Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Poolafstelling Star Adventurer

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Poolafstelling Star Adventurer

Ik heb een paar vragen over de poolafstelling van de Skywatcher Star Adventurer. Er zit een goede beschrijving bij maar die laat mij met vragen zitten als je een appje gebruikt.

Voor het bepalen van de locatie van Polaris gezien op de cirkel door de poolzoeker,
    en na zorgvuldig waterpas stellen van de polar wedge dmv mijn statief,
    het zorgen dat alle afstelschroeven goed vast staan,
    en het gebruik van een appje zoals bv PS Align, of zelfs de poolzoeker functie van de app SAM Console (eigenlijk bedoeld voor de Star Adventurer mini wifi, maar deze app is gratis!), of welke andere poolzoeker app dan ook,
    hoe moet ik dan de zetcirkels van de poolzoeker zetten?

Ik weet dat 31 oktober, 0 uur, een belangrijke is om vast te zetten als nulpunt, maar moet ik ook iets doen met de meridiaan afwijking of moet ik die ook op 0 laten staan omdat de apps mijn GPS locatie gebruiken? PS ik zit in Breda 4,7 Oosterlengte dus een afwijking van grofweg 10 naar het westen van de centrale meridiaan voor onze tijdzone,15 Oost. Doe ik dit goed?

Verder dan wil ik kijken of mijn poolzoeker wel helemaal zuiver is gecalibreerd vanuit de fabriek. Heb hem bij daglicht uitgericht op een elektriciteitsmast op 450 meter afstand. Zetcirkels op 31 oktober 0 uur en meridiaan-afwijking op 0. Dan moet hij verticaal staan, als een klok. Zover zo duidelijk en hij staat nagenoeg verticaal. Vervolgens de montering 180 draaien in rechte klimming zodat de "klok" ondersteboven staat. Er zit een hele lichte afwijking naar links. Is dit precies genoeg of moet ik hier gaan calibreren met de 3 1,5mm inbus schroefjes?

Click image for larger version  Name:	IMG_2417.JPG Views:	1 Size:	1.63 MB ID:	1402452Click image for larger version  Name:	IMG_2419.JPG Views:	1 Size:	1.75 MB ID:	1402453
    Laatst bewerkt doorHref= "https://www.astroforum.nl/member/18716-unigaze" > Unigaze; 05-12-18, 20:13.
    Skywatcher 130/650 PDS newton, Skywatcher 90/1250 maksutov, AZ-4 montering op (RVS) 3-poot, Bresser Condor 10x50, Nikon D5300.
Werken...
X