Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M51 met Nikon D5500 en Skywatcher Quattro 10 inch f/4

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M51 met Nikon D5500 en Skywatcher Quattro 10 inch f/4

Crop van bijna 400 opnames van 9 seconden zonder darks etc.
    Geen guiding. Nog wel een flinke vignettering en satelietstrepen.
    De zwakste sterren zijn bijna magnitude 18!!!!

Voeg bestanden toe
    Telescoop: Celestron Nexstar 8SE met EQ wedge.
    Camera: NIKON D5500, Objectieven 18-55mm, 55-300mm, 50mm f/1.4, 85mm f/1.8

Welk programma gebruik je om te stacken? Want die satelliet sporen zijn toch makkelijk eruit te halen door je stack-software.

Op zich een heel mooie foto. Zal een hoop uit te halen zijn, ook al zijn het lights van 9sec.
    Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Ik heb gestacked met DeepSkyStacker. Verder iets bewerkt met Photoshop. Daar ben ik nog niet handig mee dus dat wordt nog wel een leercurve.

Commentaar

Als je in je stapelinstellingen bij je lights "kappa sigma afbreken" selecteert, zal DSS uit zichzelf de satelliet en vliegtuig sporen verwijderen.
        Je vignettering zal het beste verwijderd worden met flats (en dan niet die hoge gebouwen, maar flatfield opnamen). Ik heb weleens een truckje hier gezien van iemand die het met GIMP lukte om vignettering weg te krijgen door een blur toe te passen, maar weet even niet meer wie dat was en hoe hij dat gedaan heeft.
        Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

https://www.sterrenwachtasten.nl/ima...n42Stappen.pdf vond ik net via google ;-). Wel een oude versie van DSS, maar dat mag de pret niet drukken.

Oh, halverwege hebben ze het erover om het bestand uit DSS op te slaan (sheet 20). Wat ik doe is de autosave gebruiken. Ik heb DSS zo ingesteld dat hij het resultaat als een autosave wegschrijft. Deze open ik met GIMP (jij kan het in Photoshop) en bewerk die verder. Hoef je niet zelf iets op te slaan.

Commentaar

Hallo Arno,

Ik ga dat van de week eens proberen.

Commentaar

Hey daar, ik heb er wat mee zitten rommelen in Pixinsight en Photoshop - je hebt met die grote telescoop wel erg mooie details erop staan namelijk. Moest vanwege de sporen en vignettering beetje hardhandig te werk gaan met ruisreductie maar toch een leuk plaatje geworden.

Full:
              Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: m51 bewerkt.png views: 2 grootte: 847,7 KB id: 1402282
              Click image for larger version  Name:	m51 bewerkt.png Views:	1 Size:	847.7 KB ID:	1402278
              Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102ED.

Commentaar

Mooi plaatje Daniel.
                En dan te bedenken dat dat met een gewone fototoestel gemaakt is en maar 9 sec per beeldje.

Commentaar

Daniel, dat heb je mooi gedaan!!, hoe heb je de strepen verwijderd?
                  Groet hugo

Commentaar

Spot healing tool in Photoshop. Dat is dat pleistertje. Vooral waar ze over M51 heenliepen moest ik m vrij klein maken om het niet al te erg op te laten vallen. Maar je poetst ze zo weg ;-) Knappe tool is dat.

Verder is de vignettering grotendeels weggehaald met Dynamic Background Extraction in Pixinsight.

De kleuren zijn gecalibreerd op basis van de sterkleuren met Photometric Colorcalibration (Pixinsight), een tool die 'weet' welke kleuren de sterren op de plaat (na platesolving) in werkelijkheid hebben, en de plaat zodanig aanpast dat die kleuren ook kloppen. Het galaxy wordt meeveranderd en zo krijg je iets dat zou moeten lijken op de juiste kleuren. Ik vond het er mooi uit zien in elk geval - al is het altijd een uitdaging om de roodtinten te behouden. DBE doet daar toch iets mee...er hoort iets meer geel in dat kleine galaxy links te zitten.

Verder heb ik een stevige noisereductie toegepast op de achtergrond (normaal zou ik dat zeker laten maar de restanten van de vignettering waren nogal heftig), en heb ik de armen van het stelsel zelf iets prominenter gemaakt door selectief een high-pass filter erin te 'verven' (duplicate layer, highpass filter, layer mask hide all en dan gewoon maar brushen waar je het contrast wil verhogen).

Natuurlijk een curve eroverheen om de achtergrond wat rustig te houden en de rest lekker op te krikken. Kon de foto best hebben want goeie data van zo'n klein stelsel! 400 foto's is ook echt geen kattepis!

Commentaar

Daniel, aan de linkerkant zie ik over het hele beeld een 'mercedesster' achtige vlek. In het zwart. Weet jij wat dat is?

Commentaar

Artefact van de dynamic background extraction denk ik. Die is gemaakt om lichte gradienten op te vangen, hier moest in feite de hele deepsky background van het linkergedeelte geraden worden.

Vignettering is nu dus in postprocessing 'opgelost' maar de echte oplossing is je sensor beter uitlichten, gelijkmatiger belichten. Je telescoop produceert altijd een ronde lichtvlek. Het midden ervan moet in het midden van je sensor vallen: dat is een onderdeel van goed collimeren en dat is het eerste denk ik wat je goed moet zien te krijgen. Als ik het goed zie, ligt het centrum van je beeld nu ergens helemaal rechts in beeld: daar is e.e.a. goed uitgelicht en zie je dus ook mooie 'noise'. Aan de linkerkant ontbreekt eigenlijk alle informatie en zie je alleen de helderste sterren, en nog tamelijk vervormd ook: nog een teken dat je lichtbundel niet op het midden van je sensor valt. (laat je niet in de war maken door de 'mooie' zwarte achtergrond aan de linkerkant - daar mist juist informatie)

Andere dingen die je nog kunt overwegen om de sensor beter uit te lichten zijn domweg het overschakelen naar een kleinere sensor ;-) Een APS-C sensor is vrij groot (laat staan full frame!). Wat mensen ook wel eens doen met een newton is de secundaire spiegel groter maken. Dan verlaag je ietsje je contrast (centrale obstructie wordt groter) maar dat is makkelijk op te lossen door een paar frames meer te schieten. Grotere secundaire spiegel (dat kleintje wat schuin staat) betekent een grotere lichtkegel die richting je sensor gaat.

En tenslotte maakt correctieoptiek ook nog wat uit. De ene comacorrector is de andere niet: je hebt flutdingen die je sterren doen opzwellen en behoorlijk vignetteren, en je hebt gigantisch dure geweldige comacorrectoren (al dan niet met ingebouwde reducer) die een schitterend gecorrigeeerde en mooi egale lichtbundel produceren.

Dit is wel een van de meest geschikte modellen:
                        https://www.teleskop-express.de/shop...4-element.html
                        (wordt als accesoire aanbevolen door TS bij jouw scope: neem vooral niet de baader, die is prima maar kan niet goed omgaan met f4. Maak ook altijd het rekensommetje of het allemaal past gegeven brandpuntsafstand en backfocus, want je verlengt je optische trein wel met zo'n corrector)

Maar je eerste aanknopingspunt is collimatie. Je noemt zelf al je vignettering: probeer het eens zo te krijgen dat je in alle vier de hoeken een gelijke (symmetrische) lichtafval krijgt. Kijk ook waar in je foto je sterren het rondst zijn: waar wat dat betreft de vervorming ligt. Vermoedelijk komen die twee centra (van vignettering en van coma) aardig goed overeen.

Commentaar

Ik weet niet zeker of ik toen ik de opnames maakte de comacorrector erbij had.
                          De comacorrector die ik heb is degene die bij de scope wordt aanbevolen. Idd 4 elementen.
                          Collimatie is zeker nog een puntje om aan te werken. En uiteraard het nemen van darks en flats.

Bedankt voor de uitleg.

Commentaar

Ja vooral flats zullen veel uitmaken! Is niet moeilijk hoor, elk egaal vlak is wel prima, ik mikte 'm altijd op een stukje egale muur. Je bent toch hartstikke uit focus dus oneffenheden zie je vrijwel niet.

Commentaar

Wat wl belangrijk is, is dat de muur echt egaal verlicht is. Anders krijg je een gradient in de flats en die zie je weer terug in de uiteindelijke opname.
                              50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Werken...
                              X