Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

EQ5-Pro mount verbinden met computer

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

EQ5-Pro mount verbinden met computer

Beste leden,

Vandaag heb ik lopen knutselen met mijn EQ5 Pro mount het vanuit mijn laptop in Stellarium of Cartes Du Ciel te besturen.
    Ik heb hiervoor een USB naar RJ9 kabel gebruikt, deze past in mijn SynScan afstandsbediening. Mijn computer detecteert de kabel en geeft een COM poort aan (COM1) Via ASCOM kan ook verbinding maken met de mount en in Stellarium ook.
    Maar toch werkt deze kabel niet naar behoren. Ik denk dat het te maken heeft met de voltage van de RJ9 kabel?
    Mijn vraag, welke kabel gebruiken jullie om je laptop/computer aan te sluiten op je EQ5 Pro mount?

Zie mijn bijlage voor de equipment die ik gebruik
    Voeg bestanden toe

Ik geloof dat je eerst een USB naar serieel kabel converter nodig hebt voordat je er een rj9 kabel op aan kan sluiten.
    Het communicatieprotocol is namelijk serieel en niet USB

Tenminste zo werkt het bij mij
    Voeg bestanden toe
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Ik heb ook een HEQ5-Pro en ook een EQ6-R en beide verbind ik met mijn computers. Als je de SynScan handcontroller wilt gebruiken dien je deze eerst in PC Direct mode te zetten. De door jou gebruikte USB naar RJ9 kabel gaat inderdaad niet werken. Je zult, zoals Patrick al zegt, een serieel naar USB converter nodig hebben.

Een andere mogelijkheid is de handcontroller helemaal niet gebruiken. Je kunt dan deze kabel

https://www.pierro-astro.com/materie...-sirius_detail

gebruiken. Dat doe ik ook en het werkt erg goed. Stellarium of CdC kunnen dan rechtstreeks je montering aansturen en via de controls in die applicaties kun je de telescoop naar een object laten slewen, secuur richten, syncen etc etc.

Wouter
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick Bekijk bericht
        Ik geloof dat je eerst een USB naar serieel kabel converter nodig hebt voordat je er een rj9 kabel op aan kan sluiten.
        Het communicatieprotocol is namelijk serieel en niet USB

Tenminste zo werkt het bij mij
        Waar heb je de serieel kabel met de RJ9 aansluiting gekocht?

Commentaar

Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
          Ik heb ook een HEQ5-Pro en ook een EQ6-R en beide verbind ik met mijn computers. Als je de SynScan handcontroller wilt gebruiken dien je deze eerst in PC Direct mode te zetten. De door jou gebruikte USB naar RJ9 kabel gaat inderdaad niet werken. Je zult, zoals Patrick al zegt, een serieel naar USB converter nodig hebben.

https://www.pierro-astro.com/materie...-sirius_detail

Wouter
          Klopt het dat de kabel in de link alleen voor een HEQ5-Pro is, want ik zie nergens een RJ45 aansluiting op mijn EQ5-Pro mount. Wel is deze aansluiting te vinden op de hand controller

Commentaar

Nee die kabel is voor alle SkyWatcher monteringen met een SynScan handcontroller. De kabel wordt aangesloten op de poort waar je normaliter de handcontroller aansluit. Ik heb dan ook twee van precies die kabels; een voor de HEQ5-Pro en een voor de EQ6-R. Ik heb exact dezelfde kabel in het verleden ook succesvol op een AZEQ-6 montering gebruikt.
            50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Origineel geplaatst door oyabun Bekijk bericht

Waar heb je de serieel kabel met de RJ9 aansluiting gekocht?
              Die had ik nog liggen, het usb naar serieel gedeelte. De seriŽle-rj-9 kabel zat bij de 2e hands montering.
              150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
              Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

https://www.astromarket.org/wifi-blu...t-rj45/p,51914

deze heb ik voor mijn heq5 gekochtt en werkt perfect. Ook onder win10..

Commentaar

Werken...
                X