm F4 heb ik inmiddels ook binnen! Ik heb gisteren uitgebreid de Orion nevel gefotografeerd (300 lights met de 55mm) en de maan met de 200mm. Ik heb ook even een single exposure getest op Orion met 200mm, deze is ook zichtbaar met 1,3sec exposure. Orion met de 55mm op F2 en 4 sec exposure ging ook zeer goed! De vlammen nevel stond er ook op zag ik al. Ik zal de foto's dit weekend bewerken en dan hier posten

Goede tip! Ik ga dat zeker meenemen in het bewerkingsproces!

Zo kijk mooi zeg! Zeker door de montering kun je mooi lang volgen, ik weet inderdaad zeker dat die details er inderdaad inzitten bij het nabewerken!

Commentaar

Werken...
                              X