Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Astrofotografie met cmos camera

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Astrofotografie met cmos camera

Als het komende week (eindelijk weer eens) helder is wil ik een poging wagen om met mijn cmos camera wat objecten te fotograferen.

Ik ben nog helemaal nieuw met astrofotografie, op wat fotos van de maan na, maar ik wil een poging gaan wagen. Nu zie ik dat de meesten beginnen met een spiegelreflexcamera. Ik heb er geen, maar kon nog wel voor een redelijke prijs een cmos camera aanschaffen. Ik heb een Skywatcher 200p op een EQ5 montering. Dat is een te lichte montering om er naast de telescoop ook nog en zware camera aan te hangen. Wat kleiners en lichters leek me daarom voor nu beter. De EQ6 met GOTO staat op het verlanglijstje. Tot die tijd wil ik het hier mee proberen. Ik heb een verloop van een c-mount naar een 1,25" op de camera gezet. Nu past hij perfect in de oculairhouder. Ik heb overdag al wat objecten gefotografeerd, om wat bekend te raken met het systeem en de camera.

Ik gebruik om te fotograferen SharpCap 3.2. Dat gaat eigenlijk vrij makkelijk.

Kan iemand mij vertellen hoeveel foto's ik zou moeten nemen van een gemiddeld object om deze later met behulp van bijv. Deepsky Stacker tot een redelijk tot goed resultaat te krijgen? Overdag heb ik lopen spelen met series van 100 tot zelfs 500 foto's per keer. De camera doet dat makkelijk en de laptop ook. Maar dat is overdag op stilstaande objecten.

Ik heb me voorgenomen om een object (op de laptop) in beeld te krijgen en dan ongeveer 100 foto's te nemen. Daarna het object weer in het midden te zetten en dan weer 100 en dan zo doorgaan tot ik een flinke aantal foto's heb gemaakt. Gaat dat tot resultaat leiden?
    Skywatcher 200/1000 f5 eq5 / Meade EXT80

Beste Oscar, als ik het goed begrijp, heb je geen volgmotor op de montering? Dan kan het nog een hele klus worden.

Ik weet niet helemaal wat je bedoelt met “een cmos camera”, maar ik heb in het verleden wel eens met een qhyccd5R-II kleuren cmos camera de Orionnevel vastgelegd met mijn volgmotor aan, maar zonder mijn montering echt goed uit te lijnen. Dat is eigenlijk een planeten/guide-camera. Orde Megapixel met ca. 5 micron pixelgrootte.

Door de kleine chipmaat leg je echt een klein stukje van de hemel vast en zonder volgmotor loopt dat dus heel snel uit beeld. Destijds kon ik max. iets van 1.75 seconden per foto belichten, voordat het beeld compleet uitsmeerde door de aardrotatie. Dus continu bijsturen tussen de foto’s was nodig. Met een foto of 30-50 kreeg ik uiteindelijk best een grappig plaatje. Dat was met een 150/750 newton op een eq5. De gain moet dan vrij hoog, dus vrij veel ruis.

Oom M13 en M5 en M3 heb ik wel eens vastgelegd. Zwakkere objecten lukten me niet, daarvoor moest ik veel langer en nauwkeuriger kunnen volgen.

Ik zou je adviseren de orionnevel te nemen en dan eens met veel geduld 30 foto’s te maken. Je zoeker heel goed afstellen helpt!

Overigens kan dit ook met een smartphone voor een oculair. Heb laatst op dit forum iemand nog zo’n fotootje zien delen, volgens mij.
    Sterren kijken in de stad | Meade LXD75 6" Newton | Bosma 150/1800 Rumak | Orion Skyscanner 100 mm tabletop | Bresser AR102s Refraktor

Commentaar

... en hier nog enkele oude foto's die ik kon terugvinden...
      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M5_color.jpg views: 119 grootte: 711,4 KB id: 1408013Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M13_13072018_150mmN.jpg views: 113 grootte: 1,14 MB id: 1408014Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M42_128shots_QHYCCD5RIIC_250ms.jpg views: 117 grootte: 140,1 KB id: 1408015
      Sterren kijken in de stad | Meade LXD75 6" Newton | Bosma 150/1800 Rumak | Orion Skyscanner 100 mm tabletop | Bresser AR102s Refraktor

Commentaar

Als ik dat voor elkaar ga krijgen ben ik al een gelukkig mens hoor!

Commentaar

Over welke "cmos camera" gaat het?

Commentaar

Het gaat om deze:

https://s.click.aliexpress.com/e/bJGFOtMk

Commentaar

Interessant en niet duur. Kan je deze camera lange belichtingen laten maken?
              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Nog een tip: kijken even naar de website van emil kraaikamp. Die deed ook DSO met een zwo asi120. Inspirerend!

Commentaar

Het was een prachtige avond vanavond! Mijn camera uitgetest op mijn Meade EXT80.

De Maan ging prima. Mooie foto's kunnen maken. Sterren en nevels is echter heel wat anders. Ik krijg werkelijk geen enkele ster op beeld met mijn camera.

Geen idee waar dit aan ligt. De camera doet het wel. Ik gebruik SharpCap 3.2. Deze laat echter geen enkele ster zien. Echt alleen maar een zwart vlak. Flink lopen 'spelen' met de instellingen, maar helemaal niets. Doe ik iets verkeerd? Ligt het aan de camera, dat deze toch niet gevoelig genoeg is? Moet ik mijn grotere telescoop (Skywatcher P200) gebruiken?

Hopelijk is het dit weekend ook nog goed weer voor een volgende poging.

Commentaar

Gewoon Sirius in beeld zetten, dat is een zeer heldere ster. Eerst focusseren op de Maan, dan staat het focus in ieder geval goed. Ik denk dat de sensor van de camera vrij klein is, je had de ster gewoon niet goed in beeld. De Maan is ook enorm helder, dus die zie je al met lage gain van de camera. Sirius is nu zichtbaar als een heldere ster. In de zomer kan je Vega gebruiken in de Lier.
                    Kijk ook waar de gain instellingen van de camera zitten in sharpcap, je zal de gain moeten verhogen en de belichtingstijd moeten verlengen, dan vangt je camera meer licht.
                    Markeer het focuspunt even met een stukje plakband of zo (of meet het op met een schuifmaat) als je goed staat op de maan.
                    Zet een oculair in je telescoop, richt een ster goed in het midden van je beeld. Doe dat opnieuw op een hogere vergroting oculair en centreer de ster weer.
                    Dan, als de ster goed midden in beeld staat van de telescoop, oculair eruit, camera erin en focuspunt terug zetten naar de markering, dan moet je een heldere ster wel in beeld hebben.
                    Wat nu ook moet lukken, is de Orion nevel M42, die is ook vrij helder.
                    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Werken...
                    X