Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Welke config van Win - Astrophotografie

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Welke config van Win - Astrophotografie

Oké, eigelijk wou ik dit compleet via OSX, maar moet er mij bij neerleggen dat dit niet gaat lukken.
    Ik droom van het volgende scenario...

In mijn hobbyruimte achteraan in mijn tuin wil ik 1 win pc met volgende programma's
    PHD2, deepskystacker, Backyard Nikon en stellarium

Heb via internet gezocht maar heb niet veel gevonden over win configuratie voor astrofotografie pc.
    Dus wat heb ik minimum nodig zoals Ram geheugen (bv: 4gb of 8 gb), processor (vb: celeron, i3 of i5) grafische kaart enz...

Draaien deze programma's vlot op een oude pc of heb ik hiervoor een nieuwe nodig...

Geen antwoord op je vraag maar compleet via OSX lukt als je gebruik maakt van KStars (met de astrofotografiemoldule Ekos) en eventueel PHD2 (Ekos heeft een interne guiding module die heel goed werkt). Zie

https://indilib.org/

en

https://indilib.org/download/osx.html

Wouter
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

wvreeven dank u om deze tip en ga het zeker eens bekijken.

Commentaar

Ekos werkt met open source drivers voor veel hardware gebouwd op het INDI systeem. Stellarium ondersteunt ook INDI. Succes en stel gerust vragen als je ze hebt.

Groet, Wouter
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Ik heb veel gedoe gehad met laptops in de achtertuinsterrenwacht. Ik wou Nebulosity draaien voor de capture, CdC voor positionering/ASCOM, PHD voor autoguiding. Dan nog filterwielsturing, focusmotor en natuurlijk de hoofd- en guidecamera.
          Dat waren een hoop usb verbindingen dat moest nog via een usb-hub.
          Altijd veel gedoe met een Asus i7 6Gb/Win7 laptop mee gehad, noodzakelijkerwijs moest er een extra Dell Inspiron bij voor CdC/PHD2.6
          Een jaar geleden een tweedehands Dell Latitude i5/Win7/4Gb gescoord en, geloof het of niet, deze kan WEL alle USB poorten (incl. de HUB) afhandelen en het werkt perfect zo. Ik neem die laptop remote over met realVNC (rdp programma).
          Ga dus voor kwaliteit en de ene laptop is de andere niet.............
          Ik werk nog steeds met Win7 want ik gebruik enkele zaken met een oudere Prolific interface, waaronder de SitechII montering aansturing die via ASCOM pulseguiding wordt aangestuurd vanuit PHD2.6.

Volgens mij fotografeert forumlid zwik met een Macbook en draait daar ook alles onder.
          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

patrickduis bedankt voor jou advies - dus als ik het begrijp is een oudere pc beter - en jij draad met win 7 - is er iemand die met Win10 deze dingen doet...

wvreeven heb het eens bekeken "Ekos" en dit werkt via StellarMate, is wel een hele leercurve aan om dit onder de knie te krijgen - maar het wekt wel mijn interesse op en nieuwsgierigheid

Commentaar

Stellarmate is één oplossing. Maar er zijn er meer. Als je Kstars downloadt van hier

https://edu.kde.org/kstars/

dan is er ook een DMG voor Mac en kun je er meteen mee aan de slag. Ekos is een module binnen KStars.

Commentaar

Origineel geplaatst door K9 Spike Bekijk bericht
                patrickduis bedankt voor jou advies - dus als ik het begrijp is een oudere pc beter - en jij draad met win 7 - is er iemand die met Win10 deze dingen doet...

wvreeven heb het eens bekeken "Ekos" en dit werkt via StellarMate, is wel een hele leercurve aan om dit onder de knie te krijgen - maar het wekt wel mijn interesse op en nieuwsgierigheid
                Niet StellarMate (het is meer dan een kastje) maar https://www.stellarmate.com/.

Met andere woorden Ekos is een module onder KStars en het draait als open source op onder andere Linux / Mac. Als je het allemaal niet zelf wil configureren kun je via "StellarMate" een Linux ISO / RasberryPi (alles al voor je software matig geconfigureerd) of kastje kopen (dat is dan inderdaad de link waar jij naar verwees), met andere woorden net zo als de ZWOAir een kant en klare oplossing voor astrofotografie. Maar je hoeft dus geen kastje te kopen, het is een optie als je niet zelf software wil downloaden en configureren of ondersteunende hardware kopen

Ik heb bijvoorbeeld een RaspberryPi (RPI) gekocht en, omdat ik geen zit had om lang het OS te configureren met KStars/Ekos/PHD, gewoon Stellarmate OS (ISO) gekocht en deze op de RPI gezet. RaspberryPi en hier de setup op aangesloten en alles werkte zoals ik had gehoopt (wel verstanding om te controleren of je hardware via INDI wordt ondersteund!). Voor de joligheid (PHD was volgens mij al aanwezig), Stellarium en CarteDeCiel (CDC)? ook geďnstalleerd om te zien hoe dit er onder, in dit geval Linux, uitziet.

Maar...in principe kun je alles van scratch downloaden en zelf installeren zonder "meer" kosten (zoals gezegd, open-source).

Een verslag van mij tav dit avontuur hier: https://www.astroforum.nl/forum/medi...en-raspberrypi

Een video link die wvreeven indirect via de bovenstaande link had gedeeld van een gebruikers ervaring, zie hier: https://youtu.be/QDBKdW5F344
                Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | AVX mount | StarSense | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Commentaar

Goed, even terug naar het begin van dit draadje. De topic poster wil graag onder OSX werken, dus vergeet ajb even StellarMate. Gewoon KStars voor OSX downloaden en je kunt aan de slag

Commentaar

Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
                    Goed, even terug naar het begin van dit draadje. De topic poster wil graag onder OSX werken, dus vergeet ajb even StellarMate. Gewoon KStars voor OSX downloaden en je kunt aan de slag
                    Mijn betoog was ook meer een van “KStars/Ekos is meer dan StellarMate (Linux) alleen” relaas.
                    Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | AVX mount | StarSense | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Commentaar

Origineel geplaatst door K9 Spike Bekijk bericht

Niet beter, maar een oude, mits van een goed merk en type, is meer dan voldoende. Je hoeft geen fortuin uit te geven. Een tweedeands i5 Dell Latitude met voldoende usb poorten is meer dan genoeg voor astrofotografie. Die scoor je 2e hands voor 100-150 euro.
                      Het is ook verstandig om 1 dedicated laptop te hebben voor het maken van de plaatjes. Die hang je niet aan internet en dan blijft hij gewoon goed werken.

Daarnaast hou je je beste systeem voor de beeldbewerking. Die duw je vol met geheugen. En dat kan natuurlijk ook een mac zijn (als je het geld daarvoor kan en wil uitgeven, voor de meeste mensen niet weggelegd).
                      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Werken...
                      X