Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M'n eerste M42 compositie :D

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M'n eerste M42 compositie :D

Afgelopen nacht mijn eerste M42 compositie gemaakt. De nacht ervoor had ik M42 al gefotografeerd, maar ik had alleen lang belichtte frames. De kern raakte overbelicht. Gisteren heb ik dus aparte sets gemaakt voor het Triangulum en de kern. Plus alle calibratieframes per set. Ik had 50 180seconden frames op het oog, maar wat denk je? Batterij van alle apparatuur leeg. Ik hevig teleurgesteld na 5 uur werk en met de finish in zicht. Maar goed. Met de 16 van de 50 frames die ik dan wel had toch maar een poging gewaagd de setjes via layer masks te integreren.

En ik ben inmiddels toch weer een beetje blij.

3 sets

Triangulum
    50x 5s 400ISO

Core
    50x 15s 400ISO

Nebula
    50x 180s 800ISO (slechts 16 dus, door gebrek aan stroom, leermomentje)

Calibration frames
    20x flats 400ISO
    20x flats 800ISO

20x bias 400ISO
    20x bias 800ISO

20x darks 400ISO 5s T
    20x darks 400ISO 15s C
    20x darks 800 ISO 180s N

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M42 Composition-Nebula-Trapezium-Core-small-web.jpg views: 1 grootte: 3,93 MB id: 1401012

Nou ja, volgende keer schieten we gewoon wel de 3 uur lange exposures vol. ^_^
    SkyWatcher 150/750 | NEQ6 Pro | ZWO ASI120MM-S | Nikon D5600

Heel deftig voor een uurtje hoor!
    Triangulum is een sterrenbeeld, ik geloof dat je hiermee de 4 heldere sterren in de kern van M42 (het Trapezium) bedoelt?
    Klein puntje: de achtergrond mag wat minder zwart, nu is er vooral in het blauwe en groene kanaal veel data clipped.
    TS 80 mm f/6 | EQ-5 met EQMod | ASI1600MM-C
    Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Origineel geplaatst door cyber Bekijk bericht
      Heel deftig voor een uurtje hoor!
      Triangulum is een sterrenbeeld, ik geloof dat je hiermee de 4 heldere sterren in de kern van M42 (het Trapezium) bedoelt?
      Klein puntje: de achtergrond mag wat minder zwart, nu is er vooral in het blauwe en groene kanaal veel data clipped.
      Och stom ja; Trapezium inderdaad.
      Ik zal nog eens kijken naar die achtergrond. Vrij blind een handleiding gevolgd voor nabewerking (en vooral het werken met maskers). Ik ga nog eens stoeien. Dank voor je tips!

Commentaar

Was ook aan het muggenziften, in de Engelstalige beschrijving heb je het natuurlijk wel juist. Welke software heb je gebruikt voor de nabewerking?

Commentaar

Origineel geplaatst door cyber Bekijk bericht
          Was ook aan het muggenziften, in de Engelstalige beschrijving heb je het natuurlijk wel juist. Welke software heb je gebruikt voor de nabewerking?
          Voor stackwerk Astro Pixel Processor. En daarna nabewerking in Affinity Photo. Een relatief jonge concurrent van Adobe Photoshop.
          De handleiding die ik vond was overigens wel voor Photoshop CS5. Dus moest even opnieuw uitvinden hoe layer masks in Affinity Photo werkten, maar gevonden.

http://astropix.com/html/j_digit/laymask.html
          Laatst bewerkt doorHref= "https://www.astroforum.nl/member/19395-cyb3rr0gu3" > Cyb3rR0gu3; 18-11-18, 22:54. Reden: typo: stackwerk autocorrects naar staalwerk hahaha

Commentaar

Heb de andere foto's op je Twitter ook even bekeken, goed bezig zo!

Commentaar

Fraaie opname hoor. Waarom heb je deze in starten met astrofotografie gezet?
              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht
                Fraaie opname hoor. Waarom heb je deze in starten met astrofotografie gezet?
                Dank je! En tja, ik ben pas sinds augustus bezig met deze prachtige hobby. Ik heb echt nog wel een hoop te leren.

Commentaar

Bijzonder goed gelukt zeg, en goed gebruik gemaakt van de beschikbare data, heel mooi. Contrast is goed: de nevel schittert lekker fel in het midden, en de hele rondgang van de opgeblazen 'grot' is ook nog mooi zichtbaar - wat gewoon heel erg goed is voor 50x180s met een DSLR. Kleur is ook erg mooi. Verder goede tip van Cyber over de background die inderdaad niet neutraal is wat vermoedeiljk wel mooier is.
                  Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102ED.

Commentaar

Werken...
                  X