Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Condens cameralens voorkomen

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

    Condens cameralens voorkomen

    Gisteravond kwam er heel veel condens op mijn 180mm lens toen ik voor het eerst met de Star Adventurer ging proberen.

    Ik had al gelezen van dauwlinten, maar wil het een beetje simpel/mobiel houden.

    Wie heeft wel eens van die handwarmers gebruikt? Werkt dat goed? Hoeveel moet je er dan op doen? 1 boven en 1 onder? Of meer? Ps er zit wel een uitschuifbare dauwkap op de lens maar dat hielp niet veel.

    Bij voorbaat dank voor antwoorden en ideen,
    Corné
    Last bewerkt door Unigaze; 04-02-19, 13:01. Reden: Typo
    Skywatcher 130/650 PDS newton, 90/1250 maksutov, AZ-4 montering, Star Adventurer montering, Bresser Condor 10x50 bino, Nikon D5300 DSLR.

    #2
    Ik heb er even over na kunnen denken en denk toch dat de optie dauwlint + powerbank beter is.

    Diameter lenskap nabij frontelement = 78,6mm
    78,6 x π = ~247mm omtrek.

    Pak je dan liefst een iets te kleine lengte van 20cm of een iets te grote 30cm dauwlint? Van Omegon.

    Dan een USB Powerbank. Ik zou graag 4 uur eruit willen krijgen.
    Is het zo simpel als 4 x stroomverbruik om aan benodigde Ah te komen of moet ik daar nog rekening houden met verliezen en een marge inbouwen?

    Bijvoorbeeld 30cm dauwlint lust 1,2A. 1,2A x 4h = 4800mAh. Als ik een 10.000mAh powerbank neem zit ik dan altijd safe (dit is wel betaalbaar), of desnoods een 20.000?

    Kan iemand mij ook in de richting wijzen voor het zelf maken van een controller?
    Skywatcher 130/650 PDS newton, 90/1250 maksutov, AZ-4 montering, Star Adventurer montering, Bresser Condor 10x50 bino, Nikon D5300 DSLR.

    Commentaar


      #3
      Powerbanks geven de accucapaciteit aan in Ah (Ampère x uur) of het 1000-ste deel hiervan mAh (dit laatste imponeert met wat meer nullen, natuurlijk). Dit is echter de accucapaciteit die geldt bij de nominale celspanning van de Li-ion of Lipo accupack zelf, zijnde 3,6 tot 3,7V. Alle USB, smartphone of laptop powerbanks die ik ken werken met een enkelvoudige lithiumcel of meerdere cellen parallel. Het laadcircuit werkt dan zonder ingewikkelde balancer en ook gewoon op 5V.

      Ze maken hier met een ingebouwde step-up converter 5 VDC (voor USB) of hogere uitgangsspanningen van (voor het bijladen van bijvoorbeeld notebooks omschakelbaar naar 12V, 19V tot zelfs 21V). Deze step-up converters hebben een rendement van rond de 92%. De energie in de accu zelf wordt natuurlijk niet hoger, indien er een hogere uitgangsspanning wordt gemaakt. Hoe hoger de uitgangsspanning van de powerbank, hoe lager dus de theoretische capaciteit van deze powerbank. Ofwel, een 5V powerbank met een 3,6V lithumaccu van 10.000mAh intern geeft bij 5V slechts een theoretische capaciteit van 10.000mAh x 0,92 x 3,6V / 5V = 6.624mAh. Ga je met 12V uitgangsspanning rekenen dan wordt de theoretische capaciteit van de powerbank nog veel lager.

      Dit is echter de theoretische capaciteit. Ga er van uit dat de BMS (battery management system) in de powerbank, bij een enkelvoudige lithiumcel, deze niet verder dan 80% tot 90% DOD (depth of discharge) zal ontladen om overmatig levensduur verlies te voorkomen. Ofwel, er blijft altijd minimaal 10% restcapaciteit in de lithiumaccu zitten die je niet kunt gebruiken. De DOD beschikbare capaciteit wordt dan maximaal 0,90 x 6.624mAh = 5.962mAh.

      Je moet bij accu's altijd rekenen met een beetje capaciteitsverlies door veroudering gedurende langer gebruik. Neem bij een Li-ion of Lipo nog eens ongeveer 10%. De nuttige capaciteit (over de levensduur beschikbare capaciteit) wordt dan 0,90 x 5.962mAh = 5.365mAh. Dit is bij 5V uitgangsspanning dus nog slechts de helft van de 10.000mAh die de fabrikant op de powerbank vermeldt.

      Deze nuttige capaciteit kun je prima op vertrouwen, als je in een verwarmde trein, bus of wachtruimte een keer je smartphone of notebook wilt bijladen. Ga je deze powerbank buiten bij wat kouder weer (nog wel boven het vriespunt) gebruiken dan verlies je echter nog zo'n 25% capaciteit. Je accu levert nu eenmaal minder energie bij lagere temperaturen. Dit is ook iets om rekening mee te houden. De werkelijk bruikbare capaciteit onder omstandigheden wordt dan 0,75 x 5.365mA = 4.024mAh. Dit gaat echter hard omlaag bij nog lagere temperaturen.

      Met deze 10.000mAh USB powerbank kun je, gedurende de vier uur die je wenst, slechts 4.024mAh / 4 h = 1,0A aan stroom leveren. Dit komt overeen met een vermogen van 5V x 1,0A = 5W gedurende 4 uur, ofwel 5W x 4 h = 20Wh aan nuttige energie die deze powerbank levert bij eerder genoemde lagere temperaturen. Je moet dus helaas een nog grotere accu nemen voor een 1,2A x 5V = 6W USB dauwlint gedurende 4 uur op vol vermogen. Je hebt dan 24Wh aan nuttige energie nodig. Op deze 10.000mAh USB powerbank houdt een 6W dauwlintje het bij kouder weer ongeveer: 4,0Ah / 1,2A = maar iets meer dan drie uur vol.

      Dit valt vaker tegen en komt vooral door de wat ondoorzichtige manier waarop powerbank leveranciers de capaciteit vermelden. Mensen nemen aan dat de vermelde capaciteiten gelden bij de uitgangsspanning van 5V of 12V. Dit is dus niet zo bij powerbanks ! Het betreft de theoretische capaciteit van de interne lithiumaccu bij slechts 3,6V klemspanning, waardoor er veel minder energie in een powerbank zit dan men aanneemt. Leveranciers vermelden dit uiteraard liever niet en laten het bij een met grote letters geschreven mAh aanduiding met veel nullen. Soms geven ze in kleinere letters in de beschrijving wel de maximale theoretische energie weer (Wh) of geven ze aan hoe snel het opladen wel niet gaat bij een gegeven stroom. Beide gegevens waaruit je kunt terugrekenen dat de opgegeven capaciteit alleen de theoretische accucapaciteit betreft bij een klemspanning van 3,6 tot 3,7V.

      Ik ken mensen die met een 12V laptop powerbank hier op een erg vervelende manier achter kwamen tijdens het voeden van hun montering. In de praktijk levert zo'n op 12V geschakelde, 20.000mAh laptop powerbank niet eens meer energie dan het goedkopere, kleine 6Ah 12V loodaccuutje uit hun oude mini-jumpstarter. Reken maar uit: de powerbank lithiumaccu bevat maximaal 20Ah x 3,6V = 72Wh aan energie, de kleine loodaccu bevat echter ook 6Ah x 12V = 72Wh.

      Dit is echter allemaal nog theoretische energie, de werkelijk bruikbare (nuttige) energie is bij alle accu's nog een stuk lager. Zeker bij koud weer. Ik hoop dat je hier zo wat aan hebt om mee te kunnen rekenen. Bovenstaande geldt overigens voor powerbanks met lithiumaccu's, voor nikkelaccu's, loodaccu's of accupacks met meerdere cellen in serie (zoals ook een 12V loodaccu al heeft) worden de berekeningen anders.

      Robert.
      Last bewerkt door rweust; 10-02-19, 21:32.
      10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

      Commentaar


        #4
        Afgelopen maansverduistering zo'n 4h buiten gestaan met een lensmuff achtig dingetje dat mijn zus gemaakt heeft, zaten 4 natriumacetaat handwarmertjes in en dat heeft de boel 4h lang dauwvrij gehouden! Bij gebrek aan lensmuff achtig ding is een lange sok met klitteband ook goed...
        Last bewerkt door morgoth924; 11-02-19, 06:53.
        66mm ED semi-APO, XT8 Intelliscope, 10*42 & 12*50 bino's.

        Commentaar


          #5
          morgoth924 Een erg origineel en simpel idee, chemische verwarming ipv elektrische. Alleen wat moeilijk terug te regelen, mocht het te warm worden. De pads geven iets van een 1/2 uur tot een uur warmte af door kristallisatie, dacht ik. De resterende 3 uur gebruik je dus warmte die is opgeslagen in je systeem door de hogere temperatuur van de pads zelf, de optiek en de lenscel. Dit kan een nadeel zijn ivm lucht onrust. Alhoewel, bij refractors komt dit wat minder gevoelig en een padje er uit halen of een nieuwe knikken en er bij in stoppen kan uiteraard altijd.

          Het is een erg eenvoudige methode die ook werkt als er niet voldoende elektrische energie voorhanden is. Misschien ook handig om een te koud geworden accu in een kist of koffer weer wat in temperatuur op te krikken. Normaal start je deze warmtepads door ze te knikken, waarna kristallisatie op gang komt en warmte afgeeft. Hoe werkt dit bij erg lage temperaturen met deze pads? Blijven ze dan vloeibaar tot je ze start of starten ze op een gegeven moment door de lage temperatuur vanzelf met kristalliseren?

          Robert.
          Last bewerkt door rweust; 11-02-19, 10:02.
          10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

          Commentaar


            #6
            Geen temperaturen gemeten, dus geen idee of één en ander te warm is geworden. Je kan uiteraard grofweg een beetje regelen door het aantal pads te wijzigen. Ik had er die morgen twaalf bij, vervangen was dus mogelijk, maar bleek niet nodig. Om wat meer leven (hogere temperatuur) in een accukoffertje te houden, kunnen ze volgens mij ook dienen al zal proefondervindelijk vastgesteld moeten worden of dat veel zoden aan de dijk brengt, veel zal afhangen van de grootte (gewicht) van de accu. Nog een toepassing: ééntje in de oculairenkoffer om dat aangedampte oculair of de zoeker die je net niet op tijd hebt afgedekt, weer gebruiksklaar te maken.

            De niet gebruikte pads liggen gewoon in m'n koffer (in de kou) en blijven vloeibaar, de reactie start enkel na het knikken van het metalen plaatje dat er in zit.
            66mm ED semi-APO, XT8 Intelliscope, 10*42 & 12*50 bino's.

            Commentaar


              #7
              De heat packs wegen iets van 131 g las ik, waarvan voor het gemak even zo'n 90 g natriumacetaat aangenomen (ze bevatten schijnbaar ook nog wat water). De warme die vrij komt bij de fase-overgang (vloeibaar naar vast) van natriumacetaat schijnt 199 KJ/kg te zijn, ofwel één zo'n handwarmertje geneert bijna 18 KJ aan energie. Om te vergelijken met de energie in een accu reken we dit even om naar Wh, delen door 3600 seconden geeft dan 5 Wh aan energie uit één zo'n handwarmertje. Jouw 12 stuks genereren dan samen 60 Wh aan energie (direct in de vorm van warmte).

              We hadden al gezien dat niet alle theoretische energie in een accu beschikbaar komt in de vorm van elektriciteit. Om 60 Wh aan nuttige energie uit een loodaccu te kunnen halen bij lage buitentemperatuur hebben we een theoretische energie nodig die 1,6 x groter is, ofwel 96 Wh, dit geeft bij een 12V loodaccu dus een theoretische capaciteit van 96 Wh / 12V = 8 Ah. Dit is geen hele grote loodaccu, maar toch ruim zwaarder dan jouw 12 stuks handwarmers.

              Nadeel van de natriumacetaat handwarmers is dat deze fase overgang bij 56 C schijnt plaats te vinden, zo warm worden ze binnenin dus ook. Het proces stopt als alle vloeibare natriumacetaat vast is geworden. Je moet de heat packs dus wat isoleren (inpakken), ook naar de te verwarmen delen, om te voorkomen dat de warmte te snel uit de warme natriumacetaat stroomt, waardoor de reactie snel is afgelopen en waardoor de delen waarmee de handwarmers in aanraking komen te heet worden. Regelen blijft daardoor moeilijk.

              Ook bij een loodaccu bestaat het gevaar dat deze plaatselijk te warm wordt (loodaccu's verliezen bij 30 C al levensduur), indien er rechtstreeks contact is tussen accu en handwarmers. Maar los een paar in een accukist, met een wollen sok er om heen alleen langzaam de lucht verwarmend en daarmee indirect de accu, zou moeten kunnen werken. Leuk idee, dank je wel, ik ga het eens een keer proberen.

              Robert.
              Last bewerkt door rweust; 11-02-19, 20:56.
              10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

              Commentaar


                #8
                Toch leuk om te lezen dat er iemand reageert die die dingen gebruikt waar ik over had gehoord na een korte zoektocht. (natriumacetaat verwarmers)

                En tevens de berekeningen van rweust ! Ik ben nog steeds zoekend voor een nette regelbare oplossing.

                morgoth924 waar koop je de natriumacetaat verwarmers? Ik wil er wat op voorraad leggen als noodoplossing in een geïmproviseerde geisoleerde sok voor ik het probleem voortijds niet anders op kan lossen
                En die foto van je, OEF! Da's goed aangerijpt! En desondanks toch nog goede platen kunnen schieten?

                Het is echt heel demotiverend als je als beginner door een vergissing (stom) een uur plaatjes schiet in het verkeerde formaat, en na de realisering van het feit nog maar een stuk of 6 goede raws overgehouden, vóór condensatie en geen oplossing ter plekke.
                Wel een leermomentje. Ik heb wel zoiets daar doe ik het voor. Elke fout en oplossing brengt me naar een iets hoger niveau. En ik heb als consolatie toch ten minste mijn eerste echte timelapse overgehouden aan de avond.

                Bedankt

                P.S. Vergeten te vragen morgoth924 hoe laadt jij de natriumacetaat verwarmers weer op met energie? Door ze te koken in water zoals ik lees?
                Skywatcher 130/650 PDS newton, 90/1250 maksutov, AZ-4 montering, Star Adventurer montering, Bresser Condor 10x50 bino, Nikon D5300 DSLR.

                Commentaar


                  #9
                  Origineel geplaatst door Unigaze Bekijk bericht
                  rweust ! Ik ben nog steeds zoekend voor een nette regelbare oplossing.
                  Zo'n PWM vermogensregelaar is niet zo moeilijk te bouwen. Dit kan uit elektronica onderdelen voor een paar Euro. Onderstaand schema voor 12V dauwlintjes met de "good old" NE555 heb ik ooit twee keer in een klein kastje gebouwd. Het max 12W vermogen per kanaal is regelbaar tussen 5 en 95%. De BD135 transistor moet dan iets gekoeld worden met een aluminium plaatje of clip. Dit werkt na al die jaren nog prima. Heb je iets meer uitgangsvermogen nodig (tot 25W) dan kun je de transistor vervangen door een wat zwaarder NPN type, bv. een TIP31.


                  Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: PWM heating - Schematic.jpg views: 1 grootte: 85,0 KB id: 1408081

                  Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMAG0470.jpg views: 68 grootte: 702,3 KB id: 1408091

                  Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: dauwlintcontroller.jpg views: 1 grootte: 791,1 KB id: 1408083

                  Zet er wel een ontkoppeling voor als je ook de camera of montering voedt uit dezelfde accu. Je voorkomt dan storing van de blokgolf van de vermogensregeling die via je voedingslijn bij andere apparatuur terecht komt. Vergeet ook de glaszekering niet.

                  Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Ontkoppeling.jpg views: 1 grootte: 37,4 KB id: 1408084

                  Het betreft hier eigenlijk geen echte regeling. PWM vermogensregelingen knijpen alleen het vermogen, ze regelen geen temperatuur. Ik vergelijk een vermogensregeling altijd met een lek bad en een waterkraan. Je kunt de kraan knijpen of verder open draaien, maar het zal heel moeilijk zijn om het waterniveau in het lekke bad constant te houden. Een vlotterkraan reageert daarentegen wel direct op het niveau en zal op een gegeven moment een stand aannemen, waarbij het water wat uit het lekke bad stroomt even groot is als het water wat de vlotterkraan toevoert. Dit is ook wat een goede, gestuurde temperatuurregelaar doet.

                  Hieronder geeft de werking van deze PWM vermogensregelaar weer. Met ongeveer 200 Hz cyclus wordt de pulslengte (12V inschakelduur) van de blokgolf (de duty genoemd) veranderd. Dit regelt het vermogen naar je dauwlint.

                  Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: scope1.jpg views: 1 grootte: 716,6 KB id: 1408085
                  5% Duty = 5% vermogen.

                  Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: scope2.jpg views: 1 grootte: 759,3 KB id: 1408086
                  50% Duty = 50% vermogen

                  Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: scope3.jpg views: 1 grootte: 767,2 KB id: 1408087
                  95% Duty = 95% vermogen.

                  Robert.
                  Voeg bestanden toe
                  Last bewerkt door rweust; 11-02-19, 22:29.
                  10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

                  Commentaar


                    #10
                    De verwarmertjes haalde ik bij de apotheek, merk heltiq. Eén pad weegt 58g, dus iets minder dan de helft energie beschikbaar dan Robert voorrekende.

                    Ik moet er nog een timelapse van maken, maar zo'n plaatjes heeft het me opgeleverd:



                    Ze terug vloeibaar maken doe ik inderdaad in kokend water, hetzij bij de aardappelen als er toevallig ook eten bereid moet worden, hetzij in een geïsoleerde pot (isolatiefornuis-idee).
                    66mm ED semi-APO, XT8 Intelliscope, 10*42 & 12*50 bino's.

                    Commentaar


                      #11
                      Ik heb een yogamatje aan stukken geknipt en er een simpele dauwkap van gemaakt. Het zal vast niet onder alle omstandigheden afdoende zijn maar vooralsnog heb ik geen dauw op mijn lenzen gehad.
                      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

                      Commentaar


                        #12
                        Ja, langere dauwkap werkt ook goed, zo zit er een fitnessmatje aan het einde van m'n dobson.
                        Voor een korte widefield lens is het minder geschikt, denk ik, heb bv. een samyang 16mm, zou dat niet snel leiden tot vignettering? Op langere lenzen geen probleem uiteraard en lekker simpel!
                        66mm ED semi-APO, XT8 Intelliscope, 10*42 & 12*50 bino's.

                        Commentaar


                          #13
                          Hier zijn deze natriumacetaat handwarmertjes ook te koop, zo te zien wat zwaarder en goedkoper, mits de opdruk je niet stoort:

                          https://www.lidl-shop.nl/2-handverwarmers/p100247032

                          Robert.
                          Last bewerkt door rweust; 13-02-19, 22:29.
                          10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

                          Commentaar


                            #14
                            Bedankt. Ik ga van de week nog een paar keer langs bij de Action die tot 20:00 open is. Want ze verkopen ze maar het schap was helaas leeg gisteren.
                            Skywatcher 130/650 PDS newton, 90/1250 maksutov, AZ-4 montering, Star Adventurer montering, Bresser Condor 10x50 bino, Nikon D5300 DSLR.

                            Commentaar

                            Werken...
                            X