Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Astrofotografie met cmos camera

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Astrofotografie met cmos camera

Als het komende week (eindelijk weer eens) helder is wil ik een poging wagen om met mijn cmos camera wat objecten te fotograferen.

Ik ben nog helemaal nieuw met astrofotografie, op wat fotos van de maan na, maar ik wil een poging gaan wagen. Nu zie ik dat de meesten beginnen met een spiegelreflexcamera. Ik heb er geen, maar kon nog wel voor een redelijke prijs een cmos camera aanschaffen. Ik heb een Skywatcher 200p op een EQ5 montering. Dat is een te lichte montering om er naast de telescoop ook nog en zware camera aan te hangen. Wat kleiners en lichters leek me daarom voor nu beter. De EQ6 met GOTO staat op het verlanglijstje. Tot die tijd wil ik het hier mee proberen. Ik heb een verloop van een c-mount naar een 1,25" op de camera gezet. Nu past hij perfect in de oculairhouder. Ik heb overdag al wat objecten gefotografeerd, om wat bekend te raken met het systeem en de camera.

Ik gebruik om te fotograferen SharpCap 3.2. Dat gaat eigenlijk vrij makkelijk.

Kan iemand mij vertellen hoeveel foto's ik zou moeten nemen van een gemiddeld object om deze later met behulp van bijv. Deepsky Stacker tot een redelijk tot goed resultaat te krijgen? Overdag heb ik lopen spelen met series van 100 tot zelfs 500 foto's per keer. De camera doet dat makkelijk en de laptop ook. Maar dat is overdag op stilstaande objecten.

Ik heb me voorgenomen om een object (op de laptop) in beeld te krijgen en dan ongeveer 100 foto's te nemen. Daarna het object weer in het midden te zetten en dan weer 100 en dan zo doorgaan tot ik een flinke aantal foto's heb gemaakt. Gaat dat tot resultaat leiden?
    Skywatcher 200/1000 f5 eq5 / Meade EXT80

Beste Oscar, als ik het goed begrijp, heb je geen volgmotor op de montering? Dan kan het nog een hele klus worden.