Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hulp gevraagd bij alignen komeetfoto's

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hulp gevraagd bij alignen komeetfoto's

Hallo allemaal,

In dit comment in dit topic kreeg ik de tip om eerst in PixInsight een StarAlignment te doen en dan een CometAlignment alvorens ImageIntegration te doen. Dit heb ik gedaan maar desondanks komen de sterren er nog steeds dubbel uit. En nu wil ik graag weten wat ik fout doe. Mijn workflow is als volgt:

- ImageCalibration en ImageIntegration met de flats om een master flat te maken
    - ImageCalibration met de lights en de zojuist gemaakte master flat (master bias en master dark heb ik al en zijn ook in beide toegepast)
    - CosmicCorrection
    - Debayer
    - StarAliognment
    - CometAlignment
    - ImageIntegration

De resulterende opname is

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Wirtanen_HT.jpg views: 1 grootte: 630,9 KB id: 1402569
    en zoals je kunt zien zijn de sterren dubbel terwijl ze dat in het echt niet zijn. Hier bijvoorbeeld een willekeurige Light

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Light_390.jpg views: 1 grootte: 1,50 MB id: 1402570 Ik zal toegeven dat ik de 120 individuele opnames die voor de stack gebruikt zijn niet afzonderlijk heb geïnspecteerd en dat zal ik nu doen. Maar zou er iets anders mis gegaan kunnen zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Wouter
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

OK ik heb de 120 opnames van deze stack bekeken en allen zijn scherp en hebben geen dubbelsterren. Ik denk dus dat het aan mijn gebruik van CometAlign ligt.
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Trouwens, ik heb de comet stacking tutorial op deze site gevolgd

http://harrysastroshed.com/pixinsigh...homeinter.html

en heb de komeet in de eerste en laatste opname aangeklikt. Maar dat werkte dus niet of niet goed genoeg...

Commentaar

Eerst staralign en dan cometalign? Dat lijkt me niet te kloppen. Probeer eens zonder staralign? In principe moet je bij de cometalign maar enkel bij de eerste en de laatste sub de komeet aanduiden, zeker als ze allemaal mooi na mekaar zijn genomen. Dan is de beweging lineair en berekent hij zelf wel de offset.

Als je subs gedelete hebt of een pauze genomen hebt tussen de subs, maakt ie mogelijk een sprongetje. Dan kan je ergens kiezen om op "elke" sub de komeet aan te duiden.
        Esprit 80ED f/5 Triplet apo, 127mm f/7.5 triplet apo, 10” LX200 ACF f/10 sct; 12" f/4 Sumerian dob. Mounts: iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro. Canon 600D (modded)

Commentaar

De subs zijn allemaal achereenvolgend genomen, zonder pauze. Als ik de laatste 20 subs neem dan gaat het wel goed. Als ik de laatste 40 neem dan gaat het fout. Het lijkt me toch niet dat CometAlign slechts 20 subs aankan?

Zie overigens het andere topic waarin aangeraden wordt wél eerst een StarAlign te doen. Dat wordt ook aangeraden in de tutorial op harrysastroshed.com...

Hier de stack van 20 subs:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Wirtanen_dbe_mlt_crop_ht_ct.jpg views: 1 grootte: 511,2 KB id: 1402578

Commentaar

Ik heb de cache van ImageIntegration leeg gemaakt en ook dat maakt niet uit. Ik snap er niks van...

Commentaar

Zit er tussen die laatste 20 niet een moment waarop je een kleine tik tegen de montering/telescoop hebt gegeven dat de positie van de sterren van de volgende foto's iets zijn opgeschoven?
              Doe je aan dithering tijdens de opnames maken en zorgt de dithering ervoor dat PI de sterren op 2 plaatsen neer gaat zetten met de komeetuitlijning?

Dat zijn wat puntjes die zo even in mij opkomen. lijkt mij bijna dat het een mechanisch probleem is en geen softwarematig, maar niet gehinderd door voldoende kennis van PI.
              Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Een tik zou kunnen want de montering stond niet erg stevig op de grond. Ik heb geen dithering toegepast.

Verder heb ik uit nieuwsgierigheid de ge-StarAlign-de subs geïntegreerd. De sterren komen er dan scherp uit en de komeet niet. Maar los van het feit dat de verplaatsing van de komeet zichtbaar is, is de komeet dubbel! Echt heel raar...

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Wirtanen_sa.jpg views: 1 grootte: 2,60 MB id: 1402586

Commentaar

Ze is niet dubbel hoor, de kern is weggehaald door de software waardoor je 2 lijntjes lijkt over te houden.

Heel vreemd inderdaad, zou eigenlijk perfect moeten lukken.

Kan je de subs ergens online gooien? (de gecalibreerde)
                  Esprit 80ED f/5 Triplet apo, 127mm f/7.5 triplet apo, 10” LX200 ACF f/10 sct; 12" f/4 Sumerian dob. Mounts: iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro. Canon 600D (modded)

Commentaar

Ah is dát het! Vandaar dat de heldere sterren meer dubbel lijken te zijn dan de minder heldere. Dank je! Ik ga met de pixel rejection spelen

Commentaar

forum power

Commentaar

Lifesvr Je bent geweldig! Het blijkt dat bij kometen in ImageIntegration onder Pixel Rejection (1) als rejection algorithm "No rejection" moet kiezen. Dat had ik even gemist. En dan krijg je dit:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Wirtanen_sporen_dbe_ht_mlt_ct_dbe.jpg views: 1 grootte: 884,8 KB id: 1402596

Commentaar

Let there be light!

Fijne opname, mooi dat je er nog uit gekomen bent, 't is de moeite alleszins waard ;-)
                          - PI is voor mij onbekend terrein.
                          Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                          (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Ik ben inmiddels voor de gein alle 422 opnames van 15 seconden elk aan het stacken. Dat zal nog wel even duren maar ik zal het eindresultaat hier posten.

Commentaar

Wouter, met dergelijke integratietijd moet je eens wat verder trachten te stretchen. Je zal er waarschijnlijk wel een fijn staartje uit tevoorschijn kunnen toveren.

Commentaar

Werken...
                              X